Een Rotterdamse ambtenaar heeft bij ict-aanbestedingen meer regels en voorschriften overtreden dan al bekend was. Uit aanvullend onderzoek blijkt dat hij voorafgaand aan de gunning van ict-opdrachten bepaalde bedrijven aanwees als voorkeursleverancier. Bij raamcontracten regelde hij de werkverdeling nog voordat de openbare aanbesteding de deur uit was. De zaak kwam aan het rollen naar aanleiding van een uitzending van actualiteitenrubriek Zembla.
Dat onthulde eerder dat een inkoopmanager van de gemeente ict-dienstverlener Ordina voorzag van vertrouwelijke informatie. Het betrof onder meer de conceptbestekken van aanstaande aanbestedingen. De dienstverlener kreeg daardoor een voorsprong op de concurrentie en dat is volgens het aanbestedingsrecht verboden.
Daarop liet de gemeente aanvullend onderzoek uitvoeren. De uitzending was voor de gemeente Rotterdam aanleiding om nader onderzoek te laten doen door Concern Auditing en de Erasmus Universiteit. Naar aanleiding van die bevindingen schrijft het Rotterdamse college aan de gemeenteraad dat er aanwijzingen zijn gevonden dat de betrokken ambtenaar bepaalde ict-leveranciers een voorkeurspositie heeft gegeven.
Het college schrijft dat de ambtenaar betrokken is geweest bij de ‘verdeling van werkzaamheden over ict-bedrijven waarmee raamovereenkomsten waren afgesloten Volgens het aanbestedingsrecht zijn zowel het bevoordelen van marktpartijen als het verdelen van opdrachten niet toegestaan.
Niet integer
Chris Jansen, hoogleraar privaatrecht aan de Vrije Universiteit, gespecialiseerd in het aanbestedingsrecht: ‘Uit de feitenreconstructie van Concern Auditing blijkt klip en klaar dat bij de voorbereiding, uitvoering en afwikkeling van een aantal aanbestedingen de regels van het aanbestedingsrecht met voeten zijn getreden. Daarbij is sprake van niet-integer gedrag van de betrokken ambtenaar.’
De gemeente Rotterdam liet ook onderzoek doen naar het management van de aanbestedingen door professor Muel Kaptein van de Erasmus Universiteit. Daaruit blijkt dat de aansturing van ict-aanbestedingen op het gebied van integriteit ‘niet volwassen’ was, waardoor integriteitsrisico’s zoals corruptie, belangenverstrengeling, ongewenste beïnvloeding enzovoort onvoldoende aandacht kregen.
ACM en Rijksrecherche
Naar het handelen van de betrokken ambtenaar heeft het College van B&W van Rotterdam een specifiek integriteitsonderzoek ingesteld. Of de gemeente Rotterdam maatregelen tegen de betrokken ambtenaar heeft genomen, is niet bekendgemaakt.
Aan de hand van die nieuwe informatie dringt de gemeente er opnieuw bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en Rijksrecherche op aan om de zaak verder te onderzoeken.
Strafbare feiten
De onderzoekers noemen in hun verslag een aantal voorbeelden van aanbestedingsregels en voorschriften die door de betrokken ambtenaar zijn overtreden:
– Twee maanden voor de officiële publicatie van het bestek ‘Aanbesteding inhuur ict-dienstverlening Oracle FIN’ in 2007 informeert de ambtenaar Ordina meerdere malen over de aanstaande aanbesteding. Ook stuurt hij een paar dagen vóór publicatie het conceptbestek aan Capgemini, dat later één van de drie partijen is waarmee Rotterdam een raamovereenkomst sluit;
-Voorafgaand aan de aanbesteding ‘Inhuur ICT-dienstverlening Techniek, Servicedesk en Functioneel beheer’, eveneens in 2007, schrijft de ambtenaar in een reactie over een concepttekst voor de website van Ordina, dat het ‘niet verstandig (is) indrukken te wekken dat een en ander al vergeven is.’
– De ambtenaar heeft gedurende de aanbesteding ‘Inhuur ICT-dienstverlening Ondersteuning’ in 2007 contact met een directielid van Ordina waarmee hij vertrouwelijke informatie deelt;
– Ten aanzien van de ‘Minitender BCC’ in 2009 blijkt dat de betrokken ambtenaar voorafgaand aan de formele offerteaanvraag aan Ordina vraagt om functieprofielen voor de minitender te leveren. Zes van de acht door Ordina per e-mail geleverde profielen worden vrijwel ongewijzigd verwerkt in de definitieve offerteaanvraag voor potentiële leveranciers;
– Tevens blijkt dat de betrokken ambtenaar ook de formele offerteaanvraag van de minitender een paar dagen voor de officiële publicatiedatum aan een directielid van Ordina verstrekt. Dit gebeurt met de door hem gebruikte term ‘confidential’;
– De betrokken ambtenaar informeert Ordina over het feit dat hun aangeboden prijs te hoog is. Uiteindelijk maakt hij prijsafspraken, zo schrijft de Concern Auditing, waardoor het Consortium Ordina (met Deloitte en Scamander) een deel van de opdracht gegund krijgt-
– Twee weken voor de officiële publicatiedatum van de ‘Aanbesteding Hosting & Beheer Oracle’ in 2009 stuurt de betrokken ambtenaar het conceptbestek per email naar de accountmanager van ict-leverancier Inter Access en naar een directielid van Ordina. In beide e-mails is het onderwerp ‘confidentieel’ en de toelichting ‘Graag niet op dit bericht per email reageren!’ opgenomen;
– Ook is er tijdens dit aanbestedingstraject contact geweest tussen een directielid van Ordina en de betrokken ambtenaar, ‘ondanks het feit dat in het bestek voorgeschreven was dat alle contacten via de inkoper zouden lopen en dat elke beïnvloeding op welke manier dan ook leidt tot uitsluiting van deelname,’ zo schrijft Concern Auditing in het verslag;
– Tenslotte blijkt dat de ambtenaar, ‘tegen de voorschriften in’, als tussenpersoon handelt in het proces rond het schrappen van de milieueis van deze aanbesteding.
Goh dit is nogal wat..
Is goed om het vervolg en de repressailes in kaart te brengen.
Zou goede journalistiek zijn.
Ff denken … 24 uur taakstraf, geen salarisverhoging?
Hoe komt het dat het ICT beeld van de Overheid zo slecht is??