Steeds meer leveranciers van verzekeringssoftware lopen in Nederland tegen de grenzen van de groei aan. Met hulp van investeerders wordt vervolgens de sprong naar het buitenland gemaakt. CCS (Computer Combined Services, ruim honderd man) uit Woerden is zo'n voorbeeld. Het softwarebedrijf kreeg eind 2014 hulp van investeerder Avedon Capital Partners, de in 2011 afgesplitste investeringstak van NIBC Bank. Algemeen directeur Pieter-Paul van Beek legt uit wat de plannen zijn.
CCS uit Woerden richt zich als softwareleverancier op verzekeraars, grote volmachtbedrijven, beursmakelaars en intermediairs. ‘Wij zijn actief op het gebied van schade- en inkomensverzekeringen, niet op het gebied van levensverzekeringen’, stelt directeur Pieter-Paul van Beek. ‘Ook zullen we ons geen uitstapjes permitteren naar de bankensector of de makelaardij. De focus blijft gericht op waar we echt goed in zijn.’ Klanten zijn onder meer Rabobank Nederland, Generali, De Goudse, SNS Reaal, Allianz en Sompo Japan Nipponkoa Nederland.
Noodzaak
‘Voor ons is de stap naar het buitenland een noodzaak om verder te groeien’, zegt Van Beek. ‘De financiële wereld is een krimpende markt met fusies en overnames, kleinere partijen en dalende budgetten. We moeten dan ook knokken om elke centimeter. Het maken en leveren van software is onze business. Tegen deze achtergrond hebben wij ons afgevraagd wat wij nodig hebben om het op de lange termijn vol te houden. De conclusie was: schaalvergroting buiten Nederland. Begin 2014 hebben we ons plan getrokken en zijn we op zoek gegaan naar investeerders, begeleid door een bureau. We hebben wel twintig partijen gesproken, maar de eerste partij bleek de beste: Avedon.’
Van Beek wijst bijvoorbeeld op de kleine intermediairs. Die verdwijnen in rap tempo; van duizenden loopt dat terug naar enkele honderden in de komende paar jaar, aldus voorspellingen van de sector zelf. Dat komt in zijn ogen door de oprukkende digitalisering waarbij klanten via online zelfbediening veel taken zelf kunnen uitvoeren. Daarnaast speelt ook de pensioengerechtigde leeftijd van de huidige lichting mee. ‘Een nieuwe lichting heeft zich nog niet echt aangediend, maar die zal ook andere bedieningsconcepten gaan hanteren, met meer online functies en producten. In die zin liggen er, ondanks de consolidatie, ook kansen voor ondernemers’, vindt hij.
Achterlopen
Van Beek stipt in dit kader ook de nieuwe wet- en regelgeving aan, zoals in Nederland het provisieverbod voor tussenpersonen. De verhouding met verzekeraars is daardoor veranderd; er ontstaan nieuwe vormen van dienstverlening. Bovendien vraagt de oprukkende digitalisering om nieuwe distributiekanalen via internet.
‘Klanten willen niet meer aan hun oude polis blijven hangen en sneller kunnen overstappen. De verzekeringswereld loopt echter op het gebied van internetdienstverlening en online klantencommunicatie nog achter in vergelijking met de reiswereld of de detailhandel. Zeker als het gaat om laaggeprijsde producten’, merkt de CCS-directeur.
Beweging
Maar hij ziet er nu beweging in komen. De Nederlandse verzekeraars zijn wat dat betreft al gewend aan het verkopen en verspreiden van polissen via diverse kanalen. Die maken de online-overstap sneller dan in het buitenland. Daar bestaat vaak maar één distributiekanaal, zoals in België en Groot-Brittannië via de banken en in Duitsland via intermediairs.
Wil je echter als softwarebedrijf online-activiteiten kunnen ondersteunen dan zul je frontoffice-functionaliteit moeten aanbieden, benadrukt hij. Een portal bouwen met een online-dialoog is echter wat anders dan een backoffice met een polisadministratie. Nederlandse softwareleveranciers, zoals CCS, investeren hier dan ook volop in; de verwachting is dat dit ook in het buitenland te gelde kan worden gemaakt.
Maken of kopen?
Daarnaast staan verzekeraars in het buitenland, net als in Nederland, steeds meer open voor pakketleveranciers. Ook daar komt de ‘make or buy’-discussie los bij de vernieuwing van een backofficesysteem. Veel verzekeringsbedrijven hebben of willen hun legacy-maatwerksoftware vervangen door een standaardwerkwijze, ondersteund door standaardoplossingen. Het in stand houden van een eigen ontwikkelclub hoeft dan ook niet meer, wat uit kostenoogpunt een interessante overweging is.
CCS wil, nu de vervangingsvraag in het buitenland opkomt, daar op inspringen met zijn portfolio. ‘Om onze producten geschikt te maken voor het buitenland en versneld stappen te kunnen zetten op de internationale markt, is extra kapitaal nodig. In Avedon hebben we een investeerder gevonden die mee wil gaan in onze groei en ons wil helpen de buitenlandse markt onze internationale potentie te laten zien’, aldus Van Beek.
Fundament
Hij benadrukt dat de basis van het bedrijf in Nederland blijft liggen. ‘Dit is het fundament dat we blijven koesteren. Van onze omzet is tweederde terugkerend. We gaan nu verder investeren in onze frontoffice, een hogere kwaliteit van onze oplossingen en het versterken van de CCS-organisatie in Nederland. De ervaringen die we opdoen in het buitenland worden verwerkt in onze oplossingen zodat ook de Nederlandse klanten kunnen profiteren van deze ontwikkelingen.’
Het bedrijf liet een aantal jaar geleden een deel van zijn software ontwikkelen bij een bedrijf in India. Daar is CCS van teruggekomen, vertelt Van Beek. ‘De kwaliteit ervan was onvoldoende. Het maken van verzekeringssoftware is kennisintensief, dat moet je niet offshoren. Een jonge ontwikkelaar heeft ongeveer 1,5 jaar nodig om zich de details van het verzekeringsvak bij te brengen. Het gaat om de nitty-gritty-details. Daarom besloten we een eigen ontwikkelteam in Hyderabad samen te stellen waarbij de ontwikkelaars door onze eigen mensen zijn getraind.’
Actief
In Nederland heeft het bedrijf in het Keylane-onderdeel Quinity een concurrent bij de verzekeraars. Op de markt van financiële intermediairs komt CCS met name Anva (onderdeel van brancheorganisatie Adviz), en Unit4 tegen. In het buitenland krijgt het bedrijf in de VS vooral te maken met Syntax.
In Nederland is CCS ruim dertig jaar actief in de verzekeringsbranche. Het bedrijf staat in de branche bekend om zijn administratiepakket Level-7, het op Progress gebaseerde platform dat functionaliteiten biedt om het administratieve proces van verzekeraars en grote volmachtenpartijen te ondersteunen: claims, datawarehouse, polisadministratie, boekhoudpakket, outputmanagement en werkplekfunctionaliteit.
Roundcube
Sinds een paar jaar biedt CCS naast deze backoffice-oplossing ook verschillende mid- en
frontoffice-oplossingen. Al deze producten tezamen vallen onder de paraplu van Roundcube, geïntegreerde modulaire oplossing (cloudgebaseerd) voor schadeverzekeraars en volmachten. De Roundcube-oplossing bevat producten voor zowel de consumenten – als zakelijke markt, zoals de zelfbedieningsportalen. Verder is Roundcube platformonafhankelijk en kan worden geïmplementeerd bovenop elk verzekeringssoftwaresysteem.
CCS heeft voor de bouw van Roundcube gebruikgemaakt van het business process management-platform Webmethods van de Duitse softwaregigant Software AG. ‘Bij de ontwikkeling hebben we geïnvesteerd in flexibiliteit en gebruikersgemak van onze producten. Het uitgangspunt is dat de gebruiker snel en intuïtief met de Roundcube-producten moet kunnen werken, zonder afhankelijk te zijn van de it-afdeling. Ook bevatten onze producten allerlei integratiemogelijkheden. Zo kunnen verzekeraars snel resultaten realiseren’, aldus Van Beek.
Nieuw elan
CCS kampte in 2012 met een dip vanwege de verzadigde markt, het aantal teruglopende assurantiekantoren als klant en hoge software-investeringskosten, en moest voor het eerst sinds zijn oprichting in 1983 fors reorganiseren. Daarbij besloot het bedrijf zijn supportafdeling te saneren en een man of dertig te ontslaan. Het bedrijf koos ervoor om een ondernemingraad op te richten, de vakbonden erbij te betrekken en professionele hulp te zoeken die mensen die moesten vertrekken, begeleidde naar ander werk.
Dat is in bijna alle gevallen gelukt, weet Van Beek. ‘We keerden gelukkig in 2013 al terug in de zwarte cijfers; ook 2014 is een goed jaar geweest. De rust is wedergekeerd, al is de reorganisatie voor sommige medewerkers een ingrijpend proces geweest. Wat vervolgens mooi is om te zien, is dat het binnenboord halen van een investeerder als Avedon nieuw elan in de organisatie brengt. Mensen raken enthousiast en bedenken allerlei nieuwe plannen.’
Waarborgtool
Naast de geïntegreerde Roundcube-oplossing biedt CCS nog het product Memorisk Next Level. Met deze waarborgtool kunnen interactief via slimme questionnaires vragen worden gesteld aan gebruikers om op die manier zakelijke risico’s snel, eenvoudig en nauwkeurig vast te stellen. Memorisk Next Level is bedoeld voor bedrijven die een inventarisatie willen maken van zakelijke schaderisico’s. Denk aan de horeca (brandmelders), oliebedrijven (Shell Pernis) of de vastgoedsector.
‘Memorisk Next Level is het resultaat van de samenwerking tussen Marsh, een risicoconsultingbedrijf, en CCS. Deze samenwerking willen we naast Nederland ook internationaal uitbouwen. Er is, ook vanwege strenger wordende regelgeving, behoefte aan dit soort software voor risicobeheer. Deze waarborgtool staat overigens los van de klassieke business van CCS’, stelt directeur Van Beek.
Standaard of maatwerk?
Dit artikel hoort bij een serie over de verzekeringsbranche en ict. Centrale vraagstelling: hoe moeten verzekeraars hun legacy software moderniseren in een tijd die vraagt om flexibele systemen?
Lees ook:
– Quinity: Pakketgedachte slaat aan in verzekeringsector
– Leanapps steekt het kanaal over
– COR & FJA start actuarieel netwerk in Benelux
– Automatiseerder CCS schrapt banen
– SNS Reaal gebruikt app-ontwikkelstraat Service2Media
– Univé kiest QIS voor polis- en schadeadministratie
– Verzekeraar VAN kiest platform Netaspect