Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de kans die Nederlands onderwijs dreigt mis te lopen doordat er geen Raspberry Pi-achtig project in zicht is.
De geschiedenis herhaalt zich: de Britse publieke omroep BBC brengt microcomputers uit voor onderwijsdoeleinden. Begin jaren tachtig deed de omroeporganisatie dat met de BBC Micro, gemaakt door Acorn. Nu in 2015 komt de BBC een Raspberry Pi-achtig apparaat, in samenwerking met de Britse chipontwerper ARM, telco BT (British Telecom), Google, Microsoft en Samsung.
De BBC Micro heeft toen veel ontwikkelingen aangejaagd en de Britse software-industrie een flinke boost gegeven – of zelfs laten ontstaan. De gevolgen daarvan zijn nu nog steeds merkbaar. Nederland deelt geen microcomputers uit aan schoolgaande jongeren. Een gemiste kans voor de toekomst. Wat vind jij?
Er is toch lego mindstorms om soortgelijke zaken binnen de onderwijssfeer te betrekken?
Maar het is toch een absolute knieval als je er vanuit zou moeten gaan dat het bedrijfsleven verantwoordelijk zou moeten zijn voor het innoveren van het onderwijs? Dat is toch een verantwoordelijkheid van de hele samenleving? En dus dat scholen excursies kunnen maken naar allerlei arbeidsplaatsen om te kunnen zien wat ze te wachten staat en dat ze kunnen kiezen voor iets wat aansluit bij hun interesses maar ook praktische invulling geeft aan de samenleving in zijn geheel.
Op een pi kun je geen MicroSoft draaien, dus als je onverhoopt een student hebt die iets meer met dat ding doet dan XMBC instaleren of ehm te laten verstoffen in de kast, loop je het risico dat deze student ontdekt dat er meer is in de wereld dat gebruikersonvriendelijke rommel waar je feitelijk nooit mee uit de voeten kunt.
Het is helaas zo dat onderwijsinstituten zelf al helemaal MicroSoft en Cisco gedrogeerd zijn en elk alternatief proberen uit te bannen.
Vrijwel elke IT vakman die wat meer kan dan Next-Next klikken heeft deze kennis grotendeels zelf eigen gemaakt.
Vanuit het onderwijs hoef je in deze echt geen aktie te verwachten.
De overtuigingskracht van de commerciele krachten is eenvoudig te groot.
Niet voor niets klaagt het bedrijfsleven steen en been over het verkrijgen van goede mensen.
Probeer maar eens iemand te vinden die fatsoenlijk C kan tiepen (om eens een keer geen niche te noemen)
Nederland mist zoveel kansen doordat ze niet over de dijken kijken van ingepolderde onderwijs want zoals Einstein het al zei is het niet de kennis maar de nieuwsgierigheid die ons verder brengt. Volgens de taxonomie van Bloom stimuleert nieuwsgierigheid hogere orde van vragen door zelfstandig op zoek te gaan naar oplossingen en precies dat idee lag dus ten grondslag aan mijn besluit om te gaan experimenteren met een Raspberry Pi. Met experimenteren bedoel ik dus ‘prototyping’ en ik heb dus gelijk ook een add-on kaart aangeschaft om makkelijk allerlei tijdelijke verbindingen zonder soldeerbout te kunnen maken.
De bewondering die me ten deel vielen van mijn kinderen tijdens de installatie in tekstmodus van Pi en add-on waren trouwens al onbetaalbaar, opmerking van Pascal is wat dat betreft herkenbaar omdat het uit de doos halen en aanzetten van een Apple wel makkelijker maar niet leuker is. Ook mijn kinderen zijn het daar nu mee eens omdat ze met de Raspberry Pi opeens uit vlakke 3-D wereld van Minecraft in een mechanisch/elektronische wereld zijn gekomen doordat ze met Scratch opeens lampjes, motortjes en schakelaars aan kunnen sturen.
Voor wie iets minder zelf wil doen (het recyclen van kapot speelgoed is een project op zichzelf) is littleBits een leuk alternatief, idee komt heel dicht in de buurt van de vroegere 100-en-1 elektronica dozen. Een nadeel wat ik nu nog constateer met deze ontwikkelingen is de gebrekkige documentatie van alles, als het al meegeleverd wordt dan is het meestal niet in het Nederlands en dat is voor de meeste kinderen en dat is voor de meeste kinderen – onder 12 jaar – dus nog een barrière.
wij hebben een KANO.me aangeschaft en dat voldoet voor de leeftijd van 9 tm 18 om spelenderwijs te leren omgaan met code. De lagere school heeft op geen enkele manier de digitale wereld omarmd en blijft ver weg van digitale leermiddelen.. dus zelf doen dan maar..?
Leuk, toevallig heb ik ooit in mijn Delftse computerwinkeltje de Acorn Atom, de BBC B, de Acorn Archimedes en de Acorn RISC PC succesvol verkocht aan duizenden onderwijsmensen, studenten & docenten voorzien van wat durf en enige intelligentie. Jan met de Pet durfde niet (zou niet compatibel zijn -ik ben er nu achter hoe niet compatible Microsoft met zichzelf is). Ik juich toe dat ons onderwijs met de Raspberyy te maken krijgt!
De miljoenen PC’s zouden veel minder energie gekost hebben als Intel Outside gebleven zou zijn. Ik gebruik overigens nog steeds een RISC PC met RISC OS, voorzien van een GUI waar Apple en Microsoft nog steeds niet aan kunnen tippen….
Ik heb twee constateringen:
1. Het gemiddelde ICT onderwijs is ver onder de maat;
2. In tegenstelling tot de jaren 80 van de vorige eeuw, heeft vrijwel iedereen nu een computer in huis.
Beter ICT onderwijs kan zeer goed met bestaande middelen; een RPi is hier geen randvoorwaarde voor. Een RPi of de Lego robots kunnen wel een hele goede aanvulling zijn.
@Ewout,
Doe eens een goochel aktie op Arduino (en aanverwanten), you’r kids are gone love it !
@Andre een pi is in essentie een bordje met een ARM cpu zoals er overigens wel meer zijn (Banana-Pi, CubieBoard, noem ze maar op)
Ik meen dat er ook RISC-OS ports voor zijn.
Ikzelf ben in de ogen van sommige lieden alhier een digibeet, dus ik houd het maar bij unices
@Andre
Heel lang heeft Intel zijn processoren sneller gemaakt door de klok op te schroeven. En, omdat cijfertjes nu eenmaal indruk maken, dacht men dat een 4 GHz Pentium sneller was dan een 2 GHz Power 5. Het omgekeerde was overigens het geval. Waar de Pentium wel veel beter in was, was het verwarmen van je kamer.
Met de Core architectuur heeft Intel het licht gezien. Een beter ontwerp maakte hogere performance met lagere kloksnelheid mogelijk.
On topic:
Nogmaals: beter ICT onderwijs hangt niet af van RPi boardjes. Beter onderwijs krijg je door betere lesstof en goed opgeleide docenten.
En vergis je ook niet in de kosten: een RPi kost misschien een paar tientjes, maar dan heb je nog geen scherm, en je hebt een andere computer nodig om het OS en enkele andere zaken op het SD kaartje te zetten.
@Pascal
Toen ik op de Universiteit zat had men bij de faculteit Informatica en Kunstmatige Intelligentie standaard een Linux distro (Debian dacht ik). En ja, ook daar werden vakken C/C++ aangeboden op hoog niveau. Misschien gaat jouw verhaal op voor het HBO?
De goede mensen zijn er wel degelijk, alleen die gaan niet voor het eerste beste bedrijfje aan de slag. Een PhD doen of werken bij een multinational is dan veel interessanter.
@andre: was dat op de Voldersgracht? En heb je daar ook de Atari ST verkocht? Of ben ik nu zo oud dat ik de verkeerde voor me heb?