Deutsche Telekom start samen met de Duitse fietsenfabrikant Canyon een proef met een 'internet of things' (IoT)-fiets. Deze 'connected bike' is uitgerust met een on-board-systeem, sensoren, een gps-toepassing en e-Call-technologie. De fietser krijgt via een app voortdurend informatie over zijn locatie en de staat van zijn mountainbike. Mocht hem iets overkomen dan krijgen hulpdiensten via het e-Call-systeem een noodmelding. Ook levert de app onderhoudsinformatie en kan via locatiebepaling de fiets bij diefstal worden teruggevonden, beweert de Duitse telecomgigant.
Deutsche Telekom geeft op de ict-vakbeurs CeBIT, die deze week in Hannover plaatsgrijpt, demonstraties van dit IoT-voertuig. In Duitsland worden dit jaar vijftig van dit soort ‘connected bikes’ in Duitsland getest. Mocht het een succes worden, dan volgt uitbreiding naar andere landen. Partner Canyon, fabrikant van racefietsen en mountainbikes, zal de technologie tevens testen in het professionele wielrennen, waarin het actief is.
De intelligente fiets is een mountain bike; de proef is dan ook bedoeld voor het ruwe fietswerk ‘off the road’. Deutsche Telekom heeft in het frame van de Canyon-fiets de on-board-eenheid geplaatst; de sensoren zitten op diverse plaatsen, zoals de kettingkast en bij de remmen. Het e-Call-systeem is een Europees elektronisch hulpsysteem waarbij via een chip en gps de locatie van een auto en in dit geval een fiets een s.o.s. uitstuurt wanneer er een ongeluk is gebeurd. Hulpdiensten kunnen dan sneller ter plaatse zijn.
Bij de fiets treedt het e-Call-systeem in werking wanneer het rijwiel plotseling een rare manoeuvre maakt of de remmen het hebben begeven en het fietsen is gestopt. Wanneer de wielrenner niet reageert op een melding die hierover naar zijn app is gestuurd, wordt een noodoproep verstuurd.
Volgens Deutsche Telekom biedt een ‘connected bike’ diverse voordelen, die het bedrijf in de proef wil aantonen. Zo wordt er continu onderhoudsinformatie naar een cloudplatform gestuurd. Die informatie is niet alleen interessant voor de fietser, maar ook voor fietswinkels, fietsverhuurders en fabrikanten. Via de bijbehorende app worden bijvoorbeeld berichten gestuurd wanneer vervanging van onderdelen aan de orde zou zijn. Bestellingen kunnen ook via de app worden afgehandeld.
Daarnaast verwacht Deutsche Telekom dat het intelligente systeem ook helpt in het opsporen van gestolen fietsen (tracking en tracing). De gps-ontvanger in de fiets kan namelijk de exacte locatie van het rijwiel uitrekenen en achterhalen welke route is gekozen; via de smartphoneapp kan dan de vindplaats op een kaart worden bepaald.