De provincie Gelderland wil bijna alle ict-diensten buiten de deur plaatsen, met uitzondering van de geografische tak. Van de afdeling Informatievoorziening & Automatisering (I&A) blijft alleen een regie-organisatie over. Dit jaar start een reorganisatie, waarbij I&A in de periode 2016-2018 zal krimpen met ongeveer 34 tot 40 arbeidsplaatsen. Onduidelijk is of al het boventallig verklaard personeel wordt overgenomen door de marktpartijen die via aanbestedingstrajecten worden geselecteerd.
Uit de sourcingstrategie-documenten, die in het bezit zijn van de redactie, blijkt dat volgens planning de aanbesteding van de eerste twee kavels (infrastructuur, werkplek en servicedesk) in de tweede helft van 2015 start. De overdacht van diensten aan de geselecteerde leveranciers zal in de loop van 2016 plaatsvinden.
De aanbesteding van het kavel technisch applicatiebeheer en applicatieonderhoud start in de loop van 2016. Transitie van dit kavel zal niet eerder dan de tweede helft van 2017 kunnen plaatsvinden.
Verder zijn er nog twee kleinere kavels: applicatie-ontwikkeling/maatwerk en pakketoplossingen. Die worden per project of per pakketleverancier aanbesteed. De provincie beweert door uitbesteding tot een goedkopere, betere en flexibelere it-inrichting te komen. Het gehele outsourcingstraject duurt vier jaar. Grofweg zouden dan de ict-kosten in 2018 moeten dalen van zo’n zeven miljoen tot vijf miljoen euro, volgens een financiële business case.
Afhankelijk
Volgens de provincie vormen diverse interne en externe ontwikkelingen aanleiding om na te denken over het anders organiseren en sourcen van de informatie-dienstverlening. In de documenten worden ontwikkelingen genoemd als het nieuwe werken in combinatie met ‘bring your own device’ (byod), een toenemende roep om digitale dienstverlening en het krimpende budget. Dat vraagt om een kleinere, schaalbare en innovatievere I&A-afdeling, aldus de provincie.
Men constateert dat voor innovatie de provincie Gelderland in toenemende mate afhankelijk is van kennis en kunde in de markt. De huidige I&A-afdeling is in niet goed uitgerust om ‘deze ontwikkelingen te volgen en in het gewenste tempo oplossingen te implementeren. Dit is enerzijds het gevolg van een vacaturestop van meer dan vier jaar en anderzijds omdat het onmogelijk is om kennis van alle benodigde ict-disciplines te blijven ontwikkelen.’
Verder schrijft de provincie dat ‘de afdeling I&A op dit moment niet in staat is om mee te bewegen met de organisatie: budgetten, formatie en kwaliteit en omvang van de dienstverlening zijn teveel ‘een vast gegeven’. Overigens werkt de ict-afdeling al veelvuldig samen met diverse marktpartijen.
Als ik het goed begrijp zit de organisatie vast, is de ICT niet mee ontwikkeld met de markt en mist men de kennis om dit te realiseren. Om die reden wordt er nu al veelvuldig samengewerkt met externe partijen. Men denkt dat het goedkoper wordt om dan alles maar extern te doen en iemand heeft daar een interessante business case voor geschreven.
Ik denk eerlijk gezegd dat daarmee het onderliggende probleem niet is opgelost.
En dat is dat de provincie eerst haar primaire en secundaire processen in kaart moet brengen, deze gaat stroomlijnen en al doende ICT oplossingen door gaat voeren die de gestroomlijnde processen kunnen ondersteunen. Hieruit kan dan een van binnenuit gedragen verbetercultuur ontstaan waardoor de eigen organisatie heel goed in staat is deze in stand te houden.
Expertise koop je alleen in als je het echt nodig hebt en niet omdat je denkt dat externe dienstverleners jouw organisatieprobleem wel even gaan oplossen. En al helemaal niet via de ICT.
Hebben ze nu echt niks geleerd daar bij de provincie?
Ben het wel eens met bovenstaande reactie, maar als er zoveel provincies zijn moet er toch wel een volwassen visie zijn. Bij uitbesteding zijn de kosten minstens 30% hoger.
100% spot on!! jammer dat er niet gekeken wordt naar meerdere soortgelijke uitbestedingstrajecten.
Triest je weet al hoe dit gaat lopen en dat ze duurder uit zullen zijn…
Ben het op zich eens met hk, een sourcing strategie is pas volledig als:
– er een lange termijn beeld van de ontwikkelingen bestaat
– er is nagedacht over een toekomstig besturingsmodel, waarin duidelijk naar voren komt hoe men de sturing op het realiseren van de toekomst gaat inrichten
– er is nagedacht over de leveranciers (capability) die men in- en extern nodig heeft dan wel moet verwerven
– een duidelijk beeld van de huidige kosten bestaat en vooral inzicht is verkregen in de in-effecitiviteit en in-efficiencies die hier inzitten. Uit het artikel komt naar voren dat dit deels gedaan is en dat men dus wel degelijk een business case kan realiseren.
In reactie op LEM: de kosten bij uitbesteding zijn zelden hoger, vooral omdat externe partijen schaalvoordelen hebben. Indien echter de huidige in-effecitiviteit en in-efficiencies niet in kaart zijn en overgedragen worden aan een externe partij dan wordt het zeker duurder.
Al met al kan gezegd worden dat een sourcing strategie dus niet alleen over de uitbesteding moet gaan, maar ook over de noodzakelijke organisatorische en technologische transformatie,
Uitbesteding levert nagenoeg nooit een kostenbesparing op!
Door de regiefunctie wordt het alleen maar moeilijker, omdat een externe partij alleen maar moeilijker heeft met de processen!
Vergeet niet dat er nu opeens wel BTW betaald moet worden. Dus bij een gelijke inspanning, maar extern belegd gaan de kosten sowieso 21% omhoog.
Verder wordt vaak onderschat hoeveel inspanning gemoeid is met het aansturen van de externe partijen. In veel gevallen doet dit een goede aanslag op de potentiële efficiency winst. Bij mijn werkgever (M&I/Partners) doen we met regelmaat benchmarks van ICT-kosten en daarin zie je duidelijk terug dat het niet goedkoper wordt door uit te besteden of samenwerkingsverbanden te zoeken. Je kan in sommige gevallen wel voorkomen dat het duurder wordt.
Bovenstaand artikel heeft alles in zich van een potentieel uitbestedingsdrama. Maar hopen dat men een degelijk visiedocument inclusief business case heeft. Waarin Governance&Compliance kaders volledig en eenduidig zijn vastgesteld. En dat bovendien uitgebreid getoetst is binnen overheidsomgeving. Een 0-Gateway zou wel verwacht mogen worden.
Van de ene vendor-lockin naar de andere? Hoe zit het met bestaande overheidsoplossingen zoals SSC?
Als men de afdeling I&A nú reeds krachteloos acht, afhankelijk van kennis en kunde in de markt en niet goed uitgerust om ontwikkelingen te volgen, dan zal een regie-organisatie weinig kans maken. De huidige veelvuldige samenwerking met diverse marktpartijen had dat toch moeten leren.
Een aardig uitgangspunt is overigens nog steeds het afwegingskader van http://www.rekenkamerwvolv.nl/afwegingskader
Ik denk dat dit bij grote organisaties de nieuwe norm gaat worden.
Bedrijven kunnen inschrijven om een contract bij deze organisaties in de wacht te slepen voor een bepaald aantal jaren.Wie het goedkoopst inschrijft mag de dienst leveren.Enkel op een paar key posities blijven er een paar ICT’ers in dienst van de organisatie.
Of dit een goede ontwikkeling is valt natuurlijk nog te bezien
Geld teveel en toch gierig die Provincie.Jammer van die innovatie.
Klink mij alsof het management niet instaat is om de ICT te managen en doordat er niemand makkelijk ontslagen kan worden, dan sourcen we de heleboel maar naar buiten.
Incompetent zooitje.