Microsoft verandert zijn unified communications (uc)-oplossing Lync in Skype for Business. Deze zakelijke variant van Skype combineert de voordelen van Lync met de voordelen van het consumentenproduct Skype. Het betreft een update die consequenties heeft voor zowel de interface als de functionaliteit van Lync. Ook verbeteren er zaken in de bediening, het beheer en de techniek. Volgens mij biedt de lancering kansen voor uc-specialisten om nieuwe markten te ontginnen en om geïntegreerde communicatie voor meer gebruikers bereikbaar te maken.
Microsoft kocht in 2011 Skype voor 8,5 miljard dollar. Tot voor kort bestonden Skype en Lync naast elkaar. De samenvoeging van de twee is een strategische keuze van Microsoft. De consumenten-versie van Skype is met twee miljard belminuten per dag wereldwijd zeer populair. Het succes van Skype voor consumenten zal een positieve invloed hebben op Lync, terwijl de zakelijke voordelen van Lync blijven bestaan in het nieuwe product. De veiligheid van Skype for Business, zeer belangrijk voor het bedrijfsleven, is van enterprise-niveau en de uitgebreide functionaliteiten van Lync waar zakelijke klanten behoefte aan hebben blijven behouden.
De user interface van Skype for Business lijkt op die van het huidige Skype. Adoptie wordt hierdoor vergemakkelijkt. Veel gebruikers zijn al bekend met de look and feel van Skype. De overgang van privégebruik naar zakelijk gebruik van Skype is daardoor klein. Anderzijds komen alle consumentengebruikers van Skype binnen bereik van de zakelijke gebruikers. De grenzen vervagen dus en we gaan op weg naar één communicatieplatform voor thuis en op het werk. Dit effect zagen we eerder al in de mobiele telefonie, waar het gebruik van één toestel voor werk en privé normaal is geworden. Deze behoefte aan eenduidigheid en mobiliteit zet nu ook door naar communicatieoplossingen.
Technische veranderingen
Naast het nieuwe uiterlijk, gaan er ook technische veranderingen gepaard met Skype for Business. Skype for Business wordt toegankelijk voor iedereen met een internetverbinding, omdat mensen kunnen Skypen vanuit hun browser, zonder downloads. Later dit jaar introduceert Microsoft de hybride cloud, waarmee bedrijven tijdelijk kunnen opschalen naar grotere aantallen gebruikers dan ze in hun normale operatie nodig hebben. Dit is handig voor het opzetten van bijvoorbeeld een videoconferentie.
Ik ben blij met de zet van Microsoft. Ik zie de vraag naar geïntegreerde communicatieoplossingen groeien. Plaats- en tijdonafhankelijk werken is voor veel bedrijven een voorwaarde geworden. Medewerkers moeten efficiënt kunnen samenwerken en communiceren. Maar het gebruik van moderne communicatiemiddelen is nog niet voor elke organisatie vanzelfsprekend, terwijl medewerkers vaak al wel Skype privé gebruiken. Skype for Business slaat nu een brug tussen privé en werk en maakt daarmee uc toegankelijk voor nog meer mensen.
Volgens mij kunnen uc-specialisten door Skype for Business een volgende stap zetten in hun ontwikkeling. Skype opent een nieuwe markt voor geïntegreerde communicatie-oplossingen. Daardoor krijgen leveranciers kansen om te groeien. Ook is de overgang naar Skype for Business het moment om de meerwaarde van de specialist te laten zien in de ondersteuning bij implementatie, adoptie en beheer van de it.