Apple gaat een eigen analytics-dienst op de markt brengen. De applicatie App Analytics, nu nog een bètaversie, biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om het gebruik van apps te analyseren. Apple laat een selecte groep iOS-ontwikkelaars de nieuwe applicatie gebruiken.
Apple ontwikkelt een analyticsapplicatie genaamd App Analytics. Hiermee krijgen ontwikkelaars inzicht in data over het daadwerkelijke gebruik van mobiele applicaties. De app is nog niet voor iedereen toegankelijk. Apple nodigt iOS-ontwikkelaars via een mail uit om de bètaversie te gebruiken. Hierbij maakt Apple gebruik van het ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’-principe. Ontwikkelaars kunnen zich aanmelden via iTunes Connect of via analytics.itunes.apple.com.
Met de applicatie krijgen ontwikkelaars toegang tot verschillende data over het appgebruik. Zo kunnen gebruikers onder andere zien hoe vaak de iTunespagina wordt bekeken, hoeveel gebruikers de applicatie openen en de in-app aankopen bekijken. Daarnaast kunnen ontwikkelaars custom campagnepagina’s maken en hiermee de resultaten van marketingcampagnes volgen.
Momenteel bestaan er al analyse-applicaties van derden, maar deze beschikken niet over alle klantgegevens afkomstig uit de App Store.