Iedere ict-manager loopt er vrijwel dagelijks tegenaan: het imago van ict als kostenpost. Hoe krijg je het voor elkaar dat jouw ceo en de business ict gaan zien als winstpakker en toekomstverzekeraar? Sean MacGillavry, managing director van Axon Olympus geeft vijf tips hoe de ict-manager zijn organisatie de toekomst in leidt en onderweg het imago van zijn beroepsgroep op zijn kop zet.
1. Claim positie onder de ceo
Ict-projecten worden vrijwel altijd bekeken vanuit de invalshoek van kosten en kostenbesparingen. Logisch, want ict valt vaak onder de ceo. Maar wie zijn organisatie ‘future-proof’ wil maken, weet dat bedrijven in de toekomst alleen kunnen overleven als ze snel kunnen meebewegen met veranderingen in de markt. Dat betekent dat je moet investeren in snelle en hoogwaardige ict-oplossingen. Het gaat niet in de eerste plaats om wat het kost, maar om wat het oplevert: meer snelheid, minder risico, dichter op de klantbehoefte. Doe je de juiste investeringen, zodat het bedrijf over vijf jaar ook nog bestaat? En meedoet? Sterker: voorop loopt?
MacGillavry: ‘De ceo is van nature de persoon die naar de toekomst kijkt en gevoelig is voor trends en ontwikkelingen. De driver van de organisatie is vrijwel altijd de ceo, maar die kan dat op deze positie niet alleen. Laat daarom op hoofdlijnen zien welke bijdrage ict levert en zorg dat je in de portefeuille van je ceo komt. Laat zien waar kansen liggen en winst is te halen en hoe je oplossingen bijdragen aan de vraag van de klant.’
2. Wees als ict een versneller
Ict-ontwikkelingen gaan steeds sneller. Wil je als organisatie bijblijven, dan is een bedrijfsbrede en geïntegreerde aanpak cruciaal. Pak als ict-manager de rol om je organisatie mee te nemen in die trends en bewegingen. Niet alle ict-investeringen zullen vanuit de business worden gedreven. Dat betekent dat belangrijke ict-ontwikkelingen rechtstreeks onder de board moeten vallen: boardroom driven it.
Geef de boardroom een helder inzicht in de snelheid van de ontwikkelingen in de markt en maatschappij. Ict speelt een grote rol in ieders leven: zowel zakelijk als privé. Hoe ga je als organisatie mee in die beweging en hoe kan ict hierbij helpen? MacGillavry: ‘De boardroom draagt als enige de brede verantwoordelijkheid voor de gehele organisatie. Daar kunnen versnellingen ook worden afgedwongen en worden besluiten genomen. Als je in de toekomst mee wilt spelen, moet je de wendbaarheid op ict-gebied borgen door het op dit niveau te beleggen in de organisatie. Dan heb je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te laten zien als ict-afdeling dat een investering geen eenmalige uitgave is, maar dat je met slimme investeringen ook toekomstige ict-projecten sneller kunt implementeren. Wijs je ceo tijdig op ontwikkelingen en draag continu relevante vernieuwingen aan. Dan ben je de driver achter de versnelling van de organisatie.’
3. Wordt een winstpakker
Ben je op het juiste niveau in gesprek met de business en je ceo en weet je de organisatie tot slimme investeringen te bewegen? Maak dan inzichtelijk wat de investeringen in ict-oplossingen opleveren. Zorg dat je ‘accountable’ bent. Koppel je investeringen aan de toekomstperspectieven waar je als organisatie aan werkt en maak dit meetbaar voor de verschillende stakeholders in je bedrijf.
‘Zorg dat je goed luistert naar de vraag van de business en zorg dat je ict-oplossing daarop aansluit’, zegt MacGillavry. ‘Werk samen met de business aan een business case voor een bepaalde oplossing waarin de return on investment duidelijk wordt. Hoe directer het verband tussen de winst die jouw oplossing oplevert en de investering die is gemaakt, hoe meer draagvlak je krijgt vanuit de businesspartners. Willen zij de klant centraal stellen en sneller online leads genereren? Zorg dan dat jouw oplossing die niet alleen biedt, maar meet ook het effect en koppel dit proactief terug.’
4. Maak je organisatie klaar voor het internet of things
De grote stappen in de ict-ontwikkelingen staan nog te gebeuren. Internet verbond wereldwijd computers en servers aan elkaar, daarna ontketende social media de volgende revolutie: het koppelde personen aan elkaar. Het internet of things linkt straks alles aan elkaar: miljarden computers, gadgets, apps, machines en slimme apparaten. ‘Als organisatie moet je nu mee in deze ontwikkeling’, adviseert MacGillavry.
Door het internet of things ontstaat volgens MacGillavry een explosie van koppelingen tussen applicaties. ‘Om hier snel en gedegen in door te ontwikkelen is een hoogwaardige middleware-integratieoplossing cruciaal. Doe je dit niet, dan verlies je de concurrentiestrijd. Ben je in staat om snel en goed ‘things’ te integreren? In deze ontwikkeling zal door ceo en de business worden gekeken naar de ict-afdeling. Zorg dat je een visie ontwikkelt op onderwerpen als big data en het internet of things. Uiteindelijk is straks zowat alles verbonden, als één grote ict-applicatie. Hoe je dat in goede banen leidt om je organisatie toekomstvast te maken en te houden, dat zal een grote verantwoordelijkheid worden voor de ict-manager.’
5. Denk in services: klant centraal
Door te luisteren naar de vraag van de boardroom en de business en hen te helpen slim te investeren in ict-oplossingen, stel je in feite je interne klanten tevreden. Maar iedere organisatie bestaat dankzij de klanten die jouw product of dienst kopen: consumenten of andere bedrijven. Zorg dat je als ict-afdeling breder kijkt dan de interne organisatie en duidelijk maakt dat jouw ict-plannen bijdragen aan de tevredenheid van de echte, betalende, klanten. ‘De klant heeft het laatste woord, altijd’, zegt MacGillavry. ‘Wie zijn klanten echt serieus neemt, denkt in services. Klanten kijken namelijk allang niet meer naar die ene applicatie of die speciale dienst. Nee, ze verwachten totale service: een antwoord op hun vraag. Een applicatie kan daar een onderdeel van zijn.’
De ict-afdeling speelt een belangrijke rol om organisaties klantgerichter te maken door te focussen op de bedrijfsprocessen en die te verbeteren, dat gaat verder dan de techniek. MacGillavry: ‘Laat zien dat je bijdraagt aan het oplossen van de klantvraag van buiten. Klanttevredenheid is een van de grootste issues van de huidige tijd. En klanten worden onder meer tevreden als ze snel worden geholpen. Vaak via ict-oplossingen die de diensten van een bedrijf verbeteren. Zonder vernieuwende ict is dit niet mogelijk. Weet je als ict-afdeling de klanten echt centraal te stellen in je organisatie, dan gaat het niet langer over de kosten, maar boek je pure winst voor je bedrijf.’
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 3 van maart 2015.
Wie is V
Sean MacGillavry (49) richtte, na een internationale carrière in sales en marketing bij Sony en Commodore, zeven jaar geleden Axon Olympus op. Als Microsoft-integratiepartner in Nederland helpt Axon Olympus organisaties hun concurrentievermogen te verbeteren en op een efficiëntere wijze te groeien. De focus ligt hierbij op de inzet van Microsoft BizTalk Server en cloud middleware-integratieoplossingen.
6. als zesde punt maar eigenlijk als eerste punt want het begint met inzicht: Zorg dat je inzicht hebt in de kosten en kwaliteit van de ICT organisatie. En het spreekt daarbij voor zich dat je ook weet wie: welke onderdelen, services en producten op wel deel van de kosten beslag leggen.
Eerste punt wellicht,
Schets eens de situatie in je organisatie zonder ICT.