Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de kans die Nederlands onderwijs dreigt mis te lopen doordat er geen Raspberry Pi-achtig project in zicht is.
De geschiedenis herhaalt zich: de Britse publieke omroep BBC brengt microcomputers uit voor onderwijsdoeleinden. Begin jaren tachtig deed de omroeporganisatie dat met de BBC Micro, gemaakt door Acorn. Nu in 2015 komt de BBC een Raspberry Pi-achtig apparaat, in samenwerking met de Britse chipontwerper ARM, telco BT (British Telecom), Google, Microsoft en Samsung.
De BBC Micro heeft toen veel ontwikkelingen aangejaagd en de Britse software-industrie een flinke boost gegeven – of zelfs laten ontstaan. De gevolgen daarvan zijn nu nog steeds merkbaar. Nederland deelt geen microcomputers uit aan schoolgaande jongeren. Een gemiste kans voor de toekomst. Wat vind jij?
@mdv1984, ik denk dat ik idd even wat minder duidelijk ben geweest.
Al ligt het er wel erg aan welke Universiteit je hebt bezocht (KI zal Twente zijn, daar weet met idd van wanten).
Persoonlijk denk ik dat zaken als basale kennis van diverse besturings systemen en programeertalen op HBO niveau zeer zeker op zijn plaats zouden zijn.
Ik beweer nog wel eens dat electronica studenten op HBO niveau nogal eens de wet van Ohm niet begrijpen (R=U/I meer is het echt niet)
Een zelfde probleem kom ik in de ICT tegen. Zodra het niet valt op te lossen met een wizzard haakt men af.
Daarintegen ken ik (zoals vermeld) zat studenten die aan een half woord en een manpage voldoende hebben.
Maar toegegeven zelf heb ik ook wel vreemde habbits…
Als behoorlijke documentatie ontbreekt (en dat komt nogal eens voor vrees ik) dan verval ik al snel in reverse engineering mode en spartaanse werkwijzes.
Interessant artikel en klopt ook wel lijkt mij. Drie aspecten: Als je praat over onderwijs in het primaire proces, denk je aan programmeren vanaf groep 1. In groep 7/8 zou de RBPI een rol kunnen betekenen. Zie bijv. De bendoobox.
In de infrastructuur zou de TCO,et RBPI sterk omlaag kunnen, zowel bedraad als via wifi. Dit is alleen tegen de gevestigde systeemleveranciers van het (basis) onderwijs. Ten derde is hiermee veel energie te besparen ten opzichte van de huidige pc’s.
Ik ben benieuwd of er partijen zijn die hiermee een stabiele, hybride en schaalbare omgeving ontwikkelt nu steeds meer content in de cloud komt te staan.
Op ROC daVinci college ICT opleiding te Dordrecht hebben wij de Raspberry Pi in ons curriculum staan. Wij hebben verschillende projecten/opdrachten ontwikkeld voor onze studenten. De studenten hebben met heel veel enthousiasme de opdrachten uitgevoerd. Daarnaast hebben studenten tijdens de lessen cyclus “innovation project” de docenten doen verrassen met hun Raspberry Pi toepassingen. De Raspberry Pi is een succesnummer. We zijn zeer vooruitstrevend in het toepassen van deze Micro toepassingen. Onlangs zijn we gestart met Arduino projectopdrachten. Het is gewoon een kwestie van doen. We bereiden het goed voor en gaan daarna aan de slag.
Succes verzekerd.
@cyberiad: dat was inderdaad op de Voldrsgracht (ECD Computers) -we zijn zelfs nog ”Ataridealer van het jaar geweest”…
@frank heikens: Intel kocht van Acorn/ARM rechten en bracht de StrongARM uit. Daarvoor konden ”wij Acorn RISC PC gebruikers” een sticker ”Intel Outside op onze computer plakken, dat kon dus niet meer…
Ik blijf van mening dat de Acorn RISC GUI (die nog ondersteund wordt door de RISC OS foundation, beter is dan de GUI’s van W10 en de Mac samen. Mail me voor een foldertje.
Ik ben sinds kort TOA op een middelbare school. Ik zou dolgraag dingen doen om leerlingen met het programmeren in aanraking te laten komen en ben daarom geinteresseerd in mensen die me daar mee kunnen helpen. De Raspberry Pi lijkt me goed begin. Ik ga hem volgende week prive aanschaffen om er mee te experimenteren.
Dus mensen die aangeven dat er niet genoeg gedaan wordt in het onderwijs aan ICT en programmeren, help me…