Havenbedrijf Amsterdam start een proef met slimme brillen. Het bekijkt samen met internationale studenten van de Hogeschool van Amsterdam of middelen zoals Google Glass en beeldherkenning een rol kunnen spelen in het onderhoud en beheer van de openbare ruimte in het havengebied.
Het project duurt vijf maanden. In die periode wil het studententeam smart eyewear zoals Google Glass integreren in het onderhoudsproces en inspecties verbeteren. Ook worden de mogelijkheden onderzocht om bepaalde geografische informatie, zoals de locatie van verschillende objecten in het havengebied samen te voegen in een database.
Het Havenbedrijf: ‘Op dit moment wordt de kwaliteit van het onderhoud van de openbare ruimte in de Amsterdamse haven gemeten door de feitelijke situatie te vergelijken met het kwaliteitsniveau dat met onderhoudspartijen is afgesproken. Het gaat bijvoorbeeld om hoeveel zwerfvuil er op de grond ligt of hoeveel graffiti er op een object zit. Verschillende kwaliteitsniveau’s zijn vastgelegd in voorbeeldfoto’s die in een beeldbank zijn opgenomen. Komt de werkelijke situatie niet overeen met de afgesproken situatie dan volgt er een actie. Een bijbehorende app geeft informatie over de werkelijke situatie en stuurt deze door naar de betreffende onderhoudspartij.’
Een ander onderdeel van het project is het integreren van automatische beeldherkenning van beelden die worden gemaakt met de slimme bril. Het team wil een systeem ontwikkelen dat automatisch problematische objecten en situaties in de omgeving herkent. Het gaat bijvoorbeeld om vervormde, vuile, of fout geplaatste verkeersborden. Doel is om het havengebied veilig en schoon houden.
Toegepast onderzoek
Roon van Maanen, programmamanager New Business bij Havenbedrijf Amsterdam: We willen graag voorop lopen bij het onderzoek naar de wijze waarop nieuwe technologieën de operationele processen verder kunnen optimaliseren om zo de kwaliteit van het gebied te verbeteren. Deze proef met smart eyewear is daar een goed voorbeeld van.’
De studenten studeren aan MediaLAB Amsterdam, een onderdeel van Create-IT, het toegepast onderzoekscentrum van de School of Design & Communication van de Hogeschool van Amsterdam. Daar werken studenten samen met bedrijven om een bepaalde casus op te lossen.