Bedrijven die breed gebruikmaken van cloudtechnologie realiseren wereldwijd 20 procent méér omzetgroei dan bedrijven die dit niet doen. Dat blijkt uit de Cloud Barometer 2015 die onderzoeksbureau Pb7 in opdracht van Exact en KPN heeft opgesteld. Gemiddeld hebben bedrijven die meerdere cloud-oplossingen benutten een omzetgroei van 26 procent, versus 6 procent bij bedrijven die geen gebruikmaken van de cloud. Het grote voordeel zit 'm vooral in het vinden van nieuwe klanten, het makkelijker vinden van (klant)informatie en het eenvoudiger delen van informatie.
De Cloud Barometer is een peiling onder het midden- en kleinbedrijf, die dit jaar voor het eerst wereldwijd is uitgevoerd. Onderzoeksbureau pb7 heeft een enquête gehouden onder beslissers, voornamelijk eigenaren, bij 2975 bedrijven met maximaal vijftig medewerkers in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
In alle landen waar het onderzoek is gedaan is sprake van stijging in de omzet, met een gemiddelde van 12 procent. Maar de Verenigde Staten staan wereldwijd aan kop. Amerikaanse bedrijven met drie of meer cloudoplossingen presteren met 32 procent omzetgroei een stuk hoger dan het wereldwijd gemiddelde.
Hoog
Ook Britse ondernemingen die meerdere cloud-oplossingen benutten, scoren met 25 procent omzetgroei bovengemiddeld hoog. Hun Franse equivalenten komen hier niet in mee: zij hebben in 2014 zowel de laagste omzetgroei als winstmarge gerealiseerd. In Nederland valt het grote verschil in omzetgroei op tussen bedrijven die geen cloudoplossingen gebruiken (2 procent) en zij die dit juist intensief doen (14 procent).
Duitsland staat wat betreft gemiddelde omzetstijging slechts in de internationale middenmoot (9 procent). Opvallend is dat de technologische voorlopers in Duitsland echter wel ‘wereldkampioen’ zijn in termen van winstmarge (33 procent). Wel zijn deze bedrijven schaars in Duitsland: slechts 10 procent zet drie of meer cloudoplossingen in; bij alle andere landen is dit ongeveer een kwart.
Stijgende lijn
Acquisitie is belangrijk om omzet te kunnen genereren. Bij maar liefst 62 procent van de bedrijven wereldwijd staat het vinden van nieuwe klanten in de top 3 van grootste uitdagingen, blijkt uit de barometer. Een beter inzicht in de klant zou volgens de ondervraagde bedrijven een grote impact hebben op de inkomsten. Bijna de helft van de ondernemers verklaart 20 procent méér omzet uit klanten te kunnen halen, als zij betere toegang hebben tot klantinformatie. De bedrijven geven aan dat cloudtechnologie een oplossing biedt voor dit proces. Naast gebruiksgemak ervaren cloudgebruikers dat informatie makkelijker te vinden (tweede plaats) en te delen is (derde plaats).
Volgens Erik van der Meijden, bestuursvoorzitter van Exact, tonen de resultaten van de barometer aan dat de adoptie van cloudoplossingen wereldwijd een positieve uitwerking hebben op de bedrijfsresultaten. ‘Al drie jaar zien wij een stijgende lijn in het gebruik van cloudapplicaties door het mkb. De eenvoud in gebruik en het altijd en overal inzicht hebben in de bedrijfsgegevens zijn daarin de belangrijkste aanjagers.’