ING claimt als eerste bank in Nederland vingerafdrukherkenning in een mobiele app te hebben opgenomen. Na de introductie van Inge, stembediening in de Mobiel Bankieren App van ING, is dit de tweede biometrische toepassing die de bank in de app integreert. Door middel van vingerafdrukherkenning is het voor klanten mogelijk om in te loggen en, in een later stadium, betalingen te bevestigen met hun persoonlijke vingerafdruk.
Volgens de bank maakt vingerafdrukherkenning het gebruik van de Mobiel Bankieren App sneller en makkelijker voor zijn klanten. De technologie is beschikbaar voor ING-klanten die in het bezit zijn van de nieuwste iOS-toestellen uitgerust met Touch ID.
Op dit moment maken al 2,1 miljoen klanten gebruik van de Mobiel Bankieren App. Per dag wordt 2,2 miljoen keer ingelogd in de app via een mobiel apparaat. Op de piekdagen, salarisdagen en na het storten van vakantiegeld, is dit zelfs gemiddeld 2,8 miljoen keer. Hiermee is de smartphone voor veel Nederlanders het startpunt geworden voor het regelen van bankzaken, aldus ING.
Max Mouwen, directeur internet en mobiel ING Nederland: ‘Met de introductie van vingerafdrukherkenning geven we gehoor aan een grote klantwens en maken we het voor onze klanten nog makkelijker om mobiel te bankieren. Het is nu mogelijk om met je persoonlijke vingerafdruk in te loggen in de app en later ook betalingen te autoriseren. Het is na stembediening de tweede biometrische toepassing.’
Feedback
ING introduceert vingerafdrukherkenning stapsgewijs in twee afzonderlijke releases. In de eerste release, die beschikbaar is op de nieuwste iOS-toestellen uitgerust met Touch ID, is inloggen met vingerafdrukherkenning mogelijk. Hiermee kunnen klanten inloggen in de app met hun persoonlijke vingerafdruk, betalen gebeurt nog met de pincode.
Op basis van de ervaringen met inloggen en feedback van klanten wordt vingerafdrukherkenning verder ontwikkeld. De verwachting is dat de tweede release voor de zomer wordt uitgebracht. Dan wordt het mogelijk om naast inloggen in de app, ook betalingen te bevestigen door middel van vingerafdrukherkenning.
Of de klant wel of niet gebruik wil maken van deze toepassing is aan de klant zelf. Klanten kunnen via het instellingenmenu in de app vingerafdrukherkenning aan of uit zetten.