Bedrijven besteden steeds meer diensten uit. Hierbij neemt de traditionele methode, waarbij zowel apparatuur als personeel wordt geplaatst bij de dienstenaanbieder, steeds meer af. Dit komt mede door de toename van het aantal contracten voor clouddiensten.
Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Quint Wellington Redwood en Whitelane Research (kortweg Quint) onder meer dan tweehonderd Nederlandse organisaties. Het adviesbureau doet jaarlijks onderzoek naar it-outsourcing in Nederland. Er is gekeken naar ongeveer 550 outsourcingcontracten, die elk een waarde van meer dan een miljoen dollar hebben.
Toename cloud
Per organisatie groeit het aantal uitbestedingen. Bijna de helft (49 procent) geeft aan om in de komende tijd meer it-diensten te gaan outsourcen. Hierbij wordt steeds minder gekozen om it-systemen inclusief apparatuur en personeel buiten de organisatie onder te brengen. Dit wordt vervangen door clouddiensten: 95 procent van de organisaties betrekt inmiddels diensten uit de cloud. De top drie van clouddiensten bestaat uit SaaS (Software as a Service, 89 procent), IaaS (Infrastructure as a Service, 54 procent) en PaaS (Platform as a Service, 41 procent).
Bedrijven kiezen voor een uitbesteding vanwege de concentratie op kernactiviteiten (60 procent), gevolgd door het realiseren van kostenbesparing en kwaliteitsverbetering (beide 58 procent). Hierbij heeft kwaliteitsverbetering een grote sprong gemaakt, terwijl toegang tot mensen met kennis sterk is gedaald naar 28 procent.
India
Indiase spelers zijn het populairst op gebied van applicatiesourcing. ‘Dat geldt vrijwel overal in Europa. Deze ‘offshore partijen’ halen de hoogste klanttevredenheid en worden ook actiever op het gebied van it-infrastructuur zoals hosting en werkplekken’, aldus Alex van den Bergh, Global Sourcing Advisory Lead bij Quint.
Een ronduit negatief issue is hier te lezen dat er andere prioriteiten worden gegeven aan het inzetten van de strategische IT. Los van de gekozen richting van outsourcing is materie IT sec bedoeld winsten te realiseren.
Steeds vaker zie ik dat dat aspect door heel veel commerciële babbeltjes en heel veel politiek gewoon leid tot enorme ‘onvoorziene’ kostenposten, iets wat in en met IT nooit bestaat.
Dus heeft men het over ‘besparingen’ in outsouren, ga dan gevoegelijk op zoek naar de ‘hidden moneydrain’. Geheid dat u die ergens zal vinden.
Outsourcing bis
Een andere reden dat organisaties zaken steeds meer en vaker uitbesteden is dat men denkt goedkoper uit te zijn wanneer men outsourced of gebruik maakt van vele 0 urencontracten. De schade die dan voorspelbaar optreed is dat er een enorme geactualiseerde kennis verwatering plaats vind, eveneens een hele grote ‘money drain’, dat men initieel niet in de gaten heeft hoe groot die schade is…. tot…. de eerst volgende grootschalige outage en dan zijn er maar weinig mensen met die geactualiseerde up to date kennis van die organisatie.
En die tendens zie je dan ook hand over hand toenemen. Want juist hier geld ,”If you pay peanuts… you’ll get monkeys…’ En van monkeys is bekend dat ze graag en makkelijk een ’trucje’ leren maar verder over het algemeen niet zo heel erg veel over nadenken.
Good luck.
@Numo bedoel je deze zin sceptisch ?
“Steeds vaker zie ik dat dat aspect door heel veel commerciële babbeltjes en heel veel politiek gewoon leid tot enorme ‘onvoorziene’ kostenposten, iets wat in en met IT nooit bestaat.”
Ik hoop het wel want als we kijken naar de recentelijke berichtgevingen en horen dat ICT projecten qua kosten uit de pan springen en ICT dienstverleners alleen maar kijken naar de uurtje factuurtje inkomsten in plaats van een degelijk product | dienst te leveren, kan je toch niet stellen dat de z.q. onvoorziene kostenposten niet bestaan in deze sector ?