Stichting CodeUur geeft vandaag les in programmeren in het kennisinstituut Nemo Amsterdam. De stichting gaat vanaf deze week aan de hand van een wekelijks 'code-uur' kinderen stimuleren om zelf apps en games te ontwikkelen. Uiteindelijk krijgen duizenden basisschoolleerlingen les in digitale vaardigheden. Maar om op de eerste honderd basisscholen elke week een uur les te geven zoekt de stichting heel veel gastdocenten.
‘Het is belangrijk om op jonge leeftijd digitaal vaardig te worden’, zegt Ronilla Snellen van de stichting CodeUur. Volgens Snellen zijn digitale vaardigheden nuttig op korte en lange termijn. Kinderen zouden behalve games spelen ook moeten weten hoe ze deze zelf kunnen bouwen. In de toekomst bieden technische skills namelijk betere kansen op een baan, aldus Snellen.
Leren programmeren is niet alleen van waarde voor de game-industrie. Volgens de stichting zijn digitale kwaliteiten in steeds meer beroepsgroepen van belang. Snellen: ‘Wij leiden kinderen niet op tot programmeur, maar brengen ze digitale vaardigheden bij.’
Programmeurs en ICT’ers gezocht
De stichting verzorgt vanaf deze week op ongeveer honderd scholen elke vrijdag een speciaal uur voor leerlingen van de groepen 7 en 8. De lessen worden gegeven door gastdocenten, die in het dagelijks leven werken als programmeurs en ict’ers. Binnen drie jaar wil de stichting op alle zevenduizend Nederlandse basisscholen code-uren kunnen geven. Men is derhalve naarstig op zoek naar gastdocenten. Ict’ers die willen meewerken kunnen zich bij de stichting CodeUur opgeven als gastdocent.
Vandaag de Robotles meegemaakt; echt een aanrader !!! Vele enthousiaste reacties van zowel kids, leerkracht als gast-docent.
Hmmm… kijken we iets verder dan onze neus, dan kunnen we de uitspraak lezen van Dutch BaseCamp (Nederlands basiskamp???) namelijk : We connect the startup ecosystems of The Netherlands with Silicon Valley and New York. (ik lees braindrain…)
Uhhh… het lijkt me nou net de bedoeling dat deze startups bij gaan dragen aan het welvaren van de BV Nederland , of vergis ik me nu?
En of hier alle ICT-vakbroeders voor warm lopen, ik ben benieuwd…
Ik ben het overigens wel eens met het bijspijkeren van digitale vaardigheden in het onderwijs, anders blijven we zo in dat gaming thema hangen met z’n allen! Het leven is nou eenmaal geen spelletje, maar keiharde natuur en wiskunde!