In een tijd waar kennis en informatie analoog verspreid werd, was niet iedereen van alles op de hoogte. Nu is dat wel het geval. We staan er niet vaak bij stil dat er een tijd geweest is dat men dagen onderweg was om een boodschap door te geven. Zo was een nieuwsbericht wereldkundig maken ooit onmogelijk.
Sinds de komst van radio, televisie en internet worden we overspoeld met informatie. Met een druk op de knop weet tegenwoordig de hele wereld hoe iemand zich voelt. Toch wordt hier relatief weinig mee gedaan, terwijl naar mijn mening juist daar de werkelijke kracht van big data schuilt.
We kiezen tegenwoordig vaak onbewust voor het negeren van sommige informatie, door de enorme hoeveelheid informatie die dagelijks op ons afkomt. De tot nu toe onbenutte kracht van big data schuilt juist in het analyseren van dit soort informatie. Dit zijn data waar we dagelijks mee overspoeld worden en waar we niets mee doen.
Big data in social media
Door doelgericht gebruik te maken van de mogelijkheden van big data, kunnen we informatie vergaren die voor ons van belang is. De kracht van big data kan uitstekend benut worden door het analyseren van bijvoorbeeld social media data. Met big data is het mogelijk om met zowel gestructureerde als ongestructureerde data patronen te herkennen en actie te ondernemen.
Een voorbeeld hiervan is een farmaceutisch bedrijf in de Verenigde Staten dat heeft gekeken naar wat mensen uiten op social media tijdens het werk. Wat opvallend naar voren kwam zijn uitspraken zoals: ‘have a runny nose.’ Het bedrijf speelde hier op in door in de gebieden waar dit het meest gebeurt, meer reclame te maken over neusspray. Tegelijkertijd hebben zij de voorraden in de gaten gehouden en er voor gezorgd dat producten niet uitverkocht raakten. Op deze manier werd een aanzienlijk hogere omzet gerealiseerd.
Maar ook in de politiek wordt hier gebruik van gemaakt. Door analyse van social media berichten komen politieke partijen erachter op welke deur zij het beste kunnen kloppen en op welke niet. Zo verkrijgt men ook inzichten om geen stemmen voor de tegenpartij te activeren.
Verdiepen in bestaande (eigen) data
Ook in bestaande eigen data kan echter veel worden gevonden waar nu nog onvoldoende gebruik van wordt gemaakt. Door op zoek te gaan naar antwoorden in de data die men al in bezit heeft, kunnen veel vragen al beantwoord worden die niet eerder gesteld zijn. Vaak gaat het dan om data, zoals camerabeelden of browsegedrag, die normaal gesproken niet geanalyseerd wordt, terwijl daar juist de antwoorden kunnen liggen die belangrijke businessvragen beantwoorden en inzichten bieden die processen optimaliseren.
Deze manier is interessant voor iedere organisatie, ongeacht de omvang. Wanneer de eerste stap met eigen data gezet is, zullen de resultaten snel leiden tot meer onderzoek. Ook met relatief kleine investeringen is het mogelijk om een big data-project tot een vruchtbaar resultaat te brengen. Denk hierbij aan investeringen in opslag, analyse en beheer op kleine schaal. Door te zoeken in de juiste data, met de juiste vragen in gedachten, kunnen al snel patronen en trends ontdekt worden, ook op kleine schaal.
Big data is interessanter en toegankelijker dan het lijkt, als je kijkt naar de mogelijkheden en successen die er tot op heden mee behaald zijn. Met een relatief lage instap is het mogelijk om externe data om te zetten in waardevolle informatie.
Bayram Oztas, business intelligence consultant bij Avanade
Deze opinie is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 3 van maart 2015.
Dus zou je kunnen stellen dat aan de hand van welke reclame je krijgt je sociale status af kan meten?
Kijk een jager in het land van enen en nullen!
JAgen en verzamelen maar.
Ik gebruik nauwelijks sociale media en zeker niet om mede te delen dat mijn neus loopt, gelukkig heb ik wat beters te doen.
Wanneer we bij big data alleen maar denken in termen van omzet-vergroten en klanten profielen dan is dat de ultieme verarming op gebied van intelligentie.
Hoe die verzamelwoede er uit ziet kun je nog lezen in volgend artikel, https://www.computable.nl/artikel/opinie/internet/5219180/1282763/jagers-en-verzamelaars-in-ictland.html
De kennis om je medewerking te weigeren is pas echt macht hebben over je eigen digitale identiteit.
Tja, ik kan niet ontkennen dat de titel van dit artikel de lading dekt.
Ik denk echter dat met kennis toch echt kennis van zaken wordt bedoeld.
Dat is toch wel heel wat anders dan totalitaire controlle !
Wie zijn magazijnen aanstuurt op de emotionele incontinentie in sociale kanalen moet niet verbaasd zijn als deze straks volstaan met onverkoopbare producten doordat de concurrentie slimmer was.
Even deze trend doortrekkende is het volgende grote marketingidee van de neusspray fabrikanten is dat ze verkouden mensen gaan betalen om anderen te besmetten.
@Ewout
Vergis je niet dat gebruik van beïnvloeding van het onderbewustzijn een extreem veel gebruikte marketingtechniek is.
Treffend voorbeeld is de verkoop van kant en klare cake mix. (Ten tijde van de zwart-wit televisies)
De gemiddelde huisvrouw vertrouwde het niet. En het product was alles behalve een succes. Daarna is men rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe ze dit toch verkocht konden krijgen.
Uiteindelijk besloot men het recept op de verpakking aan te passen door erbij te zetten dat men er naast water een ei aan moest toevoegen (aan het product zelf werd niets veranderd). En door die simpele aanpassing werd het product alsnog een groot succes.
@Johan Duinkerken:
Wellicht in de toekomst, reclame wordt inderdaad steeds meer gepersonaliseerd. In het kader van sci-fi: denk hierbij ook aan Minority Report.
@Johan Duinkerken @Ewout:
Dat klopt, je onderbewustzijn stuurt je gedrag aan en je gedrag geeft geld uit. Reclame die het onderbewustzijn aanspreken zijn ook het meest ‘catchy’ en worden het best onthouden.