Computable heeft meerdere bijzondere en innovatie projecten in het midden- en kleinbedrijf aangedragen gekregen voor de Computable Awards 2015. Uit al dit moois zijn de vijf genomineerde ict-projecten bepaald. Dit zijn de projecten 'De Nationale Tankpas', 'Digitalisering werkstroom binnen- en buitendienst', 'Koppelen CRM en spraakherkenning', 'Online kortingvoucherplatform' en 'Volledig digitaal dossier'.
In totaal mochten tien kandidaten op 2 april 2015 hun project pitchen voor de projectjury bestaande uit Ben van Ruyssevelt (Agile en business coach bij Dialogues Technology), Fabian Koopman (managing consultant subsidieadvies bij Hezelburcht), Kurt de Koning (business consultant voor DIOS), Reza Sarshar (projectmanager bij Kaizen-mgt.com) en Sander Hulsman (hoofdredacteur Computable), die deelnam vanuit de algemene jury van de Computable Awards 2015.
Genomineerden
Van de in totaal dertig voordrachten in de mkb-categorie werden de volgende vijf projecten genomineerd:
Online kortingvoucherplatform voor Social Deal
Social Deal, een jonge Nederlandse onderneming met internationaal groeipotentieel, heeft Rackspace ingeschakeld als basis voor zijn online kortingvoucherplatform. Social Deal heeft zijn complete dedicated server infrastructuur redundant laten uitvoeren om een optimaal mogelijke uptime te garanderen voor alle klanten en eindgebruikers van het bedrijf.
Nationale Tankpas
MKB Brandstof is begin 2014 live gegaan met een Pega-applicatie voor de back-office. MKB Brandstof is een organisatie die als eerste een brandstofpas introduceerde voor de kleinzakelijke markt en inmiddels succesvol is geworden met de Nationale Tankpas. BPM Company ontwikkelde en implementeerde voor MKB Brandstof de Pega-applicatie als middenlaag tussen de front-end websitesystemen en de back-end administratiesystemen, die de registratie van transacties en de verzending van facturen afhandelt. De kracht van deze Pega-middenlaag zit in de flexibiliteit en de schaalbaarheid binnen de back-end systemen om zo het groeiende aantal klanten van MKB Brandstof beter te kunnen bedienen.
Koppelen CRM en spraakherkenning bij CustomerPulse
Customerpulse uit Zeist is een jonge organisatie en focust zich primair op het verzamelen en analyseren van customer feedback. Dit doen zij door ‘slim’ naar klanten te luisteren. Telecom- en energiebedrijven ontvangen wel drie tot vier miljoen telefoontjes per jaar. Dat is veel te veel om allemaal te beoordelen en te analyseren. Daarom moet er een selectie kunnen worden gemaakt op basis van relevantie, noodzaak en urgentie. Prime Ear en Sping zijn daarom ingeschakeld om een applicatie te bouwen voor het snel filteren en sorteren van telefoongesprekken met contactcenters. Prime Ear, voorheen bekend onder de naam Dutchear, zorgde daarbij voor de spraakherkenningstechnologie en softwareontwikkelaar Sping was onder meer verantwoordelijk voor integratie met de diverse contactcentersystemen. Andere uitdagingen voor de partijen waren het snel up-and-running kunnen opleveren van de toepassing en het behapbaar maken van grote hoeveelheden data.
Digitaal dossier voor Witlox Van der Boomen
Witlox Van den Boomen (W|VDB) is een multidisciplinaire adviesorganisatie en adviseert over de volle breedte op het gebied van accountancy, fiscale, juridische en hr-vraagstukken. Vanuit de vestigingen in Rosmalen en Waalre werken meer dan driehonderd professionals samen aan geïntegreerde adviezen voor klanten, zowel familiebedrijven als nationale en internationale bedrijven. W|VDB onderhoudt daarnaast een strategische alliantie met VDB Advocaten Notarissen, wat vanwege beroepsregels twee gescheiden organisaties zijn maar wel met één denkwijze en gezamenlijke aanpak. De adviesorganisatie heeft een volledig digitaal dossier geïmplementeerd op basis van Microsoft Sharepoint en Dynamics CRM. Er is hierbij gekozen voor de eConnect@Work oplossing van ETTU, aangevuld met Dynamics CRM en Assistance PSA van Ctac.
Werkstroomoptimalisatie bij Van der Veekens
Van der Veekens is een aannemersbedrijf in de grond-, weg- en waterbouw. Bij Van der Veekens bestond de werkstroom voornamelijk uit papieren documenten. Zo kon het gebeuren dat een werktekening inmiddels was bijgewerkt met nieuwe informatie, maar in het veld nog gebruik werd gemaakt van een eerdere versie. Het risico bestond dat het werk dan niet volgens de laatste inzichten werd uitgevoerd. Vorig jaar is de volledige werkstroom gedigitaliseerd en toegankelijk gemaakt voor belanghebbenden via Office365. Zodra de binnendienst een verandering doorvoert, is dit zichtbaar op de werkplaats. Andersom geldt ook: Als er tijdens de uitvoering van het werk een probleem wordt ontdekt, kan er van buiten snel een foto van de situatie worden gestuurd naar de binnendienst. Die kan vervolgens het probleem direct afhandelen en een nieuw document online plaatsen. De medewerkers van Van der Veekens werken met tablets (Surface Pro 3), waarop alle projectbestanden zijn opgeslagen. Waar de medewerkers in het verleden de werklocatie nog moesten bezoeken met verschillende mappen, is dat nu niet meer nodig. Door informatie centraal op te slaan, kan een projectteam ook meer gestructureerd te werk gaan. Bij het aannemersbedrijf wordt een centraal aantekeningensysteem in de vorm van OneNote gebruikt voor de communicatie tussen de binnen- en buitendienst. Medewerkers buiten hebben via de tablet toegang tot dezelfde aantekeningen als de binnendienst medewerkers, die de notities op hun desktop openen. Die toegang tot de laatste informatie zorgt ervoor dat fouten worden gereduceerd en medewerkers van Van der Veekens efficiënter te werk kunnen gaan. Spot ICT Oplossingen was de ict-partner in het project.
Overige projecten top tien
De volgende vijf projecten schopten het wel tot de top tien, maar wisten uiteindelijk niet de nominatie in deze categorie in de wacht te slepen:
Ondertekenen.nl
Met ‘Ondertekenen.nl’ introduceerde Evidos een clouddienst voor het plaatsen van elektronische handtekeningen. Het bedrijf uit Haarlem nam Motiv in de arm voor de veilige hosting van Ondertekenen.nl. ‘Voor de gebruikers van Ondertekenen.nl staat gebruiksgemak voorop’, zegt directeur Kick Willemse. ‘De betrouwbaarheid en beveiliging van de dienstverlening moeten gewoon een gegeven zijn.’
Factuurverwerking bij Gamko door 20/20 Vision
In mei 2014 ging Gamko live met 20/20 Vision voor factuurverwerking. Gamko is producent en leverancier van professionele koelingen voor de horeca in Nederland. De eerste stap in de projectaanpak was om het eigen proces goed te definiëren. Elke stap in het proces werd door Gamko uitgedrukt in keiharde euro’s en mogelijke besparingen. Daarnaast is gekeken naar de eisen vanuit de wet- en regelgeving en de overheid. De leveranciers zijn getoetst aan deze criteria. Eén van de pluspunten van deze oplossing is volgens Gamko de drieweg matching met orders en ontvangsten uit MS Dynamics Nav. Dit elimineert de handmatige acties om facturen te matchen met orders en ontvangsten. Verder is de leverancier tevreden met de vergaande mogelijkheden tot functiescheiding en authenticatie van de juiste goedkeurder via een pincode. Dit alles maakt het proces accountantproof.
MijnSubsidie
Studenten ontwikkelde in mei 2014 een tool waarbij mkb-bedrijven met een paar keer klikken op de knop gratis kunnen berekenen hoeveel kans zij maken op subsidie. Soortgelijke applicaties zijn al bekend bij verzekeringen en hypotheken, maar volgens MijnSubsidie.com mocht de subsidiemarkt niet langer achterblijven. Via een uitgebreide subsidiedatabase geeft de applicatie ‘MijnSubsidie’ een doelgerichte analyse op maat naar discipline, gratis en binnen enkele minuten.
Regionaal hosten door Treestle
Vanwege flexibiliteit en de mogelijkheid om snel op te schalen heeft internationale start-up Treestle de keuze gemaakt voor cloud computing. Treestle koos voor hosting op het wereldwijde cloud-platform van Interoute, omdat dit na een testperiode heeft bewezen een stabiel en schaalbaar platform te zijn. De start-up probeert een snelle service voor hun websites te bieden door in de directe regio van de klanten te hosten. Treestle maakt gebruik van verschillende zones van Interoute Virtual Data Centre, ook vanwege compliancy met wet- en regelgeving. Doordat het netwerkverkeer kosteloos is op Virtual Data Centre, is het bovendien eenvoudig en kosten efficiënt om een hoog beschikbare oplossing te bouwen.
Licentieontwikkelingskit voor GeoID
Softwarespecialist in visualisatie en 3D landschapsmodellen, GeoID heeft de oplossing voor softwaremonetisatie (licentieontwikkelingskit) Sentinel LDK van Safenet aangekocht om het intellectuele eigendom van zijn nieuwe software te beschermen en om het beheer van licenties voor klanten te verbeteren. Met het landmetingsproduct Virtual Surveyor van GeoID kan men een virtuele 3D-omgeving creëren op basis van data die worden ingezameld met behulp van drones. Dankzij deze technologie kunnen landmeters een overzicht opstellen in een virtuele omgeving, in plaats van manueel opmetingen te moeten uitvoeren op het terrein zelf. GeoID kon zijn back-officeproces verbeteren dankzij de functies voor beheer van gebruiksrechten die Sentinel LDK aanbiedt. Dit levert GeoID een betere zichtbaarheid op wat de activiteit van zijn klanten aangaat, én een verlichting van zijn administratieve taken.
De projecten
Op 3 november 2015 tijdens de jubileumeditie van de Computable Awards wordt bekend wie het beste ict-project heeft binnen het MKB. Vanaf 5 juni kunnen Computable-lezers dus stemmen op:
- De Nationale Tankpas uitgevoerd bij MKB Brandstof door BPM Company en Pegasystems
- Digitalisering werkstroom binnen- en buitendienst uitgevoerd bij Van der Veekens gerealiseerd door Spot ICT Oplossingen en Microsoft
- Koppelen CRM en spraakherkenning bij CustomerPulse uitgevoerd door Sping en Prime Ear
- Online kortingvoucherplatform bij Social Deal gerealiseerd door Rackspace
- Volledig digitaal dossier uitgevoerd bij Witlox Van den Boomen door ETTU, Ctac en Microsoft