Het lijkt erop dat bedrijven steeds meer internationaal gaan uitbreiden in de toekomst. En dit zal, in ieder geval gedeeltelijk, worden ondersteund door een meer flexibel personeelsbestand. Wereldwijde concerns zullen services van hoge kwaliteit aanbieden, ondersteund door digitale communicatie. Hiermee kunnen ze specialistische expertises mixen met een kern van vaste medewerkers. Wat de veranderingen ook mogen zijn, het is duidelijk dat ze nieuwe operationele uitdagingen met zich mee zullen brengen – voor zowel management als it.
Elke dienstverlener die wil blijven ontwikkelen en groeien, zal flexibiliteit en internationale uitbreiding op zijn netvlies (moeten) hebben. Wat zouden deze bedrijven nu moeten doen om ervoor te zorgen dat ze klaar zijn om te profiteren van deze oportunities? En hoe kun je jouw bedrijf voorbereiden op een van deze twee richtingen, of misschien wel allebei? Hoe kun je succesvol concurreren met andere bedrijven die goed op deze trends aanhaken?
Kies ‘internationale’ software
Het werken in een internationale omgeving vraagt veel van je bedrijf, zowel op strategisch als operationeel niveau. Neem nu hr, met medewerkers in verschillende landen, met verschillende achtergronden en verschillende talen. Dat is een enorme uitdaging. En dan is er ook nog de financiële kant: grensoverschrijdend databeheer en rapportages en coördinatie van alle financiële resultaten die op senior management niveau gebruikt worden. De financiële administratie moet misschien wel in verschillende munteenheden worden beheerd, met transacties die soms niet direct gerelateerd zijn aan het land waar ze gerealiseerd zijn. Hoe ga je om met een Spaanse consultant op een project in het Verenigd Koninkrijk? Investeer in erp, die verschillende talen en verschillende wetgevingen kan ondersteunen. Zorg daarnaast voor centraal beheer van je brongegevens vanuit verschillende dochterondernemingen en je bent een heel eind op de goede weg.
Kies íntegreerbare’ software
Projectmanagement en -administratie zullen soepel moeten verlopen binnen je erp-systeem. En het is belangrijk ze te integreren met de financiële processen voor minimale informatielekkage en maximaal inzicht in je gehele bedrijf. Het is daarnaast essentieel om goed controlemechanismes te hebben. Dit geldt ook voor planning en resource management oplossingen die ervoor zorgen dat je precies weet wie wat aan het doen is, en wanneer. Hierdoor worden de mensen optimaal ingezet op lopende projecten en is het duidelijk wie beschikbaar is voor projecten in de pijplijn. Misschien heb je een beschikbare consultant in Frankrijk en een project in Afrika met te weinig capaciteit? Je moet deze twee zaken heel simpel samen kunnen brengen, dat is goed voor de efficiëntie en uiteindelijk je winstgevendheid.
Internationale uitbreiding en flexibiliteit: waarschijnlijk de twee belangrijkste thema’s in de toekomst van zakelijke dienstverleners. De toekomst van je bedrijf ligt misschien wel buiten het eigen land. Het ligt misschien zelfs wel in de handen van mensen die niet eens direct op jouw payroll staan. Met de juiste it-structuur kun je profiteren van de enorme mogelijkheden die deze veranderingen in de markt zeker zullen bieden. Neem dus de tijd om daar eens goed naar te kijken.
Inderdaad, kijk eens naar OpenBravo zou ik zeggen!