Als ict-dienstverlener is het van groot belang continuïteit in omzet en winst te realiseren. Cloud-oplossingen die als abonnement worden afgenomen zijn een uitstekende manier om dit te verwezenlijken en zo hun winstgevendheid veilig te stellen. Maar waar zit het gat in de markt? In backup, continuity and disaster recovery (bcdr)!
Backup, continuity and disaster recovery (bcdr) wordt niet altijd op waarde geschat, hoewel het wel een must-have is voor elke ict-dienstverlener die een complete it-service aanbiedt. Het concept van bcdr gaat verder dan alleen de backup van bestanden. Een robuuste bcdr-dienst beschermt alle it-systemen en zorgt voor continue beschikbaarheid in geval van downtime. Onderzoeken laten echter zien dat veel bedrijven dit niet goed hebben ingeregeld. De gevolgen bij calamiteiten zijn dan ook groot. Uit onderzoek van de Universiteit Texas blijkt dat 94 procent van de organisaties die geen backups maken lijden aan dataverlies en het niet overleven. 43 procent van de bedrijven moet direct zijn deuren sluiten en 51 procent doet dit binnen twee jaar.
Zes stappen
Dit is de kans voor ict-dienstverleners om middels bcdr in te spelen op deze, toch nijpende, behoefte. Er zijn immers veel opties om deze calamiteiten, in de cloud of hybride, te voorkomen. Maar hoe ontwikkelt een ict-dienstverlener bcdr die alles van mainframes tot multifunctionele printers borgt? Ik kwam laatst zes stappen tegen met daarin beschreven hoe ict-dienstverleners bcdr kunnen toevoegen aan hun ict-portfolio. Het leek mij interessant om deze stappen te delen.
Stap 1: start met assessment
Bcdr vereist grondige kennis van alle systemen. In dit stadium bepaal je als ict-dienstverlener welke it-componenten van cruciaal belang zijn voor het bedrijf en welke continuïteits- of herstelmechanismen er plaats kunnen vinden. De beoordelingsfase begint met het catalogiseren van het beleid en de standaarden van de klant. Een groot deel van de beoordelingsfase omvat onderzoek naar bestaande systemen. Uit dit onderzoek kan blijken dat verouderde of standaard hardware, netwerken, opslag, beveiliging, applicaties en bandbreedte mogelijk niet in staat zijn om een moderne backup en recovery regimes te ondersteunen. Dit is een goede gelegenheid om upgrades en vervangingen te suggereren.
Stap 2: bouw een Business Impact Analyse
De eerste assessment resulteert in een business impact analyse (bia), bestaande uit een gedetailleerde beschrijving van alle verantwoordelijkheden en protocollen van het bedrijf. Daarnaast geeft de bia de volgorde aan waarin de systemen zullen worden hersteld. Een bia heeft betrekking op alle elementen die hersteld moeten worden na een calamiteit. Het gaat dus verder dan alleen de it. Denk hierbij bijvoorbeeld aan telefonie, printers, wie er verantwoordelijk is voor wat et cetera.
Stap 3: maak een bcdr-plan
Op basis van de bia wordt er een uitgebreid plan opgesteld dat alle facetten van de bia samen met meer technische specificaties zoals het classificeren van data recovery, het testen van schema’s en belbomen omvat.
Stap 4: vermeld de waarde
Met het uitgebreide bcdr-plan in de hand, is het tijd om een propositie te vermarkten. Dit proces begint met het slijpen van de propositiewaarde van de service. De waarde van de backup- en recovery-dienst wordt niet bepaald door de technologische hulpmiddelen, maar hoe je dit als ict-dienstverlener gaat toepassen. Denk aan het beleid, de procesinrichting en de professionele ondersteuning.
Stap 5: zet het merk neer
Met de propositiewaarde in de hand, is het tijd om de oplossing uit te brengen onder een eigen merknaam. Hiermee kunnen ict-dienstverleners zich succesvol onderscheiden in de markt.
Stap 6: vergeet niet de kleine lettertjes
De laatste stap in het bewerken van een goed bedacht bcdr-aanbod is het ontwikkelen van ondersteunende materialen zoals contracten en sla’s. In tegenstelling tot veel andere it-services, verkoopt bcdr betrokkenheid in de prestaties. De echte waarde ligt bij Recovery Time Objectives (RTO’s), Recovery Point Objectives (RPO’s) en Recovery Granularity Objectives (RGO’s).
Conclusie
Kortom, cloud en hybride backup-diensten bieden ict-dienstverleners een ingang tot potentieel marktsegment en kunnen worden gebruikt om bestaande diensten uit te breiden met een relatief laag risico. Om deze kans te kunnen grijpen, moeten ict-dienstverleners zich echter richten op verkoop en klantenservice en voortdurend bouwen aan hun klantenbestand en verkoopkansen voor bestaande accounts. Degenen die deze focus en de juiste mix van bcdr-diensten voor hun klanten kunnen vinden, zullen worden beloond.