In opdracht van energiebedrijf Eneco heeft Sogeti een webapplicatie ontwikkeld waarmee bestuurders van het automerk Tesla hun auto op het gunstigste moment kunnen opladen. De applicatie past de laadsnelheid aan op basis van de actuele stroomprijzen. Als de prijs van duurzame stroom het laagst is, wordt de auto het snelst opgeladen. Voor de ontwikkeling van deze webapplicatie heeft de it-dienstverlener gebruik gemaakt van Microsoft Azure technologie.
Deze Eneco Slimladen-applicatie is de eerste in Nederland die zowel de laadsnelheid van de Tesla-auto aanstuurt als continu de beschikking heeft over actuele energieprijzen. Sogeti heeft gebruik gemaakt van verschillende diensten van Microsoft Azure zoals Stream Analytics, Service Bus en Webjobs. Analytics en Service Bus worden gebruikt voor de communicatie tussen de verschillende componenten van de applicatie. In Webjobs zit de logica van de applicatie die de slimme laadprofielen genereert.
De Tesla is gekoppeld aan het internet en levert real-time informatie aan de Eneco Slimladen applicatie. Die informatie wordt gebruikt om het laadgedrag van de auto aan te sturen. ‘De communicatie tussen deze auto en de Slimladen-applicatie is een voorbeeld van een ‘internet-of-things’-oplossing. In de komende tijd gaan we nog veel meer van deze sprekende internet-der-dingen-voorbeelden in de praktijk zien’, zegt Pablo Derksen, directeur business lines van Sogeti.’De voor Sogeti is gebaseerd op hun ruime kennis en ervaring met Microsoft Azure- technologie. Sogeti heeft ons geholpen bij de ontwikkeling, de architectuur en de implementatie van deze webapplicatie’, zegt Jorg van Heesbeen, innovation manager bij Eneco.
Het project is gestart op een hackersfeest van Microsoft eind vorig jaar. De doorlooptijd van de ontwikkeling van de applicatie bedroeg ongeveer twaalf weken. Eneco Slimladen is voorlopig alleen te gebruiken in de Tesla Model S. In de toekomst wil Eneco de dienst ook mogelijk maken voor elektrische en plug-in-auto’s van andere merken.
Eneco is echt gek geworden volgens mij. Honderdduizenden gebruikers van stadsverwarming wachten al jaren tot de zogenaamde slimme Toon thermostaat ook geschikt wordt gemaakt voor hun woningen. Eneco belooft al jaren dat dit “binnenkort” het geval zal zijn. Maar er is klaarblijkelijk wel tijd en geld om een handvol Tesla rijders te plezieren. Zo jammer dat ik helaas niet kan overstappen, anders was ik al lang vertrokken bij dit waardeloze bedrijf.
Is Tesla hier wel mee akkoord? Zij laten geen derden toe om hiervoor. En de verzekeringsmaatschappijen van de Tesla rijder? Je moet je inlog gegevens invoeren on de App en online waarmee je ook de auto ook kan openen en starten. IAls ik volgens de polisvoorwaarden mijn auto onzorgvuldig heb afgesloten of toegang tot het voertuig door nalatigheid heb bevorderd bij diefstal heb ik echt een probleem. Deze App is leuk bedacht echter de elektronische voertuigen hebben een datacommunicatie kanaal welke via de laadkabel kan communiceren met de lader hierover is de snelheid ook te bepalen maar dat vergt investeringen in de laadpalen.