Dienstverlener Ordina presenteert de eerste kwartaalcijfers van 2015. De omzet van de divisie Technologie & Competenties is daarbij gedaald. Deze grootste divisie heeft het moeilijk mede door de nasleep van eerdere berichten over integriteitskwesties. Andere divisies die normaliter in moeilijkere marktomstandigheden verkeren hebben juist groei gerealiseerd.
Stéphan Breedveld, ceo bij Ordina, vermoedt dat de recente berichtgevingen en de discussie omtrent ict-projecten bij de overheid hebben geleid tot vertraging in besluitvorming voor ict-projecten in de publieke sector en zorgmarkt in Nederland. Dit raakt voornamelijk de divisie Technologie & Competenties, die applicaties ontwerpt en bouwt . Dit gebeurt in de contractvormen detachering, sourcing en projecten, voor zowel pakketoplossingen als maatwerk.
De omzet daalde met 12,3 procent naar 41,3 miljoen euro. Het eerste kwartaal van 2014 bedroeg de omzet nog ruim 47 miljoen. Deze daling wordt grotendeels veroorzaakt door een kleiner aantal grote projecten bij de overheid en door afnemende vraag bij een aantal grote klanten uit de energie- en telecomsector die momenteel kostenreducties doorvoeren. De financiële dienstverlening is relatief stabiel gebleven.
De divisie Business Consulting & Solutions adviseert klanten hoe zij hun processen en ict kunnen verbeteren. Daarnaast combineert de divisie businesskennis met technische expertise tot duurzame oplossingen op het gebied van business intelligence, (digitale) klantinteractie, ketenintegratie en security. De omzet daalde met hier met 3,6 procent naar 14,0 miljoen euro. Gecorrigeerd voor de afbouw van de generieke activiteiten van Ordina Consulting Public en de verkoop van Fundation (impact eerste kwartaal1,2 miljoen) is de omzet 5,0 procent gestegen door nieuwe projecten bij klanten uit de carriers- en mainportssector en groei bij een aantal kleinere financiële instellingen.
Stijging
De divisie Beheer draagt zorg voor het beheer, onderhoud en vernieuwing van applicaties middels langetermijncontracten. De omzet van deze afdeling steeg 3,3 procent naar 14,4 miljoen euro dankzij voornamelijk klanten uit de carriers- en mainportssector.
Bij de Ordina-tak België/Luxemburg steeg de omzet 4,5 procent naar 18,8 miljoen euro. De omzetstijging komt voornamelijk door groei bij grote klanten in de marktsegmenten industrie en financiële dienstverlening in zowel België als Luxemburg.
Geen verwachting
Ordina spreekt bewust geen verwachting uit voor het komende kwartaal, maar voert wel een aantal aanpassingen door. Zo gaat de commerciële-afdeling werken met kleinere teams waarin een duidelijke specialisatie naar levermodel is doorgevoerd.
De komende periode legt Ordina prioriteit op het verhogen van productiviteit. Zo zal het sales force effectiveness-programma leiden tot meer focus en specialisatie in de klantbenadering. Daarnaast gaat Ordina inzetten op een innovatieprogramma waarmee zij samen met bepaalde klanten experimenteren met nieuwe toepassingen die waarde toevoegen aan de huidige business. Daarbij gaat de dienstverlener de relaties met universiteiten, start-ups en kenniscentra uitbouwen, verdiepen en met hen co-creëren.
De afdeling Sourcing zal dit jaar niet meer separaat rapporteren als divisie en wordt breder ingezet bij klanten van alle divisies als nieuw levermodel. De omzet en kosten van het sourcingmodel vallen sinds 1 januari 2015 bij de leverende divisies in Nederland.
Daarbij gaat Ordina om de productiviteit verder te verbeteren ook dit jaar om- en bijscholing van de medewerkers via een ‘T-shaped’-aanpak stimuleren. Dit betekent dat naast technische competenties ook geïnvesteerd wordt in business kennis en soft skills.
Meer personeel
In het eerste kwartaal van 2015 is het aantal directe medewerkers met zeven fulltimers gestegen. De Nederlandse dienstverlener heeft onder andere geïntensiveerd in het aanwerven van ‘Young Professionals’. Het aantal indirecte medewerkers is met zes fte gestegen, dit betreft het invullen van bestaande formatieplaatsen.