De Britse omroep BBC verspreid micro-computers onder alle leerlingen in het laatste jaar van het basisonderwijs. De microcomputer kan gekoppeld worden aan hardware en wordt ingezet voor een lesprogramma over programmeren. Verschillende ict-bedrijven ondersteunen het initiatief dat er uiteindelijk voor moet zorgen dat de tekorten aan ict'ers verdwijnen.
Er worden een miljoen micro-computers verspreid. Het gaat om apparaatjes die vergelijkbaar zijn met de Rasberry PI. Het initiatief bestaat ook uit het opzetten van een landelijk lesprogramma. De doelgroep bestaat uit leerlingen van rond de elf jaar oud die in het laatste jaar van het basisonderwijs zitten.
Het project wordt onder meer gesteund door chipmaker ARM, BT (British Telecom), Google, Microsoft en Samsung. De tekorten aan gekwalificeerd technisch- en ict-personeel zal in Groot-Brittannië de komende jaren naar verwachting stijgen tot ongeveer 1,4 miljoen arbeidsplaatsen.
De kleine programmeerbare apparaatjes worden in september 2015 verspreid. Op dit moment wordt met leveranciers als Arm, Microsoft, Samsung de laatste hand gelegd aan de ontwikkeling van het apparaatje.
C++
De versie die in productie wordt genomen ondersteunt de programmeertalen Touch Develop, Python en C++. Via het toetsenbord dat uit led-lichtjes bestaat, kunnen scholieren coderen en simpele spellen ontwikkelen.
De uiteindelijke versie krijgt ook een bluetooth-verbinding, zodat het aan verschillende apparaten kan worden gekoppeld.
In Nederland zijn er ook verschillende projecten om ict en programmeren onder de aandacht te krijgen bij basisschoolleerlingen. Zo startte 6 maart 2015 Stichting CodeUur met een wekelijks lesprogramma voor programmeren op basisscholen. De stichting stimuleert aan de hand van een wekelijks ‘code-uur’ kinderen om zelf apps en games te ontwikkelen.
Dit lijkt me meer symptoombestrijding dan dat het daadwerkelijk iets op gaat leveren. Is het grote probleem niet dat IT een imago probleem heeft dat aangepakt dient te worden?
Johan,
Het is vooral een gebrek aan vakkennis die de moderne ICTer mist.
Dat wordt allemaal ingepakt in deftige prietpraat en procedures ipv een fatsoenlijke basis opleiding.
Ik denk dat het leren knutselen met embedded systeempjes vooraf gaande aan de klikklakklaar mentaliteit wel degelijk wat kan opleveren.