Het kabinet verruimt de regels voor de beroepsmatige inzet van drones. Vanaf 1 juli 2015 moeten hulpdiensten als de brandweer en politie ruimere bevoegdheden krijgen om de onbemande luchtvaartuigen in te zetten. Het kabinet bestudeert hoe en of nadere technische en operationele eisen gesteld kunnen worden aan drones. In Nederland wordt geïnventariseerd of bouwers behoefte hebben aan een testterrein voor drones.
Hulpdiensten mogen straks drones inzetten voor hulpverlening, opsporing en handhaving van de openbare orde en krijgen toestemming om (ook na zonsondergang) te vliegen boven gebouwen en mensenmenigten. Dat schrijven de ministers Opstelten (Veiligheid en Justitie), Kamp (Economische Zaken) en staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer.
Het kabinet ziet verder mogelijkheden om vaker drones in te zetten voor bijvoorbeeld de inspectie van infrastructuur, het bewaken en beveiligen van objecten en terreinen, klimatologisch onderzoek, de land- en tuinbouw en de media en wil de toepassing van drones verder onderzoeken.
Cyber security
‘Bij de extra bevoegdheden komen ook eisen op het gebied van training en veiligheid kijken’, staat in een toelichting op de kamerbrief. Het kabinet wil in overleg met ontwikkelaars en fabrikanten van drones de behoefte aan testlocaties inventariseren.
Voor de zomer van 2015 moet een verkenning over toepassingen, training en veiligheidseisen zijn uitgewerkt. Daarbij wordt ook expliciet gekeken naar cybersecurity, zoals de mogelijkheden om bijvoorbeeld de besturing te verstoren.’ In de brief schrijft het kabinet dat ook wordt gekeken naar potentieel gebruik van drones door kwaadwillenden. Zo worden de risico’s van misbruik van onbemande systemen in kaart gebracht en beschermende maatregelen ontwikkeld.
Het kabinet wil de verruiming van de beroepsmatige inzet van drones stapsgewijs doorvoeren. ‘Hierdoor is het mogelijk voor zowel de autoriteiten als de sector om op een veilige manier aan dit nieuwe fenomeen in de luchtvaart te wennen.’ Bij de aanpak wordt begonnen met het toestaan van operaties in gebieden waar een relatief laag risico voor de luchtvaartveiligheid is, zoals in buitengebieden. ‘De veiligheid van het gebruik van drones wordt mede bepaald door de kwaliteit van de apparatuur en de ‘piloot’. Het kabinet gaat bekijken of het nodig is om – al dan niet in Europees verband – nadere technische en operationele eisen te stellen aan drones.
Privacy
In de brief schrijven de bewindslieden dat de bestaande regelgeving voldoende waarborgen bevat om de privacy te beschermen bij het huidige gebruik van drones. Wanneer de regelgeving voor het gebruik van drones wordt verruimd, zal ook worden nagegaan of in die regelgeving aanvullende waarborgen voor de bescherming van de privacy moeten worden opgenomen.
Daarnaast gaat het kabinet bekijken of de regels voor het recreatief gebruik van drones moeten worden aangepast. Het recreatief gebruik van drones valt onder de Regeling modelvliegen uit 2005. Sinds het opstellen van die regeling is het aantal drones echter fors toegenomen. Ook zijn veel drones tegenwoordig uitgerust met een camera.
Voorloper
Nederland is wereldwijd één van de voorlopers in de ontwikkeling van drones. Begin 2015 streek een Europese vakbeurs over drones neer in Den Haag. Verschillende buitenlandse investeerders lieten hun oog vallen op Nederlandse drone-bouwers.
Shell werkt al sinds 2013 met drones bij inspecties van raffinaderijen en inspecties op hoogte. Ook staat het onderwerp ‘drones’ op de agenda van wetenschappers aan Nederlandse universiteiten.
Het wachten is dus op de eerste crash van een traumahelicopter na een botsing met een drone van een of andere nieuwsdienst die de ramp aan het filmen is…
@RJTuijnman Misschien een idee om dan ook maar meteen een 112 detectie in vliegende apparaten in te bouwen. Ze krijgen het druk bij 112.
Het zou al goed zijn als een boer boven zijn eigen grond mag vliegen om zijn velden te inspecteren.
Prima ontwikkeling om drones in te zetten bij hulpdiensten. Het eerste was bijvoorbeeld een brandweerdienst doet bij aankomst is een beoordeling van de situatie om de veiligheid van de manschappen te garanderen. Hoe sneller dat kan, hoe meer levens van zowel slachtoffers als hulpdiensten bespaart kunnen worden. Het snel hebben van letterlijk ‘een helicopterview’ is op geen betere manier mogelijk.