Miele, de Duitse fabrikant van huishoudelijke apparatuur, werkt samen met Microsoft aan Internet of Things-diensten. Daarbij hebben ze een proef ontwikkeld op basis van Microsoft Azure. Daarin wordt een nieuw concept getest dat huishoudelijke apparaten slimmer maakt en mensen digitale hulp biedt bij het koken.
Doel van de samenwerking tussen Miele en Microsoft is om middels internettoepassingen klantervaring te verbeteren. Het idee achter het concept is dat gebruikers door de website van Miele scrollen en een recept selecteren. Wanneer zij een recept kiezen, worden de noodzakelijke bereidingsstappen via Azure op hun telefoon of tablet geladen. De oven wordt dan ook automatisch op die specifieke maaltijd voorgeprogrammeerd om het beste resultaat te verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan de juiste instellingen van temperatuur, bereidingstijd en vochtigheid, en andere factoren.
‘Dit hulpsysteem bevat ook temperatuurgrafieken, temperatuurtijden en andere speciale functies, zoals het toevoegen van stoom, die voor de beste gril-, kook- en bakresultaten moeten zorgen’, zegt Eduard Sailer, hoofd Technische Zaken bij Miele.
Volgens Microsoft biedt het gebruik van Azure IoT nog meer voordelen, omdat het wereldwijd beschikbaar kan worden gemaakt voor klanten van Miele. Op dit moment gaat het nog om een proof-of-concept, maar andere toepassingen zijn wel al denkbaar op het Microsoft-platform, zoals een statusrapport, diagnostiek op afstand en voorspellingen over onderhoud.