Bij de helft van de meldkamers van de politie is de ict geheel of gedeeltelijk verouderd of afgeschreven. Investeringen staan met het oog op een aanstaande overgang naar een landelijke meldkamer organisatie op een laag pitje. Apparatuur wordt zo lang mogelijk in de lucht gehouden. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Dat blijkt uit het rapport Meldkamers van de Inspectie Veiligheid en Justitie en Agentschap Telecom.
De toezichthouder: ‘De staat van de techniek van de meldkamers varieert. Bij de helft van de meldkamers is de status van de ict naar eigen zeggen op orde.’ Maar veel meldkamers geven aan dat innovatie en ontwikkeling met het oog op de transitie naar een landelijke meldkamer niet meer plaatsvindt.
Politievakbond ACP waarschuwt dat mede door achterstallig onderhoud van de ict-omgeving gevaarlijke situaties kunnen ontstaan doordat meldingen niet goed doorkomen.
‘De meest noodzakelijke technische voorzieningen en ict worden vervangen of ‘in de lucht gehouden’ tot de samenvoeging van de meldkamers een feit is. Het gevolg is dat men in de meldkamers met steeds ouder wordende apparatuur en tijdelijke oplossingen werkt’, schrijft de inspectie.
Redundant
‘Wanneer een terughoudend investeringsbeleid niet wordt gecombineerd met een gedegen risico analyse waarbij wordt gekeken of het uitstel van investeringen gevolgen heeft voor de continuïteit, vormt dit een risico’, stellen de toezichthouders.
Volgens de inspectie is de situatie niet wenselijk en vergroot het de kans op uitval. ‘Ook beschikken de meldkamers niet altijd over redundant (dubbel) uitgevoerde systemen of back up-voorzieningen en alternatieven bij mogelijke uitval of storing in de techniek, waarbij tevens weinig zicht is op de meest kwetsbare punten in het netwerk.’
Geen uitwijklocatie
De inspectie: ‘Dit is ook een risico voor de continuïteit van de meldkamers. Daarbij komt de dienstverlening van de meldkamer in het geding, met alle gevolgen van dien voor de hulpvragen. Ook ontbreekt het bij de meldkamers aan een volledige uitwijklocatie. Veel meldkamers beschikken op papier wel over een uitwijkmogelijkheid, maar in de praktijk zijn de medewerkers daar vaak niet van op de hoogte.’
Landelijke meldkamer organisatie
De huidige 25 meldkamers, waarvan 22 regionale, gaan over naar het Nationaal Meldkamersysteem met één meldkamerorganisatie op tien locaties.
Ik begrijp niet waarom men nu plots alarm zou moeten slaan. Die signalen waren er in 2013/2014 al en men kan zich met recht en rede af vragen wat de verantwoordelijken met die signalen hebben gedaan.
Verdraaide weinig blijkt. Vraag nu: ‘What’s next’.
Het gevolg van jarenlang kaasschaaf beleid van de diverse overheden.
Tja, dit komt me bekend voor. Was voor 10 jaar terug al het geval, 20 jaar terug op de politiebureaus niet veel anders, en 30 jaar geleden deden ze alles nog op typemachines………. Daar waar techniek het hoogst in het vaandel zou moeten staan, defensie – politiediensten e.d. hobbelen onze beleidsmakers er altijd hopeloos achteraan. Geen beleid, geen visie. De goede ideeën stranden direct al op de werkvloer. Innovatie? Dat zoeken we op in de Dikke van Dale!
Wellicht dat een onderzoek uitgevoerd door een hoogleraar hier wat duiding kan aanbrengen..
Dus er komt een Nationaal Meldkamersysteem. Tot het zover is, steekt men geen geld meer in de 25 bestaande meldkamersystemen, krijg ik de indruk. Als dat zo is: deal with it.
Dus die oude spullen kunnen plat gaan. Er is (op papier?) een uitwijkmogelijkheid. De medewerkers zijn alleen niet overal hiervan op de hoogte. Managers, actiepuntje!