Ruim twee jaar geleden is AB Vakwerk overgegaan op Werkplek Online van Iton. Groot voordeel van de beveiligde online werkplek voor de uitzendorganisatie is dat deze overal en altijd beschikbaar is.
AB Vakwerk is een vestigingsorganisatie met centrale en decentrale locaties. Paul Hollander, manager service organisatie bij AB Vakwerk: ‘We hebben tien vestigingen die op een bepaalde manier verbinding moeten hebben we met ons systeem. Bij Werkplek Online van Iton maakt het in feite niet meer uit waar je zit, je bent niet gebonden aan één vestiging. Waar je ook inlogt, je hebt overal dezelfde werkplek. Dat is briljant! Toen we een paar jaar geleden op zoek waren naar een nieuwe leverancier, was de keuze dan ook vrij snel gemaakt.’
Werkplek Online
‘Werkplek Online is een mooi concept, ziet er goed uit én je betaalt naar verbruik. Dat hadden we bij onze oude leverancier niet. Daar kocht je het spul, betaalde licentiekosten en het contract liep. In Werkplek Online kun je iedere keer aanpassen welke applicaties je wilt gebruiken, per werknemer. Daarnaast waren we op zoek naar een partner die met Microsoft-toepassingen werkt, omdat wij een Microsoft-strategie hebben en werken met Microsoft-software. Ook dat biedt Iton.’
De medewerkers van AB Vakwerk zijn erg tevreden over Werkplek Online. Al vonden sommigen het inloggen met SMS Passcode, een authenticatiesysteem, wel een gedoe. Hollander: ‘Als je uitlegt dat veiligheid een issue is, hebben ze daarvoor begrip. Verder zijn ze positief. Vooral onze frontpage heeft ongevraagd veel leuke reacties opgeleverd. Die ‘AB Vakwerk dame’ bij het opstartscherm geeft het vertrouwde AB gevoel. Ik had me nooit gerealiseerd dat dat zo belangrijk is en dat onze huisstijl zo’n invloed heeft. Medewerkers hebben het gevoel: dat is ons systeem. Het is iets kleins, maar het werkt.’
Wederzijds begrip
Ander voordeel volgens de service manager is dat het systeem altijd beschikbaar is. ‘Belangrijk, want ook dat bepaalt de mate van tevredenheid van eindgebruikers. Bij storingen volstaat een telefoontje met de helpdesk. Meestal hebben we contact met dezelfde mensen, die onze omgeving kennen. Het zijn net collega’s. Natuurlijk heb je een klant-leverancier relatie, maar we staan op hetzelfde niveau. En dat zorgt voor wederzijds begrip.’
Wat betreft Hollander is Werkplek Online van Iton een aanrader: ‘De oplossing is snel, zelfs het afsluiten. Alleen in het begin hadden we wat performance problemen. Als klant kun je nauwelijks inschatten waardoor het komt. Doordat je de tools niet meer hebt, de monitoren, de servers… We zijn afhankelijk van derden. Maar door goede samenwerking en communicatie is het probleem opgelost. En hebben we een configuratie die top draait!’
‘Ook het change management van Iton vind ik sterk. Het is zorgvuldig en deskundig, weet inhoudelijk waar het over gaat en kan toelichten waarom je iets wel of niet moet doen. In hen heb ik alle vertrouwen.’
Vertrouwen
Vertrouwen is voor AB Vakwerk een belangrijk goed. Dat vormt de basis waaruit de relatie tussen Iton en de uitzendorganisatie is ontstaan. Hollander: ‘Normaal gesproken ga je uit van een sluitende business case. Wij zaten in een lastige situatie met onze oude leverancier en zochten op korte termijn een andere. We kwamen in contact met de salesmanager, service manager en directeur van Iton. Met alle drie hadden we een klik. We hadden er vertrouwen in dat Iton ons kon helpen. Ook de schaalgrootte die wij ambiëren, biedt dit bedrijf. Het is geen heel grote partij, maar wel één met ondernemers, die de taal van ondernemers spreekt en die van aanpakken weet.’
Vanaf het begin maakt Iton het vertrouwen waar en is duidelijk dat de aanpakkers-mentaliteit in de hele organisatie zit. Hollander: ‘Uiteindelijk hebben we wel problemen gekend, maar dan is er een peloton aan mensen die het ter plekke oppakken. Geen hoogdravend gedoe, maar gaan! De problemen die er zijn, krijgen zo geen kans irritatie te worden. We zijn overgestapt op Werkplek Online in combinatie met telefonie. Dat laatste is minder goed gedaan, maar de directeur heeft zichzelf onsterfelijk gemaakt door apparatuur te kopen en een oplossing te bieden voor ons probleem, vanuit betrokkenheid met de klant. Dan scoor je hier wel. Je kunt met duizend woorden zeggen dat je er voor de klant bent, maar als je het op het moment dat het moet laat zien en zelf in de frontlinie gaat staan, heb je gedaan wat je moest doen.’
Sharepoint en Yammer
Naast Werkplek Online heeft Iton Sharepoint en Yammer geïntegreerd. Hollander: ‘We wilden iets met interne communicatie, intranet en dataopslag. Het antwoord van de consultants van Iton: dat kan met Sharepoint en Yammer. Dat hebben ze geïmplementeerd en werkt prima. We communiceren nu intern via Yammer de informele berichten. De formele berichten gaan via Sharepoint. Op Sharepoint vind je ook onze documentatie. Strategische zaken die urgent zijn, mailen we via Outlook.’
‘Op korte termijn hebben we geen nieuwe projecten staan, al gaan we waarschijnlijk wel iets met videoconference doen. Op die manier kunnen we het aantal gereden kilometers toch wat terugdringen. Voor nu zijn we tevreden’, besluit Hollander.