Door een samenwerking tussen Meditaxi en PK Automatisering zullen meer spoedartsendiensten het CU-Box-platform voor mobiele berichtenuitwisseling kunnen uitproberen. Er loopt inmiddels een proef waarbij Meditaxi spoedauto's van huisartsenposten heeft voorzien van het CU-Box-systeem. Slaagt de proef dan wil Meditaxi het systeem op grotere schaal inzetten, waardoor het prijstechnisch ook past binnen het budget van de huisartsenposten.
PK Automatisering uit Assen levert met CU-Box een mobiel systeem voor berichtenverkeer, navigatie en data-uitwisseling voor de spoedeisende zorg. Volgens Joost Clijsen, directeur van Dutch Medical Group, waarvan Meditaxi een onderdeel is, is het functierijke systeem zeer geschikt om alle informatiesystemen in de zorgvervoerketen met elkaar te laten praten.
Clijsen: ‘We hebben veel ervaring met op de huisartsenposten gebruikte software als Call Manager en Protopics en met navigatiesoftware van TomTom en CityGIS, alsmede met het Mobitex draadloze radionetwerk van RAM Mobile Data. Die afzonderlijke voorzieningen functioneren naar behoren. Van CU-Box horen we nu positieve geluiden als het gaat om het classificeren van de ritten, fijnmazige rapportages, dynamisch spoedvervoer en storingsvrije communicatie. Wij willen een bredere groep kennis laten maken met het systeem.’
Aanpassen
PK Automatisering beheert vanuit eigen meldkamers en datacenters in Assen en Eindhoven de netwerkinfrastructuur voor de spoedeisende zorg in delen van Friesland, Groningen, Drenthe en Brabant, gebieden met in totaal ruim vier miljoen inwoners. In eerste instantie werd tot de ontwikkeling van CU-Box besloten om te kunnen voldoen aan de eisen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
In 2011 werd begonnen met het bouwen van een proof-of-concept. Inmiddels heeft het systeem zich in de praktijk voor huisartsendiensten bewezen en is in testfase ook in gebruik bij een aantal ambulancediensten. De oplossing laat zich aanpassen voor toepassing bij andere hulpdiensten, zoals politie, brandweer of ambulante zorg.
Normen
Voor de spoedeisende zorg zijn in Nederland diverse instanties verantwoordelijk. Naast de regionaal georganiseerde ambulancediensten, bereikbaar via de 112-centrale, zijn er ook de eveneens regionaal georganiseerde huisartsenposten, waar meldingen binnenkomen buiten de reguliere openingstijden van de huisartspraktijken. De huisartsenposten beschikken over voertuigen waarmee behandelaars zich naar de patiënten verplaatsen.
Voor deze vorm van hulpverlening zijn normen opgesteld aangaande de aanrijdtijd, te weten de tijd die verstrijkt na het tijdstip waarop de telefoon wordt opgenomen op de huisartsenpost en het tijdstip waarop de auto stopt bij de patiënt. Voor het vaststellen van de tijd is het nodig data te combineren vanuit drie afzonderlijke registraties: log telefooncentrale, informatiesysteem op de huisartsenpost, navigatiesysteem spoedauto.
Lag aanvankelijk de nadruk op ritregistraties en voertuignavigatie, gaandeweg is ook de informatievoorziening naar de spoedarts een belangrijke rol gaan spelen. Een valbestendige laptop, geplaatst in een docking station in de auto, stelt een arts in staat de informatie uit dossiers te raadplegen alvorens bij het spoedgeval te arriveren.
LSP
CU-Box bundelt alle informatie in de spoedauto’s van de huisartsenpost; navigatiegegevens en ritinformatie voor de chauffeur en medische gegevens voor de spoedarts. Het concept is ooit door PK bedacht om een spoeddienst te laten voldoen aan kwaliteitsindicatoren van de huisartsendiensten en de richtlijnen voor spoedvervoer.
De gecertificeerde zorgservice-aanbieder werkte destijds aan projecten rond het landelijke LSP (Landelijk SchakelPunt) met onder meer de Ensemble-technologie van databasespecialist Intersystems, waarmee zich data van uiteenlopende applicaties met elkaar laat koppelen. Daarnaast experimenteerde PK met innoverende mobiele communicatietechnieken. Die expertise zorgt ervoor dat CU-Box altijd en overal verbinding heeft, ook in de grensstreken. Een huisartsenpost kan daardoor altijd zien waar een auto zich bevindt en wat de status is, stelt het bedrijf.