Beste hogescholen, De overgang van collegezaal naar werkvloer is al jaren een veelbesproken onderwerp. Pogingen van zowel het onderwijs als het bedrijfsleven om nader tot elkaar te komen, maken de afstand steeds iets kleiner en verbeteren de aansluiting. Op it-gebied valt er echter nog een hoop te winnen.
Neem nu erp-systemen. De meeste net-afgestudeerden hebben geen idee wat dat zijn of waar ze voor dienen, laat staan dat ze ermee kunnen werken. En dat is een probleem. Want in elke, wat grotere, organisatie wordt gewerkt met een erp-systeem en is het de basis voor succes. Een spoedcursus in de eerste baan kan dat hiaat in kennis niet in één keer opvullen. Daarom een oproep aan jullie om studenten voor te bereiden op het omgaan met enterprise resource planning.
Digitale wereld
Van accountancy tot logistiek en van bedrijfsrecht tot communicatie. Om welke opleiding het ook gaat, doel is de student voor te bereiden op de toekomst. Omgaan met it in het algemeen, en erp in het bijzonder, is daar een essentieel onderdeel van. De generatie jongeren die nu staat ingeschreven bij jullie groeit op in een digitale wereld. Voor hen is het dus de normaalste zaak van de wereld dat ze gaan werken met erp-systemen. Neem je dergelijk onderwijs onvoldoende mee in het curriculum, dan lever je als hogeschool een kwalitatief slechtere medewerker af.
Ik heb het nu natuurlijk niet over leren op welke knop in het systeem een student moet klikken. Net als bij elke andere technologie volgen de veranderingen in de wereld van erp elkaar ook in rap tempo op. Tegen de tijd dat die student aan zijn eerste baan begint, is die kennis al verouderd. Bovendien blijft zulke informatie niet hangen als je deze daarna niet meteen in de praktijk kunt brengen. Nee, waar het mij om gaat, is studenten de basis uit te leggen. Maak het concept van erp duidelijk en laat ze ervaren wat de mogelijkheden zijn. En dan niet alleen de toekomstige financieel- of logistiek-managers, maar ook de hr-medewerkers en de productieplanners.
Verdere integratie
En hoe is dat dan te bewerkstelligen? Sinds een aantal jaar bieden sommige van jullie erp als keuzevak aan. Een heel goed initiatief en ik hoop dat anderen dit voorbeeld snel volgen. Bij dit vak runnen studenten gedurende een bepaalde periode een fictief bedrijf. Ze vertegenwoordigen dan een eigen afdeling, zoals inkoop, productie of verkoop – een bedrijfssimulatie dus. Na die periode dragen ze hun werkzaamheden over aan een nieuwe groep studiegenoten, die het bedrijf voortzetten. Net als in de praktijk.
Diverse erp-leveranciers bieden hun infrastructuur al aan in de cloud. Studenten kunnen daar heel makkelijk gebruik van maken bij hun simulatie. De faciliteiten zijn er. Waarom ze dan niet gebruiken?
Overigens is dit vak in het ideale scenario een verplicht onderdeel van de studie in plaats van optioneel, zoals nu. Daarnaast denk ik aan een verdere integratie van onderwijs en bedrijfsleven. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van gastcolleges of lezingen. En het bedrijfsleven kan erp een vaste plek geven in stages.
Win-win-win
Ik zie hoe dan ook een win-win-winsituatie. In het bedrijfsleven staan we te springen om nieuw talent met erp-kennis. Jullie leveren studenten af die nog beter voorbereid zijn op hun toekomstige werkzaamheden. En de net-afgestudeerde zelf? Die begint met een zelfverzekerder gevoel aan zijn eerste baan. Want laten we eerlijk zijn: die is al spannend genoeg.
Dus is het van belang elkaar nog meer op te zoeken. Ik sta te popelen om de dialoog aan te gaan.
Met vriendelijke groet,
Carlo van Schijndel
Wij van SAP bevelen SAP aan.
Beste SAP,
Dit kunnen jullie beter. Plaats een opinie die ertoe doet. Het opleiden tot SAP is een prima idee als studenten nu al uitgestippeld hebben dat ze de hele dag orders in SAP willen gaan inkloppen. Ik begreep recent van een SAP klopper dat dit een buitengewoon vervelende klus is overigens. Mischien kunnen jullie bij SAP het ook eens omdraaien en met de User First gaan werken: dat betekent niet de gebruiker trainen voor het ERP maar het ERP zo goed maken dat de gebruiker niet getrained hoeft te worden.
Daarom dus mijn oproep tot hogescholen: stop alle SAP opleidingen. En mijn oproep aan SAP: huur een goed UX team en maak uw UX zo goed als veel andere moderne bedrijven.
“Sinds een aantal jaar bieden sommige van jullie SAP als keuzevak aan”
WTF? Is de commercie al zover doorgedrongen in ons onderwijssysteem?
Basiskennis opdoen van /soorten/ systemen is prima, maar om vendor-specifieke kennis op te doen tijdens een door onze overheid flink gesponsorde opleiding.. aiaiai..
Kijk ze kunnen ERP ook zelf uitproberen met:
Compiere
Adempiere
OpenBravo
Odoo (vroeger openerp)
Weberp
Frontaccounting
Meestal is een shared hosting genoeg of gewoon op je eigen linuxbox.
Zo proberen kost niets, maar bij SAP is het, geloof ik, niet gratis te proberen.
Kunnen ze gelijk het keuzevak SAP testen invoeren.
Voldoende modules, voldoende issues en vulnerabilities.
Aan SAP testers (Goede!) is een groot gebrek
Op zich wel een goed idee. Als bedrijven als SAP, Oracle en voor mijn part Group4, Exact, Salesforce etc. goedkope cursussen aanbieden aan studenten zou dat inderdaad een win-win situatie zijn. En daar is niks mis mee.
Informatica HBO(+) staat niet bekend als pretstudie. De scholen/universiteiten leiden in 4 jaar op tot inzicht in informatie structuren en interfaces. Modules, bibliotheken, algoritmen, connecties, afhankelijkheden, requirements, scope, testen.
Wat is er mis met de markt dat dit niet voldoende meer is en dat CV profile matching op basis van pakketnamen gebeurt ?
@Felix
Ik denk dat het hier gaat om functionele consultants, geen technische.
Bij Avans Hogeschool leiden wij al jaren onze studenten op in het gebruik van ERP. Het gaat daarbij niet om ze wegwijs te maken in een specifiek pakket (wij gebruiken Microsoft Dynamics NAV), maar om het concept ‘ERP’. Of je nu met SAP werkt, Dynamics NAV of Exact maakt daarbij niet uit, de onderliggende concepten zijn identiek. De tijd dat je met kennis van handmatige boekhouding aan de slag kunt, is voorbij. Bovendien biedt de procesgedachte waar ERP op gebaseerd is, de mogelijkheid zaken als bedrijfsadministratie en administratieve organisatie geïntegreerd aan te bieden aan studenten. Omdat het in een onderwijssituatie niet volstaat om studenten lokaal een ERP-pakket te laten installeren(hoe kun je dan meekijken?) moet je het gebruik anders faciliteren en daar komt een hoop beheer bij kijken. Als een ERP-leverancier daarin kan bijstaan met gratis software, een cloud-oplossing of anders, is dat meegenomen.
Ik ondersteun de oproep. Bedrijfssoftware, zoals Enterprise Resource Planning en Customer Relation Managament suites, worden op een wezenlijk andere manier ingezet dan een Office, Database Management System of Content Management System pakket. De eerste groep van applicaties wordt ingezet voor de optimalisatie van productie en onderlinge samenwerking, de laatste meer voor het uitvoeren van afzonderlijke taken. Met de laatste software groep hebben studenten meestal reeds veel ervaring als ze afstuderen, maar zelden met de eerste.
Dat noem ik niet kwalitatief slechter, maar minder goed aansluitend op de arbeidsmarkt in het algemeen.
Omdat ERP en CRM systemen steeds meer worden ingezet, ook via het internet, is het goed dat studenten kennis hebben van de technische complexiteit van deze toepassingen, maar vooral ook van de interactie van deze systemen met bedrijfsprocessen en –cultuur.
En zoals Jan van Leeuwen aangeeft, hoeft ervaring opdoen met ERP en CRM van de studenten weinig meer dan tijd te kosten.
Maar aan de kant van veel hogescholen en universiteiten is wat meer inzet nodig. Ook docenten moeten met hun kennis aansluiten op de arbeidsmarkt. Dan kan worden voorkomen dat ze te veel afhankelijk worden van gastdocenten die met een Wij van WC-eend adviseren WC-eend komen.
@Jaap van Belkum
volgens mij moet je studenten niet een produkt van X of Y leren gebruiken maar de principes waarop die groep van produkten is opgebouwd.
Zeg maar SAP tussen de anderen als een van de vele.