Outsourcing is aan constante veranderingen onderhevig. De markt veranderd en outsourcing organisaties moeten hier op inspelen om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven in de outsourcing-markt. Er zit een nieuwe golf aan te komen.
Het oorspronkelijke doel van outsourcing in de it was het overnemen van (grote delen van) de interne it, veelal vergezeld van het bijbehorende personeel. In een transitie en transformatie periode werd de infrastructuur gemigreerd naar de rekencentra van de leverancier. Doordat gebruikt wordt gemaakt van bewezen leveranciersspecifieke architecturen kunnen harde afspraken gemaakt worden over de benodigde beschikbaarheid. Door gebruik te maken van expertisecentra in near-shore of best-shore locaties kon industrialisatie en schaalvoordelen worden gerealiseerd, wat een kostenbesparing van 20 tot 30 procent opleverde, met kortingen in de jaren erna.
Fundamenteel ander model
De intrede van cloud en virtualisatie brachten een fundamenteel ander model. De leveranciers boden niet langer it-blauwdrukken en best-shore expertisecentra. De oplossingen zijn voortaan voorgeconfigureerd en na activatie direct beschikbaar. Afname vindt plaats as-a-service (per gebruiker, per transactie) en betaling vindt plaats over het daadwerkelijk afgenomen volume. De interne it-organisatie wordt hierdoor een service broker die zorgt voor integratie van leveranciersoplossingen tot end-to-end bedrijfsprocessen en waakt over security en architectuur. De cio van de toekomst schuift hierdoor op naar business management. Hij zal een krachtige speler worden als het gaat om de The new Style of Business voor iedere organisatie, ‘social’ en it- gedreven.
De volgende shift in outsourcing zit er aan te komen. Outsourcing gaat in een nieuwe fase raken, waarbij het dienstenpakket verder opschuift naar de volgende drie gebieden:
- Een industrie gerichte manier van werken. De kennis van it-systemen en de markt waar de organisatie outsourced voor werkt zijn in combinatie een krachtig middel om als service aan te bieden
- De it-industrie kent steeds meer vernieuwende producten die specialistische kennis vereisen. Voorbeelden zijn SAP Hana, big data en software defined networking (sdn).
- Het aanbieden van meer service georiënteerde processen, zoals procure-to-pay en order-to-cash processen met een duidelijk resultaat, zijn behoeftes die outsourcing-organisaties en organisaties die outsourcen moeten ontwikkelen.
Outsourcing-organisaties kunnen nieuwe klanten bereiken door klein te beginnen met het aanbieden van een stuk commodity. De kennis met betrekking tot de bovengenoemde gebieden komt later aan de orde. Het is altijd al evident geweest dat organisaties zich met it versterken. Outsourcing gaat een nieuwe fase in, waarbij er meer nadruk komt op content in plaats van het leveren van losse producten.
“it organisaties die service broker worden” maar weer wel “waken over security en architectuur”. Vreemd als je it juist als dienst ergens afneemt.
“New Style of Busines voor iedere organisatie, social en it gedreven.” Social, WTF 🙂 ? it gedreven, ook al besteed je dat nu uit ? Nadruk op content in plaats van leveren losse producten..
Software defined ge-zwets begint blijkbaar ook al aardig commodity te worden. ge-Ouwehoer 3.0 driven en zeker niet on demand, want wie vroeg er eigenlijk om ? Maare we moeten vast meedoen anders missen we de boot.