Het veranderende aankoopgedrag van consumenten heeft ervoor gezorgd dat supply chain processen enorm zijn veranderd. Steeds meer retailers bieden uiteenlopende bestel- en leveringsopties. Hiermee spelen zij in op de vraag van de consument naar meer flexibiliteit. Leveringsopties als ‘click & collect’, ‘ship from store’ of ‘levering op dezelfde dag’ worden de nieuwe norm binnen de retailsector. Hierdoor komen it-systemen binnen de supply chain echter flink onder druk te staan.
Het flexibel verwerken van orders stelt organisaties in staat om snel op de veranderende vraag vanuit de markt te reageren. Ook biedt het de mogelijkheid om klantgerichter te werken doordat klantorders verwerkt worden vanuit de meest ideale locatie, zoals een specifiek distributiecentrum, vanuit de bestaande voorraad in een winkel of rechtstreeks vanaf de leverancier. Hiermee wordt een schaalbare infrastructuur gecreëerd, waardoor supply chains op grote schommelingen in de vraag kunnen inspelen. Uiteindelijk wordt de consument op zijn wenken bediend, terwijl de winstgevendheid voor het bedrijf door een flexibele en schaalbare supply chain behouden blijft.
De afgelopen jaren zijn er al grote slagen gemaakt op het gebied van flexibele fulfilment van orders, maar het bovengenoemde ideaalbeeld is vaak nog ver te zoeken. Retailers bieden steeds meer bestel- en leveringsopties aan de consument en implementeren langzaamaan een volledige omnichannelstrategie.Het streven naar meer flexibiliteit brengt een aantal serieuze uitdagingen met zich mee voor de logistieke afhandeling en de bestaande it-infrastructuur. Retailers moeten namelijk in staat zijn om alle omnichannelbeloftes waar te maken en zijn hierbij sterk afhankelijk van de functionaliteit en flexibiliteit van it-systemen.
Verouderde systemen
It-systemen, en vooral een order management oplossing die alle kanalen centraal en in realtime kan aansturen en monitoren, zijn onmisbaar omdat deze supply chain processen ondersteunen. In veel gevallen zijn it-systemen sterk verouderd en niet in staat om op een flexibele en kostenefficiente wijze op veranderingen in de markt te kunnen inspelen. Modernisatie is de sleutel tot succes waar binnen de supply chain juist nu veel behoefte aan is.
Organisaties denken vaak eerst aan het implementeren van een geheel nieuw systeem dat exact aansluit bij hun behoefte op dat moment. Naast dat dit vaak vrij kostbaar is, lopen ze het risico dat, zodra de marktbehoefte weer verandert, het it-systeem wederom niet aansluit.
Om ook in de toekomst voordeel te kunnen halen uit het systeem is het daarom verstandiger om te kiezen voor een geïntegreerd platform en it-architectuur waarop diverse oplossingen kunnen worden uitgerold zonder kostbare integratie. Een dergelijk platform, waaraan nieuwe toepassingen kunnen worden toegevoegd, zorgt ervoor dat organisaties niet elke keer nieuwe oplossing moeten integreren als ze een nieuwe functionaliteit willen toevoegen. Op die manier is het puur een aantal configuraties doorvoeren, waardoor de stabiliteit, flexibiliteit en continuïteit te allen tijden behouden blijven.
Omnichanneltijdperk
Het mag duidelijk zijn dat een goede IT-infrastructuur essentieel is om mee te kunnen gaan met het huidige omnichanneltijdperk. Binnen de supply chain is een sterke behoefte aan flexibiliteit en functionaliteit van IT-systemen. De huidige legacy systemen voldoen hier niet langer aan. Het is hoog tijd voor innovatie, maar op een manier die ook kansen biedt voor de toekomst. Anders staan organisaties over een aantal jaar voor hetzelfde probleem. Het retaillandschap verandert continu en de supply chain zou flexibel genoeg moeten zijn om hier op elk moment in mee te kunnen gaan.