Project: TeachTabs& LearnTabs Uitgevoerd door: Tsabango Primary School en International Institute for Communication and Development (IICD)
Het bijzondere project van International Institute for Communication and Development (IICD), dat gericht is op de introductie van speciaal ontwikkelde tablets voor basisscholen in Malawi, is genomineerd voor een Computable Award: ICT-project van het jaar in het Onderwijs
Het IICD heeft in eigen beheer tablets laten maken in China. Die moesten aan strenge eisen voldoen. Doel van deze tablets is namelijk het klassikaal gebruik in Afrika, waar connectiviteit vaak een probleem is. Specifiek: de tablets moesten zuinig zijn qua energie, stevig en betaalbaar. IICD heeft er bewust voor gekozen om de tablets in eigen beheer te laten maken zodat de kosten laag werden gehouden. Er zijn twee soorten tablets geproduceerd, de LearnTab voor leerlngen en de TeachTab voor docenten. Verschil in beide versies is de grootte van het scherm. De tablets zelf zijn voorzien van Android OS. Op de tablets zelf is speciale software geïnstalleerd zodat de docent tijdens een les de tablets op afstand kan overnemen. Denk daarbij aan het blokkeren van het scherm, meekijken wat de leerlingen doen. Tevens kunnen er kleine testen en enquêtes mee worden afgenomen. Docenten krijgen voordat ze de tablets gaan gebruiken een centraal georganiseerde training. De tablets zijn uitgevoerd met een dubbele SIM-kaart mogelijkheid en worden inclusief rubberen case geleverd. Op de tablet zijn vooraf diverse boeken in pdf-formaat geïnstalleerd.
Juryoordeel
De jury is vooral onder de indruk van het totaal pakket wat wordt aangeboden door de IICD. Over het hele concept is goed nagedacht: vanaf de productie tot en met het gebruik in de klas. Het tabletproject van de IICD brengt de digitale wereld in de klas zonder dat hiervoor grote investeringen nodig zijn.
Stemmen
Op 3 november 2015 tijdens de jubileumeditie van de Computable Awards wordt bekend wie de beste ceo van het jaar is. U kunt nu stemmen op uw favoriet binnen elke categorie.