De uitdrukking ‘verandering is de enige constante’ is zeker van toepassing in de ict-branche. Sterker nog, het zou er zelfs voor bedacht kunnen zijn. Veelal gedreven door technische ontwikkelingen, worden we decennia lang al geconfronteerd met nieuwe mogelijkheden die direct van invloed zijn op de manier waarop we ons werk doen.
Zoals in mijn vorige blog “Changes over time – kent u ze?” beschreven, is het bewust worden van voor de organisatie relevante ‘changes over time’ – en de daarmee samenhangende mogelijkheden – vaak het begin van een ict-project.
Maar hoe blijf je als ict-professional op de hoogte van it-innovaties en hoe bepaal je of ze relevant zijn voor jouw organisatie? Het verzamelen van informatie mag geen probleem zijn, er wordt veel gepubliceerd in bladen en op internet. Daarnaast zijn er bijeenkomsten zoals workshops, ronde tafels en seminars. Ook zijn er altijd nog de vakbeurzen, al dan niet branchegericht. De uitdaging is echter hoe je bepaalt of innovaties relevant zijn voor je organisatie.
Technology push
Mijn stelling is dat de informatiestroom van de ict-branche naar de markt veel te veel op techniek gericht is. Hierdoor wordt geen antwoord gegeven op de vraag wat een innovatie kan bijdragen aan specifiek jouw primaire bedrijfsproces. De verklaring hiervoor kan worden gezocht in het feit dat aan de basis van de informatiestroom de leveranciersketen van fabrikant, distributeur, reseller, end-user ligt. Hierdoor ontstaat een ‘technology push’. Immers, de fabrikant wil producten verkopen en dat geldt evenzo voor de distributeur die een verlengstuk is van de fabrikant. De enige die hier wel een keuze heeft, is de reseller. Hij implementeert weliswaar de producten, maar heeft ook de vrijheid om met consultancy aan de hand van een business case aan te tonen wat een verandering je oplevert.
System of service integrator
Een ontwikkeling die hier ongetwijfeld verandering in gaat brengen, is de opkomst van cloudgebaseerde oplossingen. De komst hiervan verandert niet alleen de vorm van de functionaliteit van een product in een dienst, maar ook het businessmodel dat ermee samenhangt. Immers, de dienst wordt één-op-één gekoppeld aan de businessbehoefte van de klant, wordt output-gericht en kosten worden flexibel afhankelijk van het gebruik, de go-to-market wordt versneld en maximale flexibiliteit is een feit. De noodzaak om de vraag te kunnen beantwoorden wat een innovatie bijdraagt aan jouw business wordt dus steeds pregnanter. Hoewel resellers op dit gebied een vliegende start kunnen maken, is het de vraag of zij in staat zijn hun op techniek gerichte dna te veranderen. Als ze dit doen, kunnen ze het warme gevoel dat ze als system integrator bieden, voortzetten in hun rol als service integrator.
Weet jij welke innovaties er zijn en of ze relevant zijn voor je organisatie? Daag dan je reseller eens uit om een business case voor je uit te werken. Weet je niet wat relevant is voor jouw organisatie, lees dan mijn volgende blog.