Wetenschappers van de Technische Universiteit München hebben een nieuwe tweelagen-architectuur ontwikkeld, gebaseerd op de zogeheten Visio.M Automotive Service Bus, om de toenemende it-complexiteit in auto's te reduceren. Deze service bus is onder een open source licentie gebracht. De wetenschappers presenteren hun software op de ict-vakbeurs CeBIT 2015, die van 16 tot en met 20 maart plaatsvindt in Hannover.
Voor het Visio.M-onderzoeksproject ontvingen de onderzoekers van het Duitse federale ministerie van Onderwijs & Onderzoek een subsidie van 7,1 miljoen euro. Aanleiding voor het onderzoek aan de Technische Universiteit in München is de toenemende ict-afhankelijkheid van auto’s. De wetenschappers constateren dat een auto gemiddeld genomen zo’n tachtig verschillende systemen telt. De complexiteit van zo’n it-omgeving kan een verdere ontwikkeling van auto’s, bijvoorbeeld rond het internet der dingen, in de weg staan.
‘De informatie-architectuur bij de bouw van auto’s gaat terug op principes die in de afgelopen honderd jaar zijn bedacht. Gezien de ontwikkelingen op het gebied van internet of things, het op afstand besturen van auto’s en het volautomatisch besturen van auto’s is een vernieuwing van deze architectuur noodzakelijk’, aldus de onderzoekers.
Berichtenverkeer
Daarom bedachten de Visio.M-onderzoekers een nieuwe it-architectuur die naar analogie van smartphones uit twee lagen bestaat. Alle relevante functies die met het besturen van de auto en de veiligheid te maken hebben, draaien in één laag; de andere laag is bedoeld voor de communicatie tussen het systeem, de bestuurder en het internet. Om aanvallen van hackers en cybercriminelen op te vangen, draaien de subsystemen op verschillende platforms.
De vitale functies worden bewaakt door een centrale ‘electronic control unit’ (ecu), gekoppeld aan een ‘controller area network’ (can)-bus. De communicatiestromen lopen via een computer die op het web is aangesloten. De basis-architectuur is gebaseerd op de Visio.M Automotive Service Bus’, die ontwikkeld is door de onderzoekers.
Deze service bus functioneert als een boodschappenkanaal. Alle componenten versturen en ontvangen berichten via dit kanaal en hebben alleen toegang tot de auto-data. Er zijn drie soorten boodschappen: ‘gebeurtenissen’ (bijvoorbeeld snelheid, positiebepaling), ‘commando’s’ (airco aan, verwarming lager) en ‘voorkeuren’ (muziekkeuze van de bestuurder, thuisadres). De componenten spreken de ‘grammatica’ van de Automotove Service Bus. Het verkeer wordt bewaakt door de centrale ecu. Net als mobiele apps kunnen componenten worden geupdate of verwijderd zonder langs een garage te hoeven gaan.
Klassiek design
Een grafische interface faciliteert het communicatieverkeer met de bestuurder. Alle essentiële informatie wordt vertoond op een dashboardscherm. ‘In Visio.M hebben we gekozen voor het klassieke design met de ronde instrumenten, maar dat kan worden aangepast’, zegt Michael Schermann, hoofd van het Automotive Service Lab, onderdeel van de vakgroep Computerwetenschappen & Economie aan de Technische Universiteit München. ‘Een bestuurder kan dingen aanpassen door met zijn vinger in de richting van het aanraakscherm te bewegen. Hij hoeft het scherm niet aan te raken. Daardoor raakt hij minder afgeleid tijdens het rijden.’
Het Visio.M-systeem heeft zijn officiële weggebruik-licentie in oktober 2014 gekregen. Nu het project ten einde loopt, is de Automotive Service Bus onder een open source licentie beschikbaar. ‘Ontwikkelaars overal ter wereld kunnen ons platform nu gebruiken voor hun eigen onderzoek’, zegt Schermann.
Partners
Het OSGi (Open Service Gateway Initiative)-softwareplatform vormt de basis voor de ontwikkeling van Automotive Service Bus. De servicebus is met Java ontwikkeld en draait op alle standaard besturingssystemen. De hardware bestaat uit een PandaBoard, een ‘single board computer’, gebaseerd op een chipset van Texas Instruments, draaiend op Linux. Een Apple-iPad is in gebruik als aanraakscherm; de centrale ecu is van het bedrijf IAV.
Deelnemers aan het Visio.M-consortium zijn naast de universiteit hoofdpartner BMW en de partners Autoliv BV & Co. KG, Bundesanstalt für Straßenwesen (BAST), Continental, Daimler, Finepower, Hyve, IAV, InnoZ, Intermap Technologies, LION Smart, Amtek Tekfor, Siemens, Texas Instruments en TÜV SÜD.
CeBIT
De onderzoekers geven in Hal 12 (stand C79) demonstraties van hun systeem, onder andere het op afstand in controle hebben van de auto.
Ict-specialisten kunnen zich via Computable gratis registreren voor CeBIT 2015.
Opvallend dat hier niemand op reageert, terwijl dit juiste een goede ontwikkeling is.
Nu merkgarages noodgedwongen vaak vakgarages worden is het wel zo fijn dat er gebruik gemaakt wordt van technologie waaraan iedereen zijn steentje kan bijdragen en uiteraard gebruik van kan maken.