In 2001 schreef Marc Prensky een artikel over de digital natives. Kinderen geboren na 1980 zijn in feite opgegroeid in het digitale tijdperk, maar het zijn de kinderen geboren in de jaren negentig die geen wereld zonder internet kennen.
Een vriend van mij, die hoogleraar is op de Erasmus Universiteit, geeft aan dat studenten steeds slimmer worden. Dat is in scherp contrast met de beleving van sommige personen op deze website die het tegenovergestelde beweren.
Ondanks dat ik begin jaren zeventig geboren ben kan ik gerust zeggen dat ik digitaler ben dan de digital natives. Lees even mee en oordeel zelf.
Altijd, alles, overal
Ik kan op ieder modern (mobiel) device mijn werk doen aangezien ik al mijn data opsla in de cloud. Bij mij vind je geen losse harde schijven of usb-sticks en ik kan prima mijn werk doen op een Chromebook, waar zelden een harde schijf op aanwezig is. Muziek stream ik via Spotify, films kijk ik op Netflix of met Popcorn Time en verhalen lees ik op mijn e-reader. Kranten en tijdschriften lees ik niet, soms doe ik dat op Blendle, maar normaliter lees ik het nieuws gewoon op de nieuwssites. Er liggen nog wat dvd’s voor de kinderen, maar ook die happen stof.
Aantekeningen tijdens vergaderingen maak ik op mijn Chromebook of iPad. Alle post gaat meteen door de scanner waarmee het tot een doorzoekbaar (ocr) pdf gemaakt wordt en is opgeslagen in Google Drive. Zo gaat het ook naar de administratie die ook volledig digitaal is door middel van software waaraan ik zelf heb meegeschreven. Facturen accepteer ik niet meer op papier en dat is geen probleem, facturen verstuur ik overigens ook niet meer op papier en ook daar krijg ik geen klachten over.
De computer van mijn moeder back-up ik overigens met Bittorrent Sync en via een tool wordt deze data versleuteld opgeslagen voor de korte termijn in een S3 bucket bij Amazon en foto/film materiaal ook nog op Amazon Glacier. Project management/Scrum en veel communicatie gaat ook via tools op mijn devices. Mijn zoon drukt in al het papier gaatjes en propt ze ongesorteerd in een map. Mappen ouder dan zeven jaar gaan door de versnipperaar. Concert tickets en dergelijke heb ik ook digitaal en tegenwoordig werkt dat prima om ergens naar binnen te komen.
Gewoontes
Ik doe dit niet uit principe, maar om efficiënt te zijn. Als ik anderen laat zien hoe ik werk, zijn ze vaak onder de indruk. Het is niet eens omdat ik er in geloof, ik heb er een gewoonte van gemaakt. Steeds vaker kom ik gelijk gestemden tegen en oh, wat werkt dat fijn. Geen beperkingen meer van software die alleen gericht is op de huidige medewerker of de Active Directory van een bedrijf. De hefboom van mijn aanpak is super productief. Iets wat vroeger maanden kostte kan soms in uren gerealiseerd worden. Nu is digitaal niet het walhalla of de enige weg. Zonder tactiek en conventies kun je van alles nog steeds een rommeltje maken, denk al aan een rechten hiërarchie en data opslag en ook zonder digitaal kun je een werkend systeem realiseren met goede procedures. Ook bij digitaal heb je goede procedures nodig.
Welk punt wil ik nu maken?
Adapt or die
Digitaal is de weg en hoe langer vastgehouden wordt aan traditioneel werken, des te groter de kans dat je achterblijft. Afzetten tegen de nieuwerwetserij is onverstandig. Je hoeft niet met alle hypes mee te gaan en niet alles wat digitaal is, is goed, maar het is wel tijd om kritisch te kijken naar waar je staat en waar je voor staat. Veranderen gaat niet binnen een dag, dus pas bewegen als het een noodzaak is zou wel eens fataal kunnen zijn.
Naast digitaal geloof ik ook in open, ik deel mijn kennis graag, dus waar wacht je op?
Heerlijk artikel maar…..
Er zijn twee verschillende werelden zeg ik dan altijd. De wereld van IT en de wereld van non IT. Dat je begaafd bent in de ene wereld, boet je in met zaken in de andere wereld.
IT en communicatie
IT en het gebruik van dergelijke middelen werken veel verkokerde en meselijk sociaal beperkend dan men soms wil toegeven. Dat zit hem in het gegeven dat je bij het gebruik van IT peripherals je denken laat verlopen zoals de materie je dwingt.
Je afzetten tegen….
Er zullen zaken en taken blijven die je niet kunt digitalizeren en om je daar een eenvoudig voorbeeld van te geven. Ik rijd in een oude saab waar niet zo heel veel electronica en IT zit. De verbranding is nog de ouderwetse manier. Niemand wilde die wagen kopen omdat die …. uit de tijd zou zijn????
Een wagen geschikt om 400k tot 500k te rijden waar bij aanschaf nog geen 150k aan km’s op de teller stond. Ik heb in die vier jaar menig (lease)wagen aan de kant zien staan. Horen sputteren bij het winters starten. Best wel vaak moeten lezen dat er weer een terugroepactie was. Iets wat ook statistisch steeds vaker blijkt voor te komen.
Jeugd die geen band weet te plakken van een fiets voor school en ook te belazerd blijkt controle van de fiets te onderhouden en thuis komen met een bekeuring van de jaarlijkse fietsencontrol vlak bij de school. Kinderen die alleen maar digitale ervaringen hebben maar fysieke coordinatie ontberen en op andere noodzakelijke terreinen volkomen ongeletterd blijken.
Als ik kijk naar de afvlakking van ons onderwijs is de digitalisering heel erg prachtig natuurlijk, maar het simpele idee dat het erg handig is te weten waar je basale behoeften vandaan komen, anders dan de lidl, ah, c1000 of jumbo, zijn noodzakelijkheden die je ook verolren ziet gaan.
Het gaat mij niet om slim of dom. Het gaat mij om twee verschillende werelden die je gewoon onlosmakelijk met elkaar verbonden zit.
Als mijn bakker aan de deur komt met brood, gebakken met zelf gemalen meel, dan betaal ik kontant en de prijs wordt met potlood op een kladblokje opgeteld. De behoefte aan “digitaal” is daar nul en daar ben ik blij mee.
“kan op ieder modern (mobiel) device mijn werk doen … Muziek stream ik via Spotify, films kijk ik op Netflix of met Popcorn Time en verhalen lees ik op mijn e-reader”
Is dat werk?
Of je iets digitaal doet is ook een juridische vraag, niet alles wordt digitaal geaccepteerd.
En slimmer, nou nee, als het om inzicht en open staan voor alternatieven gaat, eerder kortzichtiger, meer voorgeprogrammeerd.
Digitaal nastreven omdat het digitaal is vindt ik wat wereldvreemd. Zoals ik al eens opgemerkt heb, een kind hout, spijkers en schroeven geven, brengt meer voldoening als een PC met een digitaal bouwspelletje.
@NumoQuest
Hier nog een grote liefhebber van de oudere Saabs, had een 9000 nu en 95. Weinig elektronika en mijns inziens onverslaanbaar in de rij-ervaring.
AFK was de titel van de documentaire over de oprichters van de Piratebay. (Away From Keyboard) Daarmee gaven ze aan dat ze eigenlijk pas ‘leefden’ als ze niet AFK waren.
Digitaler kan niet dunkt me.
“Ondanks dat ik begin jaren zeventig geboren ben kan ik gerust zeggen dat ik digitaler ben dan de digital natives. Lees even mee en oordeel zelf.”
Als je dit zo schrijft klinkt het net alsof je iets te compenseren hebt. Wees gerust, je hoeft niets te compenseren ten opzichte van de digital natives. Gemiddeld weten de die namelijk minder van computers dan de huidige 30-50 jarigen. Ja, ze excelleren misschien in een paar apps.
Lees het volgende verhaal maar eens en kijk hoeveel je herkent:
http://www.coding2learn.org/blog/2013/07/29/kids-cant-use-computers/
“I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein
Ik refereer even aan deze quote omdat nog weleens vergeten wordt dat alle gedigitaliseerde informatie wel toegankelijk moet blijven, neem als voorbeeld recentelijke bonnetjes-affaire van Opstelten en Teeven. Het hoeft volgens mij dan ook geen uitleg dat er nog een verschil zit tussen je moeder en een organisatie. Tussen effectief en efficiënt zit dan ook nog een groot verschil als je niet eerst je record management op orde maakt voordat je gaat digitaliseren.
De technische invulling doe je op basis van eisen die gesteld worden aangaande de toegankelijkheid en deze wordt trouwens beperkt door oplossingen zoals Active Directory, tenminste als deze niet alleen als een authenticatie systeem gebruikt wordt. Vergeet niet dat het sleutelmanagement binnen een organisatie heel wat complexer ligt dan bij je moeder doordat mensen informatie met elkaar moeten delen. Het doorzoekbaar maken van versleutelde data is (nog) een sprookje en facturen bevatten een heleboel interessante informatie als ik nog eens naar de bonnetjes-affaire kijk;-)
Voor mij is belangrijk dat bij elke overweging in hoeverre ik zelf de regie kan houden over de digitale informatie en als die mijns inziens goed gewaarborgd is.
Vandaar dat ik me destijds ook afgemeld heb voor het EPD en ook niet aan privacyschendingen van o.a. Facebook meewerk. Internetbankieren via de telefoon is m.i. te gevaarlijk en de OV-kaart is voor mij een station te ver.
En het is altijd mogelijk om bij organisaties op te vragen welke gegevens ze over je hebben opgeslagen waarbij je aan mag geven welke informatie niet klopt of je zelfs verwijderd wil hebben.
Wellicht dat er initiatieven zijn van hoeders van privacy om online een digitale weerbaarheidscursus te volgen want dat is onderhand toch wel nodig.
Numoquest : Mijn compagnon rijdt in een oude saab, net als onze premier.
Jan : Je bakker loopt wel een enorm risico door “online” te negeren. Nu zullen de dorpelingen het die man gunnen en zal het geen dikke boterham zijn.
Eijkel : Je bevestigd precies wat ik schrijf. Veel schrijven over dat onze kinderen zo dom zijn, wellicht zal dit voor een bepaalde groep echt zo zijn, de studenten echter die wel interesse hebben en een drive zijn door middel van digitale kennis ofwel Google blijkbaar tot meer in staat dan zonder. Google verandert echt onze geest en zelfs DNA, lees The Shallows van Nicholas Carr eens…
Ewout : de bonnetjes zijn beschikbaar en sneller te vinden dan ooit. Maar na zeven jaar mag ik ze toch echt weggooien voor de fiscus en dat doe ik dan ook braaf. En hoewel ik schrijf over bijvoorbeeld Spotify en mijn moeder, gaat veel van mijn digitaal gewoon op voor iedere organisatie. Met Samba (open source) kan ik heel veel authenticatie systemen koppelen. En met LastPass enterprise deel ik toch versleutelde data en maak ik het ook nog eens doorzoekbaar, vergis je ook niet in de snelheid van deze ontwikkelingen.
Johan: Goede suggestie een weerbaarheidscursus. Helemaal mee eens.
Punt wat ik wil maken is enerzijds dat er zeer veel mogelijk is en dat het ook heel bruikbaar is en dat -of je het wilt of niet- belangrijk is dat je de potentie begrijpt. Voor sommige organisaties is niet alleen het feit dat ze digitaal gaan denken belangrijk, maar ook de snelheid waarmee ze dit zichzelf eigen maken.
Verder was dit gewoon een leuk stuk om te schrijven op de zondagmiddag.
“Google verandert echt onze geest en zelfs DNA” hopelijk geloof je dat zelf niet.
Google is een reklameburo. De zoekmachine een hulpmiddel om profielen te genereren die reklame uiterst gericht op de doelgroep afstemmen.
Daar schuilt een enorm gevaar van verarming. Wanneer je alleen maar voorgeschoteld krijgt wat so wie so past bij jouw profiel, dan mis je een hoop. Net als de van facebook voorgestelde “vrienden” alleen maar passend zijn bij jouw profiel, dat is de ultieme geestelijke armoede.
En de bakker, 5 mensen leven van dat bedrijfsmodel, dat in Oostenrijk zo succesvol is dat er meerdere van dit soort bakkersbedrijven zijn die er goed van leven.
@Henri
Aangezien doorzoeken een vorm van processing is ben ik benieuwd waar je sleutels liggen als je gebruik maakt van Google oplossingen. Oftewel waar ligt de processing als we kijken naar je evangelisme voor de cloud. Verder had ik al aangegeven dat authenticatie niet voldoende is als we kijken naar toegankelijkheid van de informatie, lees betreffende Samba nog even mijn laatste opinie.
Betreffende je opmerking over de potentie van digitalisering wijs ik met mijn reactie enkel op de keerzijde van de medaille. Hoorde vanavond een opmerkelijke uitleg van ‘bonnetjes-affaire’ van onze minster van Justitie, de wetgever houdt zichzelf blijkbaar niet aan de wet. Betreffende Google is het weghalen van een link niet genoeg om te voldoen aan de wet. Hetzelfde geldt trouwens voor het digitaal verwijderen, als je de schijf niet overschrijft dan blijft de informatie gewoon leesbaar.
@Jan van Leeuwen: “zoekmachine een hulpmiddel om profielen te genereren die reklame uiterst gericht op de doelgroep afstemmen.”
Erger dan dat, wij zijn het trainingsmechanisme van een AI: http://www.wired.com/2014/10/future-of-artificial-intelligence/