Waar eerst vooral software de cloud in ging, volgden al snel infrastructuren en platformen. Alles lijkt de cloud in te gaat en nu volgt ook de tooling. Dat biedt volgens Computable-expert Gert-Jo van der Heijden, senior ict-servicemanager bij Yacht, volop kansen voor service- en ict-managers. Computable signaleert naar aanleiding van Van der Heijden zijn presentatie op The Tooling Event vier ontwikkelingen in cloud tooling.
1. Business passeert IT-beslisser
Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat de rol bij beslissingen over ict steeds verder verschuift van it-beslisser naar de business. De business kiest vervolgens steeds meer en steeds vaker voor consumentgerichte clouddiensten. Dat hieraan vaak grote securityrisico’s kleven, nemen organisaties voor lief. De trends op het gebeid van mobility en internet hebben dan ook grote gevolgen voor de rol van de ict-diensten. De ict-manager moet hierbij wel zijn adviesrol claimen om betrokken te blijven. Hij kan als geen ander een quick scan doen om de risico’s in kaart te brengen.
2. Denk vooraf goed na
Ook met cloud tooling zijn voldoende voordelen te behalen met betrekking tot onder andere efficiency, standaardisatie en beschikbaarheid. Om dit daadwerkelijk te realiseren dient vooraf goed te worden geanalyseerd over waar deze voordelen te halen zijn. Integratie met andere applicaties, zoals Microsoft Office, en gewenste rapportages als business intellingence tooling hebben behoefte aan interfaces, met alle gevolgen van dien. Zaak is om veel aandacht te besteden aan de keuze voor de basisapplicatie waar tegen vervolgens de tools worden geplakt. Interoperabiliteit is hier het codewoord, de applicaties moeten met elkaar kunnen praten.
3. Innovatie met minimale investering
Een groot voordeel van coud tooling is dat je tegen aanmerkelijk minder kosten als bij traditionele aanschaf van licenties kunt onderzoeken welke tooling het beste bij jouw organisatie past. Dit geeft vele mogelijkheden om te innoveren. Gedurende gebruik en onderhoud geeft cloud tooling veel flexibiliteit om op of af te schalen, omdat financiële verrekening plaatsvindt op basis van prijs en hoeveelheid. Successen vanuit relatief goedkope proof of concepts kunnen vervolgens worden geïmplementeerd en mogelijk worden doorvertaald naar andere afdelingen.
4. Omgekeerd change management
Waar in de traditionele ict-organisatie het merendeel van de wijzigingen plaatsvindt op basis van gebruikerseisen en wensen, geldt bij cloud tooling precies het tegenovergestelde. Changes vinden plaats door de leverancier en niet op basis van individuele behoeftes. Changes betekenen dan ook in vele gevallen aanpassing van het bedrijfsproces. De ict-manager moet zorgen dat hij de rol van initiator of facilitator op zich neemt zodat de roadmap van de leverancier nadrukkelijk wordt gevolgd door de business.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 2 van februari 2015.