Beste hogescholen, De overgang van collegezaal naar werkvloer is al jaren een veelbesproken onderwerp. Pogingen van zowel het onderwijs als het bedrijfsleven om nader tot elkaar te komen, maken de afstand steeds iets kleiner en verbeteren de aansluiting. Op it-gebied valt er echter nog een hoop te winnen.
Neem nu erp-systemen. De meeste net-afgestudeerden hebben geen idee wat dat zijn of waar ze voor dienen, laat staan dat ze ermee kunnen werken. En dat is een probleem. Want in elke, wat grotere, organisatie wordt gewerkt met een erp-systeem en is het de basis voor succes. Een spoedcursus in de eerste baan kan dat hiaat in kennis niet in één keer opvullen. Daarom een oproep aan jullie om studenten voor te bereiden op het omgaan met enterprise resource planning.
Digitale wereld
Van accountancy tot logistiek en van bedrijfsrecht tot communicatie. Om welke opleiding het ook gaat, doel is de student voor te bereiden op de toekomst. Omgaan met it in het algemeen, en erp in het bijzonder, is daar een essentieel onderdeel van. De generatie jongeren die nu staat ingeschreven bij jullie groeit op in een digitale wereld. Voor hen is het dus de normaalste zaak van de wereld dat ze gaan werken met erp-systemen. Neem je dergelijk onderwijs onvoldoende mee in het curriculum, dan lever je als hogeschool een kwalitatief slechtere medewerker af.
Ik heb het nu natuurlijk niet over leren op welke knop in het systeem een student moet klikken. Net als bij elke andere technologie volgen de veranderingen in de wereld van erp elkaar ook in rap tempo op. Tegen de tijd dat die student aan zijn eerste baan begint, is die kennis al verouderd. Bovendien blijft zulke informatie niet hangen als je deze daarna niet meteen in de praktijk kunt brengen. Nee, waar het mij om gaat, is studenten de basis uit te leggen. Maak het concept van erp duidelijk en laat ze ervaren wat de mogelijkheden zijn. En dan niet alleen de toekomstige financieel- of logistiek-managers, maar ook de hr-medewerkers en de productieplanners.
Verdere integratie
En hoe is dat dan te bewerkstelligen? Sinds een aantal jaar bieden sommige van jullie erp als keuzevak aan. Een heel goed initiatief en ik hoop dat anderen dit voorbeeld snel volgen. Bij dit vak runnen studenten gedurende een bepaalde periode een fictief bedrijf. Ze vertegenwoordigen dan een eigen afdeling, zoals inkoop, productie of verkoop – een bedrijfssimulatie dus. Na die periode dragen ze hun werkzaamheden over aan een nieuwe groep studiegenoten, die het bedrijf voortzetten. Net als in de praktijk.
Diverse erp-leveranciers bieden hun infrastructuur al aan in de cloud. Studenten kunnen daar heel makkelijk gebruik van maken bij hun simulatie. De faciliteiten zijn er. Waarom ze dan niet gebruiken?
Overigens is dit vak in het ideale scenario een verplicht onderdeel van de studie in plaats van optioneel, zoals nu. Daarnaast denk ik aan een verdere integratie van onderwijs en bedrijfsleven. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van gastcolleges of lezingen. En het bedrijfsleven kan erp een vaste plek geven in stages.
Win-win-win
Ik zie hoe dan ook een win-win-winsituatie. In het bedrijfsleven staan we te springen om nieuw talent met erp-kennis. Jullie leveren studenten af die nog beter voorbereid zijn op hun toekomstige werkzaamheden. En de net-afgestudeerde zelf? Die begint met een zelfverzekerder gevoel aan zijn eerste baan. Want laten we eerlijk zijn: die is al spannend genoeg.
Dus is het van belang elkaar nog meer op te zoeken. Ik sta te popelen om de dialoog aan te gaan.
Met vriendelijke groet,
Carlo van Schijndel
@Jan van Leeuwen, we zijn het met elkaar eens dat je studenten geen opleiding product X, Y of WC-eend moet geven. Daar zijn (bedrijfs)cursussen voor.
Maar vind je ook niet dat studenten wel meer moeten kennen dan alleen de principes en technieken? Als je niet door hebt dat bijvoorbeeld ERP en CRM alleen effectief toegepast kunnen worden binnen de juiste organisatieverandering en cultuur(omslag), dan ben je als student nog steeds wereldvreemd.
Productcursussen gaan vooral over het installeren, het aanpassen van instellingen en het vullen van een database. Dat is vaak nog niet de helft van het werk. Een goede HBO instelling kan dat gat in expertise deels opvullen.
@Jaap van Belkum
Dat is toch het aloude paradigma van de automatiseerders “de juiste organisatieverandering en cultuur(omslag)”.
De organisatie moet zich aan het produkt aanpassen.
Wereldvreemd blijft een automatisserder die niet begrijpt dat een produkt niet, of beter nooit, disruptief mag zijn voor een bedrijfscultuur die bewezen heeft dat deze succesvol is.
Daarom is het de taak van een HBO-opleiding achtergronden en proncipes bij te brengen met een kritische houding naar al te positieve reklame van marktleiders.
Volledig eens dat studenten niet een of ander ERP pakketje in de vingers moeten krijgen. De concepten, bedrijfsprocessen, impact van geintegreerd werken over de divisies heen,… is al een goede start. Hoe met ERP competitiviteit, klanten service, … verbeteren ? Train studenten in dergelijke uitdagingen en maak ze actueel, debateren met mensen uit de praktijk, laat ze zelf nadenken en met ideeen afkomen,….Doe dit los van SAP, ORACLE, of welk pakketje ook. Laat ons wel wezen, de kern van het ERP gedachtengoed is nog steeds MRP, en bestaat al meer dan 40 jaar. Mijn inziens, en ik zit al 30 jaar in de business, zijn zowat alle vandaag beschikbare ERP’s nog steeds niet geevolueerd. Oubollige rommelige concepten, die dringend aan vernieuwing toe zijn. De meeste nieuwe zaken zitten in randdomeinen zoals CRM, eBusiness, Marketing Automation,… tot Analytics en Big Data. Leer de basis, waar staan we vandaag, voor welke challenges staan onze bedrijven morgen, en laat ze werken aan de nieuwe ERP voor de toekomst.
@Jan van Leeuwen, bestaande bedrijfsprocessen en -cultuur zijn niet altijd even optimaal en succesvol. Die moet je zo nu en dan tegen het licht houden. Ik zou zeggen, je moet juist niet denken vanuit het technisch automatiseren; zo van de PC doet het werk zoals mijn vader en opa het ook altijd al met potlood, pen, stempeldoos en later de typemachine deed.
Ik heb voor een klant gewerkt die had een oud legacy ERP-systeem dat draaide op onbetrouwbaar geworden dure hardware. OS en hardware waren beide zonder adequate ondersteuning vanwege de ouderdom. Dus werd er een nieuw ERP-systeem ingevoerd met ondersteuning op de hard- en software. Het nieuwe ERP- systeem werd met behulp van heel veel maatwerk zodanig gemaakt dat het werkte zoals het oude systeem een paar decennia daarvoor was ontwikkeld. Dus was er vrijwel geen enkele aanpassing van de werkwijze van de gebruiker nodig. Nieuwe features werden uiteindelijk grotendeels verborgen. Een deel van de functionaliteit bleef zelfs op de oude machine. Binnen het bedrijf werd daarom veel informatie uitgewisseld via papieren uitdraaien.
Er was geen bedrijfsinformatie, maar informatie van personen en van afdelingen, zoals vroeger. Dat leek leuk voor de oude werknemers, maar werd vooral een grote ergernis voor de nieuwe werknemers (en onnodige kostenpost voor het bedrijf). De samenwerking binnen het bedrijf bleef net zo slecht, primitief en weinig flexibel als voorheen. De samenwerking met leveranciers en afnemers (omzet van meer dan een miljard per jaar) bleef net zo slecht. De gebruikers werden steeds meer ontevreden en de afdeling automatisering liep leeg. De aandeelhouders en klanten eisten uiteindelijk dat er een andere werkwijze en houding kwam.
@Jaap van Belkum
dit soort verhalen ken ik, en ik kom ze ook tegen.
Mijns inziens is niet de automatiseerder de aangewezen persoon om daarin verandering te brengen maar alleen om het probleem te definieren.
Voor organisatieveranderingen is meer nodig, namelijk draagvlak binnen de organisatie en dat mobiliseren vraagt om een ander talent.
Wat ik af en toe duidelijk maak is dat je bepaalde trajekten in de automatisering niet eens begint als er zulke problemen op organisatorisch vlak liggen.
Wat niet werkt, is een organisatorisch probleem proberen op te lossen met een automatiseringstrajekt, van dat soort voorbeelden staan de vakbladen vol.
Ik geloof dat we, wat dat betreft, niet zo’n verschillende mening hebben.
We zijn het eens, automatiseren, informatiseren en BPR changemanagement zijn aanpalende maar verschillende disciplines.
Jammer dat SAP niet zo gebruikersvriendelijk is dat je er tijdens de studie al aandacht aan moet besteden..
Voor veel andere software is dat niet nodig.
Bedankt voor al jullie reacties en discussie. De titel van het artikel luidt “Bereid studenten voor op ERP” en luidt dus niet “bereid studenten voor op SAP”. Sterker nog. Het woord SAP komt in het hele artikel niet eens voor. Het is dus ook geenszins de bedoeling specifiek SAP onder de aandacht te brengen. Waar het mij om gaat is om studenten optimaal voor te bereiden op hun eerste baan. Weten wat een ERP systeem is, leren om in processen te denken en ze daar ervaring mee op te laten doen in een simulatie past naar mijn idee prima in dat beeld. Niet om ze te leren verkooporders te laten invoeren of facturen te laten boeken, maar wel om studenten te laten ervaren hoe een ERP systeem werkt. Vroeg of laat gaan ze namelijk SAP, Oracle, Exact, Microsoft of een vergelijkbare bedrijfskritische applicatie tegenkomen in hun werkzame leven.
Waarom zouden we een toekomstig logistiek manager tijdens zijn studie wel leren hoe hij zijn proces moet optimaliseren en besturen, maar niet hoe hij dit kan ondersteunen met een ERP systeem? Een financieel manager in opleiding, die in zijn studie nog nooit een audit trail in een ERP systeem gezien heeft, mist volgens mij een essentieel onderdeel van het proces.
Het feit dat een aantal hogescholen ERP (bijvoorbeeld SAP) al zeer succesvol in het curriculum heeft opgenomen sterkt me in die overtuiging.