Door verregaande automatisering verdwijnt 50 tot 60 procent van het werk op de personeels- en salarisadministratie. Dat is goed nieuws voor de huidige hr-professionals, maar zeker voor de generatie Y.
Binnenkort komt de generatie Y op de arbeidsmarkt. Allemaal jonge mensen die vergroeid zijn met automatisering en hun gehele leven managen met hun smartphone. Dat gaat ook impact hebben op de human resource informatiesystemen (hris). Als bankzaken al met een app geregeld kunnen worden, dan is het voor deze generatie helemaal ondenkbaar om papieren bonnetjes te bewaren, aan elkaar te nieten en hier vervolgens een nog zelf in te vullen declaratieformulier aan toe te voegen. Deze generatie maakt tijdens de lunch een foto van de rekening en stuurt die digitaal door naar het systeem. Nog voor ze hun glazen leeg hebben gedronken, wordt de declaratie al verwerkt.
Dit soort ontwikkelingen is al in gang gezet en biedt enorme kansen. Ik ken bedrijven waar medewerkers zich met een what’s app’je kunnen ziekmelden bij hun leidinggevende. Handig natuurlijk, maar het is wel van belang dat er een systeem achter zit. Want als die manager vervolgens de ziekmelding weer in een ander systeem moet inkloppen, is het niet efficiënt meer en ligt het niet goed vast. Wanneer de melding direct in het systeem wordt ingegeven, krijgt de leidinggevende niet alleen de melding, maar ziet ook dat dit bijvoorbeeld de derde keer in korte tijd is. Dan heb je daarna een heel ander gesprek met die medewerker.
Ess en mss
In de afgelopen twee jaar zijn de begrippen employee self service (ess) en/of manager self service (mss) gemeengoed geworden binnen human resource management en dat zal alleen maar verder toenemen! Employee self service en/of manager self service geven aan dat medewerkers zelf hun verantwoordelijk nemen. Zowel in hun werk als in de geautomatiseerde administratieve afhandeling van hun personeelsdossier.
De komende jaren dienen organisaties en medewerkers samen nog meer stappen te maken. Samenwerking is daarbij cruciaal. Vaak zijn veel hr-systemen wel gedigitaliseerd, maar nog niet geautomatiseerd. En voor de duidelijkheid: knippen en plakken van gegevens is geen automatisering.
Automatisering volgt op standaardiseren. Bedrijfsprocessen worden duidelijk vastgelegd, van waaruit het administratiesysteem het werk geautomatiseerd verwerkt. Als een medewerker van functie wisselt, dan rolt de complete administratie daar automatisch achteraan, inclusief de juiste salarisstrook.
Generatie Y kunnen we niet motiveren om saai en routinematig werk te doen. Laten wij ons door deze generatie inspireren. Generatie Y wil alleen doen waarvoor zij gestudeerd heeft. De focus van de hr-professionals is de afgelopen jaren verschoven naar administratie in plaats van belangrijke en inspirerende werkzaamheden, zoals arbeidsmarktcommunicatie, talentontwikkeling, het voorkomen van ziekteverzuim en het aanscherpen van het declaratiebeleid.
Door elkaar te inspireren en van elkaar te leren, kunnen alle hr-professionals weer met volle passie aan de slag met alle medewerkers.
@Ewout
“Tot op heden heb ik dus slechte ervaringen met HR-professionals, ben met één ervan getrouwd….”
Slecht huwelijk? 🙂
“Generatie Y kunnen we niet motiveren om saai en routinematig werk te doen.”
Generatie X wel ? Inderdaad een saai en routinematig verhaal. Jammer dat sommigen er er een positieve draai aan proberen te geven.
De inleiding op die zin is trouwens eigenaardig :
“Automatisering volgt op standaardiseren. Bedrijfsprocessen worden duidelijk vastgelegd, van waaruit het administratiesysteem het werk geautomatiseerd verwerkt.”
Daar moeten we volgens het artikel dus naar toe en dan over Generatie generatie Y beginnen die daar juist geen zin in heb. Inspirerend.
Haha, alleen doen waarvoor gestudeerd is, terwijl het bedrijfsleven daar juist zo ontevreden over is. Het sluit allemaal niet aan enzo en in de war voor talent. Op zoek naar getalenteerde out-of-box denkers, maar geen KPI’s om dat te meten. Net als ethische conflicten, welke waardetoevoeging is dat ? Generatie Y heeft andere focus. Ff naar de zaak watseppen dat ze ziek zijn van de al digitaal gedeclareerde drank. Goed bezig.