Het ontwikkelen van games is een kunst, als we Jesse van Dijk, lead concept artist van de game Destiny, mogen geloven. De platen die het concept Art Team oplevert, geven de speler een goed beeld hoe een game aanvoelt zonder dat daar weken code voor geschreven is. Recent sprak Van Dijk voor tweehonderd it-studenten en gameliefhebbers. Het tweede college is nu, in een reeks van vier video's, voor iedereen toegankelijk op het online platform van IT Talent College.
Computable is mediapartner van IT Talent College. Het eerste thema over Game Art werd al eerder uitgezonden. In het tweede college gaat Jesse dieper in op zijn statement; ‘Art is a device’. Met verschillende voorbeelden bespreekt hij hoe Game Art een middel kan zijn om een succesvolle spelreeks als Destiny te realiseren. ‘Zo ironisch als het misschien klinkt, de taak van het concept Art Team is ook om te falen. Juist om de simpele reden dat anderen dat dan niet hoeven te doen.’
Hoogste doel developmentteam
Dat Van Dijk en zijn team omgevingen schetsen die uiteindelijk niet in de game terecht komen, blijkt hem niet veel uit te maken. ‘We doen niet alleen maar dingen die uiteindelijk toch niet in het spel komen. Dit is wat ik bedoel met ‘kunst is een middel’. Dat is niet specifiek bedoeld bij Concept Art maar bij Game Art in het algemeen. Het doel van kunst is om de beleving op te rekken. Dat gebeurt namelijk nooit vanzelf. Dat mogelijk maken is het hoogste doel van het developmentteam. Ik wil altijd een spel maken dat leuk is. In die context is kunst een middel om bij het doel te komen.’
Van Dijk benadrukt dat art erg subjectief is. Je moet geen strijd willen aangaan met een art director maar alles in staat stellen om voor de gamer een beleving neer te zetten. De toevoeging van lightmaps kan er voor zorgen dat een game breekt of juist beter ervaren wordt door de sprekers. Van Dijk: ‘Een interessant verhaal dat we zeer regelmatig horen binnen de studio, zijn de testsessies van Halo I. De game was in het laatste stadium van ontwikkeling en ze waren al dagelijks aan het testen. Zelfs toen er geen nieuwe content meer in werd verwerkt, kwamen er nieuwe groepen om te testen, vaak zonder lightmaps (die werden voorbereid). Lightmaps bevatten de informatie die je standaard nodig hebt om een plek te vullen met licht. Als er gespeeld werd met lightmaps werd de game beter ontvangen en scoorde ook hoger dan wanneer er gespeeld werd zonder.’
Inherent schalen
Het uiteindelijke punt is volgens Van Dijk dat het uiteindelijk allemaal om je ideeën gaat. ‘Wat staat er aan het einde van je eigen productiecyclus? Dat is waar het om gaat. Een ander ding om je op te focussen, als Concept Artist, is om er zeker van te zijn dat wat je aan het doen bent, te beschrijven is in één enkele zin. Dit is iets waar we vaak mee worstelen, want hoe beschrijf je een boeiend verhaal nou in één enkele zin? Soms slagen we daar in en soms niet.’
Een ander ding waar Van Dijk vaak met zijn concept Art Team over praat, is inherent schalen. ‘Als je dingen ontwerpt die niet in het echt bestaan, dan is het erg belangrijk om realiseren wat het formaat van iets is en dat je gaat bepalen hoe het overkomt. Het zal onderdelen hebben die erg overeenkomen met de schaal van het gehele object. Wanneer je naar iets heel groots kijkt, dan vallen de kleinste details minder op in het geheel. En dat geldt ook voor dingen gemaakt voor mensen. In feite is alles ontworpen naar menselijke schaal.’
College IT Security
De colleges vormen een verlengstuk op het reguliere onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat it-studenten, naast het huidige collegeaanbod, openstaan om deel te nemen aan extra activiteiten waarbij ze geïnspireerd worden door topsprekers uit het bedrijfsleven. Het online platform is voor iedereen toegankelijk waarbij de colleges kosteloos kunnen worden teruggekeken.
Na het succes van de eerste opnamedag komt IT Talent College terug in mei 2015. Deze opnamedag zal in het teken staan van it-security. Het concept blijft hetzelfde: een samenwerking met it-studenten, top of the list sprekers en ruimte voor een scherp vragenvuur. Dit alles om waardevolle content te realiseren voor het online platform, zodat it-studenten inspiratie kunnen opdoen buiten de collegezaal.