Datagroei zorgt voor toenemende chaos in het bedrijfsleven. Elk jaar verdubbelt de hoeveelheid data van organisaties. De huidige opslag biedt nog maar beperkte ruimte, organisaties slaan losse flarden informatie op, aparte afdelingen maakten in het verleden andere it-keuzes, waardoor silo’s zijn ontstaan en het overzicht kwijtraakt. Kortom: niet iedere medewerker kan op het gewenste moment bij de juiste informatie. En dat zorgt voor vertraging.
De onoverkomelijke oplossing: bedrijven moeten een datamanagementspecialist inschakelen om opslaginfrastructuur op de juiste manier op te zetten. Dat bespaart uiteindelijk tijd en geld. Helaas zijn klanten niet altijd voldoende kritisch over de kwaliteit en producten van een dergelijke partij. Ze plakken een pleister op de open wond van nu om het opslagprobleem te verhelpen, zonder na te denken over de toekomst. Wanneer het bedrijf groeit, ontstaan er nieuwe problemen. Maar hoe kies je dan wél voor de juiste datamanagementpartner?
1. Maak een keuze uit producten en prijs
Een snelle oplossing is niet altijd de beste. Sterker nog: vrijwel nooit. Organisaties moeten dus eerst inventariseren wat ze op dit moment al aan hard- en software hebben. Maken ze gebruik van de cloud, houden ze alles on-premises of hebben ze een hybride vorm? En wat zijn hun wensen voor wat betreft bijvoorbeeld storage-producten, data-protectie en type back-up? Niet alleen het product is van belang, ook is het verstandig direct de prijsafspraak te dubbelchecken. Wordt het product aangeschaft als product of als dienst? Pay-per-use is een goede afspraak: een product breid je per pakket in stappen uit, terwijl een dienst schaalbaar is en dus meegroeit met het bedrijf.
2. Ga niet voor de standaardoplossing
Een betrokken partner is de beste partner. Hij begrijpt wat de organisatie nodig heeft, is bereid om mee te denken en geeft advies op basis van zijn kennis. Veel aanbieders leggen echter een standaard oplossing voor, die de behoeften net niet goed dekt. De ideale partner maakt voor ieder bedrijf afzonderlijk een op maat gemaakt aanbod, waarbij gekeken wordt naar de hoeveelheid data en de benodigde performance voor nu, maar nog belangrijker: voor de toekomst. Hierbij moet men zowel de opslag-/storage-laag, de fysieke-/virtualisatie-laag als de backup-laag als één geïntegreerd systeem benaderen. Zonder gepuzzel en gedoe.
3. Doe de support-check
Soms ontstaan er pas na verloop van tijd onduidelijkheden over een bepaald product. Een bedrijf schakelt natuurlijk niet voor niets een ervaren datamanagementspecialist in; het heeft hulp nodig. Dan is een goede service nodig. En het liefst is deze desk 24/7 open om de organisatie te ondersteunen. Doe je de check niet vooraf, dan loop je hier pas tegenaan als je al in de problemen zit. Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het nog niet voor iedereen.
4. Kijk of je kunt sparren over de toekomstvisie
Is je potentiële partner wel up-to-date? Dat de hardware en back-upsoftware op dit moment perfect op elkaar zijn afgestemd, betekent niet dat het over vijf jaar nog steeds de beste oplossing is. Alleen, hoe achterhaal je dit? Vraag bijvoorbeeld naar de nieuwste ontwikkelingen van hybrid storage of all-flash en wat dit betekent voor de organisatie. Of achterhaal of de eventuele partner al beschikt over juist die bepaalde nieuwe backup- of archiveringssoftware die vorige week in de krant stond. Sparren met een partner over de behoeften van de organisatie zorgt voor een complete oplossing voor alle storage- en backupeisen. Nu, maar ook over een paar jaar.
5. Ga voor de langetermijnrelatie
Een datamanagementpartij kiezen is net als een nieuwe relatie. Soms komen verwachtingen en afspraken achteraf niet helemaal overeen. Het is daarom verstandig om goed te kijken of in het contract ook echt duidelijk staat wat je ervan verwacht. Laat dit anders goed vastleggen in een nieuwe versie. Een stabiele, betrouwbare partner is waar organisaties naar op zoek zijn. Deze verkopen een op maat gemaakte oplossing. Bijvoorbeeld: bepaalde gegevens hoeven niet binnen milliseconden beschikbaar te zijn, maar andere juist wel. Die afweging is belangrijk en zorgt voor een kosteneffectieve oplossing, nu en in de toekomst.