De Tweede Kamer is het niet eens met de de manier waarop het Bureau ICT Toetsing (BIT) vorm krijgt. De oppositie wil dat het bureau, dat toeziet op grote ict-projecten en de verspilling van overheidsgeld moet voorkomen, onder de verantwoordelijkheid valt van de premier.
Het kabinet wil dat het BIT bij een topambtenaar onder de minister van Wonen en Rijksdienst wordt geplaatst. De coalitiefracties VVD en PvdA steunen dat plan.
Volgens de oppositie doet het kabinet bij lange na niet wat de Tweede Kamer wil om ict-projecten van het Rijk in de toekomst in goede banen te leiden. CDA-kamerlid Mona Keijzer zei in het debat over het rapport Grip op ICT: ‘We vragen een Duitse herder maar we krijgen een poedel.’
Critici zeggen al langer dat BIT te weinig macht heeft om de problemen met ict-projecten bij de overheid aan te pakken.
Ton Elias voorzitter van de commissie die de ict-problemen onderzocht, liet eerder weten dat BIT juist voldoende macht krijgt.
In het rapport worden 34 aanbevelingen gedaan. Het kabinet beloofde eerder deze aanbevelingen grotendeels over te nemen.
– investeren in kwaliteit van het eigen ict-personeel;
– het vergroten van de rijksbrede pool met professionals op gebied van informatie
management en ict van 100 naar 200 fte;
– opleidingen voor leidinggevenden;
– verdere professionalisering bij inkoop van ict;
– meer transparante informatie voor goed overleg met de Tweede Kamer;
– traineeprogramma voor ict-studenten.
Jan Baan
Ook ict-corryfee Jan Baan heeft zich in de politieke discussie over toezicht op ict-projecten bij de overheid gemengd.
Het beleid over aanname van ICT personeel is gericht op mensen met een universitaire graad, kennis en ervaring zijn daarbij van minder belang. Dit debacle is alleen op te lossen door mensen aan te nemen met zeer veel praktijk kennis en inzicht, opleiding is van minder belang.
(Voor een mooi bod, wil ik het overwegen)
De effectiviteit van het Bureau ICT-toetsing is afhankelijk van de taakstelling & bevoegdheden, positionering en bemensing.
BIT krijgt in de plannen amper een rol na de start van een project en de taakstelling is daardoor te beperkt en dus ook de bevoegdheden. Mislukte en te dure projecten beginnen vaak met een slechte opdracht, maar ook daarna kan er nog van alles misgaan. Bijvoorbeeld, de SVB heeft interne en externe audits / reviews laten uitvoeren bij de ontwikkeling van het MRS en PGB-systeem. Maar heeft daarbij deels de verkeerde onderzoeksopdrachten gegeven en deels verontrustende uitkomsten genegeerd, al dan niet onder politieke druk.
Als je het bureau niet onder de premier / Algemene Zaken positioneert, dan knabbel je nogmaals aan de effectiviteit, omdat er geen wettelijke basis is voor het BIT. Dat de huidige premier nergens persoonlijk voor verantwoordelijk wil zijn, mag geen reden zijn om af te wijken van het advies van de tijdelijke commissie ICT projecten.
Het BIT versterken met wetenschappers, ict-managers van grote overheidsprojecten en ict-ondernemers om er een EZ denktank van te maken, dat kan de zakelijke relatie met de markt alleen maar verstoren en daarmee de nogmaals de effectiviteit.
Kortom, de kamer maakt zich terecht zorgen over de opzet van BIT.