Geolocatie is van groot belang bij het verbeteren van internetprestaties, zegt Paul Heywood, managing director bij Dyn in een interview met Computable. ‘Organisaties moeten niet langer de wereldkaart gebruiken om te bepalen naar welk datacenter internetverkeer moet worden gestuurd, maar zij moeten de kaart van het internet gebruiken.’
Vaak worden problemen met traag internet veroorzaakt doordat organisaties niet begrijpen naar welke datacenters internetverkeer moet worden gestuurd, om de internetprestaties van hun klanten zo hoog mogelijk te houden, legt Heywood uit. ‘In plaats van dat organisaties kijken hoe de kaart van het internet eruit ziet, kijken zij naar de wereldkaart en waar de datacenters fysiek gezien het dichtstbij liggen, maar zo werkt het niet.’
Als organisaties te maken krijgen met traag internet, kan dit een ramp zijn voor hun bedrijfsvoering. Heywood spreekt dan ook van ‘slow is the new downtime’. ‘Hoewel traag internet niet écht downtime is, heeft dit wel een grote impact op de gebruikerservaring.’ Hij licht dit toe door de vergelijking met een waterkraan te maken. ‘Wanneer je een kraan gebruikt en het duurt erg lang voordat hier water uit komt, dan probeer je natuurlijk een andere kraan. Zo werkt het ook als klanten op je website komen, maar het te lang duurt voordat de website geladen is: dan gaan ze verder kijken en verlies jij klanten.’
Ook op het gebied van het oplossen van het probleem met de internetsnelheid is volgens hem de vergelijking met de waterkraan te maken. ‘Want wat doen mensen op het moment dat alle kranen stuk zijn? Dan gaan ze de pijpleiding, het achterliggende systeem, bekijken. Bij de website zullen ze dus naar problemen met de server gaan kijken, maar daar blijft het vaak ook bij.’ Volgens Heywood is het belangrijk om naar het hele internet te kijken.
‘Wij struinen het internet af en verzamelen dagelijks zo’n viermiljard gegevens’, legt Heywood uit. ‘Daarmee kunnen wij voor klanten inzichtelijk krijgen wat de prestatie van hun website in verschillende delen van de wereld is.’ Een voorbeeld van hoe dit wordt getoond, is te zien in screenshot #1 van Dyn’s Internet Intelligence tool. Heywood legt uit dat dit een realtime overzicht is van de wereldwijde latentie-prestatie van Marktplaats.nl. Ook wordt inzichtelijk gemaakt hoe de website verbonden is met het internet, zoals is te zien in screenshot #2.
Smart routering
Organisaties die zich al wel bewust zijn van het feit dat geolocatie belangrijk is, kopen deze informatie vaak. Volgens Heywood moeten zij zich er echter wel bewust van zijn dat de geolocatie data van veel aanbieders voor minder dan 50 procent correct zijn. Heywood legt uit dat Dyn informatie verzamelt en deze visualiseert, waardoor organisaties op basis hiervan bedrijfsbeslissingen kunnen nemen. ‘Niet alleen is de locatie van klanten belangrijk, ook moeten organisaties realtime weten hoe de routes van het internet lopen en hoe deze constant veranderen. Vervolgens kan de snelheid van het internet worden verbeterd door middel van smart routering, ook wel bekend als het regionaliseren van de content.’
Over Dyn
Dyn helpt bedrijven met het verbeteren van hun internetprestaties. Met op de cloud gebaseerde oplossingen helpt Dyn bedrijven hun online infrastructuur zo te monitoren, te controleren en te optimaliseren dat dit resulteert in een superieure ervaring voor de eindgebruiker. Door een hoogwaardig wereldwijd netwerk en ongeëvenaarde, objectieve informatie over internetprestaties, garandeert Dyn dat het internetverkeer voortaan sneller, veiliger en betrouwbaarder verloopt.