Hardwareleverancier Asus richt zijn pijlen op de zakelijke markt. In verschillende landenregio's, waaronder de Benelux, hoopt het de omzet uit notebooks en desktop-pc's voor zakelijke eindgebruikers op te schroeven. Daarmee gaat de leverancier de concurrentie aan met gevestigde namen als HP, Dell en Lenovo. Asus heeft ook de eigen organisatie aangepast. De afdelingen voor verkoop, marketing en ondersteuning sluiten aan op de ambities voor de zakelijke markt.
Managing director Asus Benelux Rodney Voogel licht de ambities toe aan Computable. ‘We hebben de doelstelling om binnen vijf jaar tijd tot de top drie van zakelijke hardwareleveranciers in de Benelux te behoren’, zegt hij ambitieus. Voogel is zich ervan bewust dat de lat hoog ligt: ‘Anders dan in de consumentenmarkt moet je op de zakelijke markt niet één maar twee partijen voor je winnen. Namelijk eindgebruikers én resellers.’
Het management van Asus heeft ‘groei in de zakelijke markt’ voor het jaar 2015 tot speerpunt benoemd. In verschillende landenorganisaties, waaronder de Benelux-divisie, is de verkoop-, marketing- en support-organisatie aangepast op die groeiambities, vertelt Voogel.
De leverancier heeft de Asus Pro-lijn gelanceerd. De notebooks draaien standaard op Microsoft Windows 8 Professional, maar kunnen op verzoek ook in andere configuraties worden geleverd. Voor de geavanceerde modellen zijn docking stations beschikbaar. Verder hebben de apparaten de functionaliteiten en het ontwerp dat bekend is van de consumentenhardware. De notebooks worden geleverd in een stevigere behuizing.
HP, Dell, Lenovo
De aanval op grootmachten als HP, Dell en Lenovo start via het mkb, vertelt Voogel. ‘We beginnen realistisch. Asus heeft in de Benelux een netwerk opgebouwd van ongeveer honderd kleinere resellers die een sterke regionale binding hebben. De deals zijn nu nog klein, laten we zeggen rond de vijftig stuks per opdrachtgever, bijvoorbeeld een school. De komende jaren zullen we steeds vaker de concurrentie aangaan voor opdrachten bij grote bedrijven.’
Hij vertelt dat het Asus in 2014 niet lukte om een aanbesteding bij CBR binnen te halen. ‘Daar hebben we alleen maar van geleerd, in de toekomst zullen we grote leveranciers die sinds jaar en dag de zakelijke markt bepalen steeds vaker tegenkomen.’
Voogel ziet ook interesse in de markt voor de all-in-one pc’s van Asus. Die tegenhanger van hardware als de iMac is onder meer verkocht aan een leverancier voor muziekdiensten in de horeca.
Reseller-event
De leverancier is op dit moment bezig om zijn netwerk uit te breiden. Eind april 2015 wordt een evenement georganiseerd om de banden aan te halen met zakelijke resellers.
‘De Benelux-organisatie heeft als voordeel dat het gemakkelijk toegang heeft tot de kennis (documentatie) en helpdesk van het Europese Service Center van Asus in Emmen. Onze sales- en marketingmensen van de vestiging in Nieuwegein en de mensen uit Emmen slaan bij projecten gemakkelijk de handen ineen’, aldus Voogel.
Als zakelijke gebruiker ben ik op zoek naar een opvolger van mijn 3 jaar oude Asus UX31A, en de Asus NX500 (met 16GB RAM en 512GB SSD) zou perfect zijn. Helaas verkoopt Asus die niet in Nederland. (Wel in Duitsland, met QWERTZ toetsenbord.)
Ik hoop dat als Asus “op de zakelijke markt aast”, ze dan hun high-end ultrabooks ook eens in Nederland beschikbaar maken. Wat ze nu kunnen leveren is goed, maar niet echt onderscheidend.
Hallo Nico,
De NX500 is verkrijgbaar en op voorraad bij 4Launch. Deze heeft helaas geen 16GB maar 8GB
Welke specificities zou jij graag aan high-end ultrabooks willen zien voor de zakelijke markt?