Na het echec met het ziekenhuisinformatiesysteem annex elektronisch patiëntendossier (epd) van het Portugese Alert zoekt Het Jeroen Bosch Ziekenhuis het nu dichter bij huis. Het ziekenhuis uit Den Bosch heeft met het Amsterdamse Chipsoft een samenwerkingscontract ondertekend voor de invoering van een nieuw epd: het ChipSoft EPD HiX. Dit organisatiebreed systeem ondersteunt volgens planning medio 2016 artsen en verpleegkundigen tijdens de werkprocessen.
Volgens de leverancier is Chipsoft EPD HiX een geïntegreerd systeem dat alle werkprocessen rondom de patiëntenzorg ondersteunt en stroomlijnt; van afspraken, behandelplan, spoedeisende hulp, anesthesie- en operatieproces tot medicatie, klinische notities en facturering. Het schakelen tussen systemen wordt hiermee verleden tijd en de zorg verloopt veel efficiënter. Elke bevoegde zorgverlener beschikt namelijk op elk moment over de juiste informatie, aldus Chipsoft.
Arianne van den Berg, programmamanager Digitaal Werken: ‘Nu, na de ondertekening van het contract, wordt de software geïnstalleerd en de functioneel beheerders worden opgeleid. Na de zomervakantie starten de ‘reviewsessies’, waarin JBZ-medewerkers met de Chipsoft-consultants samen het nieuwe elektronisch patiëntendossier inrichten. Medio 2016 werkt het JBZ met het nieuwe EPD HiX.’
In het nieuwe systeem worden gegevens op een eenduidige manier vastgelegd. Werkprocessen moeten hierop worden aangepast. Uitgangspunt is dat de patiënt centraal staat. Die krijgt in het nieuwe EPD HiX via het zorgportaal van het JBZ toegang tot zijn eigen dossier.
Volgens JBZ is, om continuïteit in het proces te borgen, actuele informatie essentieel. Bijvoorbeeld het operatiekamerverslag is klaar, voordat de patiënt de OK verlaat en er is altijd een actueel medicatieoverzicht binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis, claimt het ziekenhuis bij voorbaat al.
Ook Peter Langenbach, voorzitter van de raad van bestuur, komt in het persbericht aan het woord over het belang van het contract met Chipsoft belangrijk is om ‘onze ambities als topklinisch ziekenhuis te realiseren’. Hij rept echter geen enkel woord over de mislukte samenwerking met de Portugese softwareleverancier Alert. Alsof daar geen lering uitgetrokken kan worden in het implementatietraject dat het ziekenhuis nu met Chipsoft in gaat. En alsof er geen juridische zaken meer lopen tussen deze twee partijen.
Rechtszaak
Het Jeroen Bosch Ziekenhuis en het Portugese softwarebedrijf Alert sloten in 2008 een overeenkomst voor de invoering van een elektronisch patiëntendossier en een ict-systeem voor alle zorgprocessen in het ziekenhuis. Het project liep spaak en JBZ zegde de samenwerking met Alert in oktober 2011 op. Het ziekenhuis stapte vervolgens naar de civiele rechter om de schade te verhalen op het Portugese bedrijf. Volgens JBZ voldeed de software niet aan wat het ziekenhuis wilde, haalde Alert de deadlines niet en schoot het softwarebedrijf ernstig tekort in de gemaakte afspraken.
In augustus 2013 bepaalde de rechtbank in Den Bosch dat het ziekenhuis de samenwerking met het Portugese softwarebedrijf Alert niet eenzijdig had mogen beëindigen. Begin dit jaar won JBZ echter het hoger beroep. Volgens het Gerechtshof was de handelswijze van JBZ wel terecht, omdat Alert niet leverde waarvoor het bedrijf was aangetrokken: een werkend elektronisch patiëntendossier (epd) en zorglogistieksysteem. Het ziekenhuis eist nu een schadevergoeding van 1,5 miljoen euro.
Naast het JBZ zijn er nog een paar andere ziekenhuizen en zorgorganisaties die hun contracten met Alert hebben opgezegd. Het Portugese bedrijf stapte op zijn beurt ook naar de rechter en eist financiële genoegdoening van zijn opdrachtgevers, waaronder JBZ en een aantal andere ziekenhuizen en zorgorganisaties, van in totaal zeventig miljoen euro wegens contractbreuk en reputatieschade. Die rechtszaken lopen nog.