De Nederlandse Vereniging voor Makelaars en Vastgoeddeskundigen (NVM) ondersteunt ruim 3900 aangesloten makelaars en taxateurs. Door gebruik te maken van SAS Visual Analytics beschikken de leden snel over geavanceerde analyses van zowel trends en ontwikkelingen in de vastgoedmarkt als van hun lokale markt en eigen prestaties. Makelaars kunnen zelf ad-hoc-vragen beantwoorden en uitgebreide rapporten maken.
Een makelaar vervult een spilfunctie in de vastgoedmarkt en is niet alleen vastgoeddeskundige, maar ook marktexpert en marketeer. Met de enorme hoeveelheden data die over de vastgoedmarkt beschikbaar zijn, kan hij of zij veel voordeel behalen. Maar hoe vertaal je deze data zo snel mogelijk naar interessante inzichten voor een specifiek koop- of huurproces? De Nederlandse Vereniging voor Makelaars en Vastgoeddeskundigen (NVM) ondersteunt de ruim 3900 aangesloten makelaars en taxateurs hierin. ‘Met onze informatieproducten kunnen onze leden marktontwikkelingen analyseren tot op pandniveau, wat hen een grote voorsprong op de concurrentie geeft’, vertelt Henk Poldervaart, manager Data & Research bij NVM.
Om NVM-makelaar te zijn heb je een gedegen opleiding nodig, doe je aan voortdurende bijscholing en leef je strenge kwaliteits- en ethische normen na. Om je nog verder te onderscheiden in de markt, maak je intensief gebruik van de vele informatiebronnen en analyses waar je via de NVM over kunt beschikken. Poldervaart: ‘Het delen van actuele informatie over vastgoed is een van de pijlers van onze vereniging. Hiermee zijn we al gestart toen er nauwelijks internet was. Vandaag de dag behalen de NVM-leden veel voordeel door bijvoorbeeld uitwisselingssysteem Tiara, marktinformatiedatabase Midas en woningsite Funda.nl.’
Woningmarktcijfers
De afdeling van Poldervaart is naast ‘kroonjuweel’ Tiara, een platform waarop makelaars hun aanbod en transacties uitwisselen, verantwoordelijk voor onderzoek, ict-projecten en ontwikkeling van online applicaties. Een belangrijke dienst is dataverzameling en -verwerking tot relevante informatie voor de leden, marktsectoren en andere partijen.
‘We doen ook marktonderzoek naar de ontwikkelingen op het gebied van kantoor-, bedrijfs-, en winkelruimten en kijken ook naar trends op het gebied van recreatiewoningen en agrarisch en landelijk vastgoed. Als we zelf niet over de benodigde data beschikken, laten we externe bureaus onderzoek doen. Het grote publiek kent ons bijvoorbeeld van de kwartaalpublicatie waarmee de NVM aan de hand van grote hoeveelheden data inzicht geeft in de ontwikkelingen op de woningmarkt. Enkele jaren terug hebben we een op SAS gebaseerde Business Intelligence-omgeving ingericht waarmee we deze cijfers zelf kunnen berekenen en presenteren. Daarna zijn we SAS ook gaan gebruiken voor andere analyses, zoals een managementrapportage die wekelijks de marktontwikkelingen monitort. Geleidelijk zijn we meer diepgaande analyses gaan doen, bijvoorbeeld om vragen van leden of journalisten te beantwoorden en om de politieke lobby te voeden.’
Gewenste inzichten
Voor NVM-leden is het vanzelfsprekend van grote waarde om een helder beeld te hebben van de markt, trends en ontwikkelingen. ‘Onze portal biedt via verschillende standaardrapportages, Midas-rapportages genaamd, toegang tot gedetailleerde informatie. Zo kunnen onze leden tot op huisniveau zien wat er in de buurt gebeurt. Ook de verhuisbewegingen worden inzichtelijk gemaakt: waar komen de bewoners van een nieuwbouwwijk zoal vandaan? Datzelfde geldt voor de huurprijzen voor commercieel vastgoed, bedrijfsruimtes en winkels, en de transacties in een regio. We bieden veel rapportages aan en blijven dit aantal uitbreiden.’
‘Sinds kort maken we de Midas-rapportages met SAS Visual Analytics. Hierdoor leggen we de kracht van analyses in de handen van onze leden . Zo hebben we een goede slag gemaakt. Waar de leden vroeger een sheet met kolommen ontvingen, kunnen ze nu zelf ad-hoc-vragen beantwoorden en uitgebreide rapporten maken. Ze kunnen bijvoorbeeld bekijken hoe hun makelaarskantoor presteert in vergelijking met andere kantoren. Dit op basis van een overzicht van de verkochte woningen: hoeveel woningen heb ik verkocht, welk soort, tegen welke prijs en hoe snel? Zo kun je een gedegen concurrentieanalyse maken. Ook kan een makelaar zien hoe hij of zij in de onderhandeling presteert. Snel zien wat de huurprijzen in een bepaald gebied zijn is een andere mogelijkheid. Zonder enige tussenkomst van onze afdeling beschikken makelaars op ieder moment over de gewenste inzichten. Uit de vele reacties blijkt dat deze nieuwe tool hen ontzettend blij maakt.’
Van pand tot klant
Potentiële (ver)kopers verwachten veel toegevoegde waarde van hun makelaar. Die moet zowel de vragen kunnen beantwoorden die klanten bezighouden als weten wélke vragen die klanten bezighouden. Poldervaart concludeert dat alleen het beschikken over data niet onderscheidend is. Waar het om gaat is het combineren van de relevante informatie zodat er interessante inzichten ontstaan voor het koop- of huurproces.
‘Met SAS Visual Analytics kunnen onze leden dit nu snel en geheel zelfstandig doen. De feedback die we krijgen is positief. In de eerste twee maanden na de introductie op het NVM-jaarcongres is het platform vijftigduizend keer gebruikt en dit gebruik neemt gestaag toe. Want deze analyses, benchmarks en andere self service mogelijkheden onbenut laten is echt een gemiste kans’, besluit Poldervaart.