De nieuwe website van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) en sportmarketingbureau TIG Sports (TIG Sports) is op 25 maart tijdens een feestelijk evenement live gegaan. GOLF.NL is het nieuwe centrale communicatieplatform voor iedere golfer in Nederland. GOLF.NL verbindt ruim 250 clubs en verenigingen in Nederland en de 386.000 golfers die daarbij aangesloten zijn. Winvision tekende voor (technische) ontwikkeling, bouw, hosting en beheer van het online platform.
De Nederlandse Golf Federatie hield in het verleden 23 websites in de lucht die allemaal een stukje van de informatie en communicatie met golfers voor hun rekening namen. Maarten Voermans, manager marketing en communicatie bij de NGF: ‘We zijn al sinds 2013 bij de NGF met elkaar in gesprek om al die verschillende uitingen samen te brengen op één platform. Niet alleen online, maar ook offline. We hebben nu de volledige communicatie met golfend Nederland onder één vlag gebracht. GOLF.NL staat voor de website, het gelijknamige glossy magazine dat twee keer per jaar bij 235.000 huishoudens op de mat valt en de vernieuwde GOLF.NL Weekly die bij de clubs (35 keer per jaar) verspreid wordt.’
Versie 1.0
‘De nieuwe website is wel het centrale punt in de communicatie’, zegt Voermans. ‘Hier komt alle informatie samen. Bezoekers lezen hier over de prestaties van de topgolfers in binnen- en buitenland, vinden alle informatie over zelf golfen – techniek, golfbanen, lidmaatschap, uitrusting – over evenementen en de NGF. Dit is bovendien nog versie 1.0. We hebben in onze visie en strategie al een route uitgestippeld om interactie tussen clubs en golfers en tussen golfers onderling te vergroten.’
Winvision heeft de website gebouwd op het contentmanagementsysteem Sitecore. De website is responsive voor mobiel, tablet, laptop en desktop, het design is van ontwerpbureau Laik. Winvision verzorgt ook het technisch beheer en de hosting van de site. De NGF mikt op een groei naar honderdduizend unieke bezoekers per maand. Voermans: ‘De belangrijkste ontwikkelingen van de website zitten aan de achterkant. De ledendatabase wordt op termijn gekoppeld aan de website waardoor ieder lid zijn persoonlijke voorkeuren en prestaties altijd via de website beschikbaar heeft. Golfers hebben in versie 1.0 al direct de mogelijkheid om hun speelsterkte (handicap) te vergelijken met de rest van Nederland (maar ook met hun golfclub, binnen hun woonplaats, et cetera). In de database kun je op termijn ook je sociale contacten met anderen onderhouden en golfafspraken maken.’ Over die volgende stappen is de NGF al aan het kijken wanneer deze ingevoerd gaan worden.
Vierde sportbond
De Nederlandse Golf Federatie is de vierde sportbond in Nederland in aantal leden, na de voetbal-, tennis- en visserijbond. De lancering van GOLF.NL is een belangrijke mijlpaal voor de NGF, de golfclubs/golfbanen en voor de 386.000 Nederlanders die hierbij aangesloten zijn. Voermans: ‘We zijn heel blij met het nieuwe platform en we hebben al veel positieve reacties ontvangen. We hebben met GOLF.NL een grote stap voorwaarts gezet, maar zoals gezegd: het is pas een eerste stap. We hebben de basis gelegd om het platform verder te ontwikkelen.’