'We leven in ongekende tijden'. Zo opent Joe Tucci, ceo van EMC, zijn keynote tijdens EMC World 2015. Hoewel dit ontwrichtende tijden zijn, zijn de kansen volgens Tucci nog veel groter. 'Om deze kansen te grijpen, moeten organisaties in de aanval gaan en digitaal worden.' It moet volgens hem worden getransformeerd door de transitie naar de cloud te maken. Daarnaast is het belangrijk om in te zetten op big data.
Volgens EMC-ceo Joe Tucci is de grootste verandering die plaatsvindt de beweging naar de cloud. ‘De hybride cloud is de beste manier om deze stap te maken.’ Pat Gelsinger, ceo van VMware, legt uit dat it technologie moet gebruiken die snel schaalt. ‘Alle aspecten van datacenter activiteiten moeten worden geautomatiseerd en de hybride cloud is nodig om twee werelden te overbruggen.’ Wat de hybride cloud volgens Gelsinger zo aantrekkelijk maakt, is dat het makkelijk is om heen en weer te bewegen tussen de cloud omgeving naar on-premises. ‘Het is belangrijk deze stap te maken, omdat de hybride cloud de wereld is waar we nog decennia lang in zullen leven: hybride cloud is de toekomst.’
Aangezien cloud zo’n belangrijke rol speelt, heeft EMC zijn producten geoptimaliseerd om binnen het hele portfolio cloud-mogelijkheden te leveren. De mogelijkheden die organisaties kunnen hebben door het inzetten van de cloud als goedkope, flexibele, extra tier voor storage- en databescherming, breidt EMC verder uit met de introductie van EMC Cloudboost- en EMC Cloudarray-software. De nieuwe Cloudarray-software maakt tiering mogelijk naar cloud- of object-storage vanaf het VMAX3-platform. Door het verplaatsen van data naar goedkopere opslag, wordt de tco verlaagd. Daarnaast biedt de Cloudboost-software dataprotectie op EMC- en third party-clouddiensten.
Big data
Tijdens de keynote vertelden verschillende klanten en partners van EMC over de voordelen die big data kan opleveren. Professioneel motor-racer John McGuinness vertelt over hoe big data een verschil in de sportwereld kan betekenen. EMC plaatste sensoren in zijn pak en in zijn motor, waarmee niet alleen data werd verzameld van hemzelf en zijn motor, maar ook over hoe deze met elkaar interacteerden. Op basis van deze data kan worden ontdekt wat McGuinness zo snel maakt en wat hem nog sneller kan maken. De volledige dataset kan hier bovendien door iedereen worden ingezien.
Dirk Rueger van BMW vertelde over de software in de auto en hoe dit er, met behulp van big data en predictive analytics, voor zorgt dat zij hierdoor meer kunnen leren over hun klanten en hun behoeften. Daarnaast gebruikt BMW predictive maintenance, waarbij op basis van analyses kan worden bepaald wanneer de auto onderhoud nodig heeft. De grootste uitdaging waarmee BMW op dit gebied te maken krijgt, is het bij elkaar brengen van software- en auto-ontwikkeling. ‘Normaal gesproken duurt het ontwikkelen van een auto al jaren, maar nu komt de digitale ontwikkeling hier ook nog bij’, legt hij uit.
Voor de backend infrastructuur maakt BMW gebruik van Pivotal Big Data Suite. Verschillende Pivotal Big Data Suite-onderdelen hebben upgrades gekregen, waarmee klanten worden geholpen bij het beheren van groeiende datasets en bij het aanpakken van de meest complexe zoekopdrachten binnen deze datasets met hoge snelheid, schaal en flexibiliteit. De cloud wordt hierbij gebruikt als computing architectuur en data kan in realtime worden geanalyseerd.