Wie zich niet goed voelt gaat niet eindeloos zelfdokteren, maar maakt al snel de gang naar de huisarts. Als die vertrouwenspersoon serieuze kwalen constateert of vermoedt, dan zal hij zijn client verwijzen naar een specialist. De kans dat de huisarts zelf tumoren te lijf gaat is niet groot. Deze handelswijze is voor ons allemaal zo vertrouwd, dat we er nauwelijks vragen bij stellen. Zo vragen we ons niet af of de huisarts zich niet gepasseerd voelt als hij immer moet verwijzen en graag wil aantonen dat hij goed kan opereren. Ook gaan we doorgaans niet zelf in ons lijf snijden. Beide scenario’s zouden we als tamelijk onvolwassen beschouwen.
Helaas gaan veel organisaties precies op zo’n onvolwassen wijze om bij incidenten in de it-organisatie, en dan met name naar die problemen die het hart van de onderneming bedreigen: onbereikbare data, bijvoorbeeld bij het crashen van een harde schijf.
Zoals de eerste reactie bij een inktvlek op een nieuw bankstel is om te wrijven, waarmee je de bank onherstelbaar beschadigt, zo zou de reflex bij dreigend dataverlies ook moeten zijn: niet meteen reageren. Juist de eerste pogingen de problemen te herstellen leveren in de praktijk onherstelbare schade op. Bestanden raken voor altijd corrupt of worden definitief gewist of onbereikbaar. Dat it-afdelingen de reflex snel in te grijpen niet kunnen onderdrukken is niet vreemd: niemand gaat graag naar ‘de baas’ met de mededeling dat er serieuze problemen zijn die niet direct opgelost kunnen worden. Hoewel menselijk falen lang niet altijd de oorzaak van de problemen is, voelen veel systeembeheerders het als een erezaak zelf voor een oplossing te zorgen.
Niet zelf kwakkelen
En toch is dat precies wat een it’er vanuit zijn professie niet zou moeten doen. Niet zelf kwakkelen, maar de huisarts bezoeken. De huisarts is in dit geval de reseller of it-partnerpartij, waarmee een onderneming (als het goed is) een vertrouwensrelatie heeft. Deze partner kan de it-infrastructuur scannen en aangeven waar het probleem zit. Is het echt de harde schijf of het flash memory waar het probleem ligt, of zijn er andere technische problemen? Als dat laatste het geval is, kan de reseller het wellicht zelf oplossen. Als echter data recovery nodig is, moet de reseller optreden zoals een huisarts zou doen en contact opnemen met een specialist.
Een data recovery-proces kun je eigenlijk maar één keer opstarten. Mislukt die poging, dan is de schade doorgaans niet te herstellen. Een data recovery specialist werkt in een speciaal daarvoor ingerichte “operatiekamer” die volledig vrij is van stofdeeltjes. Deze ‘chirurg’ is in staat om complexe it-omgevingen volledig te doorgronden en zo de data terug te halen. Lukt dat in een paar uur? Nee. Maar dat geldt voor de zorg die medisch specialisten geven ook. Maximale zekerheid dat data weer bereikbaar is loont echter het wachten!
Kees Jan predikt voor eigen parochie met analogieën die niet opgaan maar bedoeld zijn om angst aan te jagen.