De chief information officer (cio) van bestaande organisaties moet een leidende rol spelen in de digitalisering, voor een adequaat antwoord op de nieuwe digitale concurrentie. Dit is de oproep van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ict-dienstverlener Sogeti in zijn tweede Design-to-Disrupt-rapport.
Dit nieuwste trendrapport over disruptie geeft inzage in de nieuwe digitale concurrentie. Daarbij schetst VINT tien ontwerpprincipes die het snelle disruptiesucces verklaren van organisaties zoals Alibaba en Airbnb, en meer dan negenduizend andere spelers die het landschap van traditionele markten ontwrichten. Ook wordt de term ‘disruptie’ toegelicht in het rapport. De definitie van disruptieve innovatie is een technologie die lang onder de radar blijft, maar dan ineens overal opduikt en de markt overhoop gooit.
‘De nieuwe digitale concurrenten zijn matchmakers die op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar brengen door twee of meer zijden van de markt te bespelen’, zegt Menno van Doorn, directeur van VINT en medeauteur van dit tweede Design-to-Disrupt-rapport. ‘Deze platformen lopen weinig risico, er is relatief weinig start- of groeikapitaal nodig en opvallend genoeg ook weinig inspanning op het vlak van technologie. De combinatie van een groot aantal transacties en lage operationele kosten is aantrekkelijk voor veel bedrijven. Organisaties die technologie slim weten in te zetten met de consument centraal in het vizier, hebben de grootste kans op succes.’
It-directeuren oncomfortabel
In het rapport wordt een oproep gedaan aan de cio om zelf het initiatief te nemen voor het uitstippelen van een offensieve technologische koers. Van Doorn: ‘Veel it-directeuren voelen zich nog oncomfortabel bij al te veel disruptieve activiteiten. Dat zet het draaiende en veilig houden van de bestaande it-huishouding onder druk.’
Het volgende rapport staat in het teken van de rol van het digitale betaalmiddel Bitcoin en Blockchain; een nieuw protocol voor het beleggen van vertrouwen in software voor de financiële sector. Dit derde rapport ‘Het vijfde protocol’ verschijnt in het derde kwartaal van 2015. Het vierluik over disruptie wordt einde 2015 afgesloten met het rapport waarin VINT aanbevelingen doet over hoe innovatie te centraliseren in organisaties.
Tien ontwerpprincipes
De volgende tien designprincipes komen aan bod:
1. Delen is het nieuwe hebben.
Behalve het kostenaspect, speelt hierbij ook een sociaal en maatschappelijk aspect. Het benutten van stilstaande auto’s, leegstaande hotelkamers, keukens, et cetera., zijn relevante voorbeelden.
2. Toegang gaat boven bezit.
In het verlengde van ontwerpprincipe 1. Toegang tot muziek en film gaat boven het bezit van cd’s en dvd’s. Dat geldt in toenemende mate ook voor mensen, auto’s of andere producten en diensten.
3. Minder kosten met matchmaking.
Minder gedoe en daarmee minder kosten om iemand te vinden die de klus kan klaren. De rol van intermediair kan alleen worden waargemaakt als deze ervoor zorgt dat de transactie daarmee soepeler verloopt. De verborgen kosten van een transactie dalen, terwijl het serviceniveau stijgt.
4. Eet van meerdere walletjes.
Twee- of meerzijdige spelers hebben de potentie aan beide kanten geld te verdienen. Slimme tandenborstels, thermostaten, lantaarnpalen beloven het voorportaal te worden van tal van nieuwe diensten. Aan te bieden tegen veel lagere kosten dan bestaande organisaties nu doen.
5. Ontbundel organisatieprocessen.
Alles draait om eenvoud voor de consument. Dat betekent het fundamenteel strippen van lagen van een product of dienst, totdat de echte klantbehoefte overblijft.
6. Alles halen uit SMACT.
De inzet van sociale media, mobiel zoals apps en de smartphone, data-analyse, de cloud en steeds meer internet of things stellen nieuwe spelers in staat veel eenvoudiger en sneller te innoveren.
7. Api’s eerst.
Een application progamming interface (api) bepaalt hoe software onderling communiceert via het internet. Api’s stellen organisaties in staat hun verdienmodel cross-sectoraal en cross-partner uit te breiden. Zo kan de Uber-api het logistieke arsenaal aan bestuurders niet alleen koppelen aan reizigers, maar ook aan elke app voor levering van goederen.
8. Algoritmes voor de perfecte match.
Digitale platformen hebben slimme algoritmes om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zoals melding maken van een nieuw muziekalbum van de favoriete artiest van desbetreffende consument. Patroonherkenning leidt tot personalisatie, waarbij processen sneller en nauwkeuriger zijn voor aanbiedingen op maat.
9. Vertrouwen inbakken met ‘social’.
Personen worden eerder vertrouwd dan instituties. Bedrijven faciliteren reputatiemanagement op basis van beoordelingsmechanismen die inzichtelijk zijn voor iedereen en die tevens wederkerig zijn. Je kunt zowel de verstrekker van geld beoordelen als degene die geld vraagt.
10. Act now, apologize later.
De nieuwe uitdagers zijn op zoek naar de mazen van de wet onder het motto ‘Eerst doen, excuses komen later wel’. Zo zoekt Facebook doelbewust de grenzen van de privacy wetgeving op. En Uber die van de taxiwet.
De definitie die hier gekoppeld is aan de disruptieve innovatie lijkt mee een beetje kort door de bocht.
Een ontwikkeling kan beginnen als “sustaining innovation”
Afhankelijk van de conditie en de strategie van je onderneming kun je analyseren of verdere ontwikkelingen die gebaseerd zijn op deze “Sustaining Innovation” een “disruptie” effect kunnen hebben voor je onderneming of niet. Dit betekent dat je regelmatig je strategie en bedrijfsvoering moet monitoren en die vergelijken met de ontwikkelingen in je bedrijfstak.
Of ga je toch lekker bezuinigen op allerlei zaken tot je onderneming in een keer omvalt?
Koers je onderneming af op een ramp?
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5209658/2379250/koerst-je-onderneming-af-op-een-ramp.html
Als het om vertrouwen gaat dan raak je dat volgens mij het snelste kwijt door deze 10 opportunistische ontwerpprincipes te volgen. Mogelijk ben ik conservatief maar wetgeving wordt niet gemaakt door bedrijven, contouren van TTIP zijn wat dat betreft verontrustend. En wie denkt buiten de wet te kunnen leven mag van mij een spreekwoordelijke betonnen klompendans doen, op de bodem van de Noordzee welteverstaan.
Betreffende ‘disruptive’ wordt nog vergeten dat genoemde Amerikaanse voorbeelden even gezond zijn als een overdosis polonium, voordat je iets kunt gaan delen moet je wat maken. Equihold weet hoe vervelend spijt achteraf is als je met haaien bent gaat zwemmen. Over vage kennissen versus verbindende element van kennis schreef ik in opinie ‘Dot.com economie is nu Bedot.com economie’ al dat het failliet van marketing nakend is.
Die opinie schreef ik aan de vooravond van het post-Snowden tijdperk omdat een offensieve technologische koers gaan varen lastig is als je geen indiaantjes meer hebt. Dat veel CIO’s niet de Willie Wortels zijn die business verwacht heeft namelijk nog weleens te maken met allerlei contractuele verbintenissen die ze zelf aangegaan zijn met uitbestedingen, een hiërachisch organisatie model uit jaren 80 en onderstaande attributen:
1. Weak leadership ⇒ slow decision
2. No workforce engagement ⇒ lack of empowerment
3. Bad collaboration ⇒ lack of tools
4. No sensing ⇒ flying blind
5. Customer experiences focus ⇒ CSAT/NPS
6. Lack of innovation ⇒ commoditization and low margins
7. No connected processes ⇒ production losses
8. Poor Enterprise Architecture ⇒ legacy systems
Uiteindelijk draait het om toegevoegde waarde en 10 ontwerpprincipes zijn dan ook fout als ik bovenstaande rijtje even omgekeerd lees. Misschien dat VINT straks nog de bonnetjes VOND want ik denk dat de account uiteindelijk toch graag wat meer controle wil hebben, het draait namelijk niet om de service maar het residu ervan wat zo knelt. De rol van CIO en CTO worden nog weleens door elkaar gehaald maar eerste houdt zich bezig met de continuïteit van het bedrijf en laatste meer met de technologie zelf.
die ontwerpprincipes-lijst begint begint crimineel en eindig met oplichting.
1 en 2 zal elke inbreker kunnen onderschrijven.
en de combi 9 en 10 kan zo in de het oplichters instructie handboek.