Na een kort geding heeft de rechtbank in Den Haag bepaald dat SLTN de rechtmatige winnaar is van de aanbesteding 'ICT ondersteuning buitenlocaties SSC-ICT Haaglanden'. Het ict-shared service center van de rijksoverheid had in eerste instantie Fujitsu uitgeroepen tot winnaar. SLTN maakte echter bij de rechter met succes bezwaar tegen de in zijn ogen te lage score die het had gekregen en won alsnog. De Staat der Nederlanden is nu namens SSC-ICT Haaglanden in hoger beroep gegaan om alsnog met Fujitsu in zee te kunnen.
Naar verwachting doet het Gerechtshof in Den Haag volgende week dinsdag uitspraak in het hoger beroep. Het hof heeft Fujitsu in deze zaak als tussenkomende partij toegelaten.
Bij deze aanbesteding gaat het om een vijfjarige overeenkomst, waarbij de ict-leverancier zorgt voor de aanwezigheid van monteurs op de betreffende buitenlocaties (werkplekken) van SSC-ICT Haaglanden. Deze monteurs zijn of reeds op de locatie aanwezig of worden op afroep ingezet nadat er een ict-probleem is gemeld.
Fujitsu won eind oktober 2014 de aanbesteding; SLTN stapte daarop naar de rechter omdat het bedrijf meent ten onrechte bij vier vragen niet het maximale aantal punten toegekend te hebben gekregen.
Een van die vragen in het bestek ging over het servicemanagementsysteem van Topdesk dat bij SSC-ICT Haaglanden in gebruik is. SLTN gaf hierbij aan ook gebruik te willen maken van een eigen zogeheten call-managementsysteem, naast het Topdesk-systeem van SSC-ICT. Het servicecenter vindt dat het gebruik van twee systemen een onnodig risico zou meebrengen voor de consistentie van de gegevens.
Topdesk
De voorzieningenrechter oordeelde echter begin dit jaar dat SLTN terecht heeft gesteld dat elk ict-bedrijf logischerwijs, met het oog op planning en inroostering, het overzicht moet kunnen houden over alle werkzaamheden van zijn monteurs, ook die voor andere opdrachten en opdrachtgevers, en dat voor het hebben van dat overzicht een eigen registratiesysteem onontbeerlijk is.
Alleen wanneer een aantal monteurs fulltime ter beschikking worden gesteld aan de Staat, kan zo’n eis om alleen het Topdesk-systeem te gebruiken, worden gesteld. Een dergelijke werkwijze ligt echter niet voor de hand, gelet op het feit dat de werkzaamheden voor de Staat op oproep-basis moeten worden verricht, Bovendien is het aannemelijk dat Fujitsu ook een eigen registratiesysteem gebruikt, zoals te doen gebruikelijk in deze markt, aldus de rechter.
Gelet op deze constateringen heeft de rechtbank bepaald dat SLTN bij deze vraag evenveel punten moet krijgen als Fujitsu. Omdat hierdoor het puntenaantal van SLTN al hoger uitkwam dan dat van Fujitsu zijn de andere drie bezwaren van de automatiseerder tijdens de zitting niet meer besproken. De rechter gebood de Staat de voorlopige gunning aan Fujitsu in te trekken en de opdracht aan SLTN te gunnen. Vervolgens is de Staat in hoger beroep gegaan; volgende week volgt hoogstwaarschijnlijk de uitspraak.
Ik snap dit niet.
Zo’n begin van een afgedwongen samenwerking door een rechtbank, voorspeld niks goeds in die samenwerking.
Ik heb zo’n gevoel dat dit het niet gaat worden.