Patiënten van het Universitair Medisch Centrum Utrecht kunnen vanaf nu hun eigen medisch dossier en zonder vertraging inzien. Het vernieuwde patiëntenportaal van het UMC geeft hiermee patiënten inzicht en regie in het eigen ziekteproces. Hierdoor kunnen zorgverleners en patiënten beter samen beslissen over de vorm van diagnostiek, zorgproces en behandeling. Het nieuwe portaal is daarmee in lijn met de wens van patiënten zelf, hun patiëntenverenigingen en de overheid.
Het Utrechtse ziekenhuis werkt al bijna tien jaar niet meer met papieren patiëntendossiers en is het eerste ziekenhuis met digitale medische dossiers voor alle specialismen, zonder vertraging. Het nieuwe patiëntenportaal gaat op veel gebieden verder dan portalen van andere ziekenhuizen. Zo is het beschikbaar voor alle patiënten van zestien jaar en ouder en is het in gebruik bij alle zorgafdelingen van het UMC Utrecht. Daarnaast zijn alle medische gegevens, zoals behandelverslagen, medicijnoverzicht, metingen, patiëntbrieven én definitieve uitslagen, direct beschikbaar voor de patiënt. Vanaf september dit jaar krijgen ook patiënten onder de zestien jaar en/of de ouder(s) of voogd toegang tot het patiëntenportaal.
E-consult
Mirjam van Velthuizen, lid van de raad van bestuur van het UMC Utrecht: ‘Om patiënten regie te kunnen laten houden op hun eigen gezondheid moeten ze kunnen beschikken over dezelfde informatie als de behandelaar. Dit maken we voor hen op deze veilige en snelle manier gemakkelijker. Het UMC Utrecht gelooft dat dit past bij gelijkwaardig partnerschap waarbij de patiënt en zorgverlener samen het gesprek aangaan en sturen op de gewenste zorg. Mochten de informatie op het portaal vragen oproepen of mensen ongerust maken, dan is er een telefonische helpdesk en e-consult, zodat zij zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag krijgen.’
Up-to-date
Kinderlongarts proffesor Kors van der Ent van het UMC Utrecht heeft al ervaring met het patiëntenportaal en is enthousiast: ‘Meer dan driekwart van onze patiënten heeft chronische aandoeningen. Voor hen is het belangrijk dat zij een up-to-date overzicht hebben van hun gezondheidstoestand en hun behandeling, zodat zij hier adequaat op kunnen reageren. Omdat ze nu sneller uitslagen kunnen vernemen, wordt de duur van hun onzekerheid verkort en komen ze beter voorbereid op het spreekuur.’
Vertraging
Hematoloog dr. Reinier Raymakers voegt toe: ‘In het vorige portaal werden uitslagen met vertraging getoond. Met dit realtime portaal zijn we wat mij betreft waar we willen zijn, al zijn zorgverleners soms bezorgd dat patiëntenuitslagen zien die ongunstig zijn of lijken, wat tot onrust kan leiden. De praktijk leert dat patiënten heel goed weten dat uitslagen ongunstig kunnen zijn en ook weten dat kijken in het portaal dit risico inhoudt. Een enkele patiënt kiest bewust om niet in het portaal te kijken of verzoekt om het dicht te laten zetten, maar de grote meerderheid vindt het juist fijn om alles te kunnen inzien.’
Voor uitleg over het vernieuwde patiëntenportaal door middel van een animatie, klik hier.