Alle nieuwe auto's krijgen vanaf 31 maart 2018 een systeem dat bij een ongeluk uit zichzelf 112 belt. Dat hebben de lidstaten van de Europese Unie besloten. Dit zogeheten eCall-systeem, dat oorspronkelijk in 2015 zou worden ingevoerd, stuurt via een chip de locatie van de auto door wanneer er een ongeluk is gebeurd. Hulpdiensten kunnen dan sneller ter plaatse zijn. Dit zou jaarlijks zo'n 2500 levens kunnen redden, is de verwachting.
Het Europees parlement moet nog wel definitief met het plan instemmen. Dit gebeurt volgens planning deze zomer, meldt De Volkskrant. Het eCall-systeem is omstreden omdat tegenstanders bang zijn dat de privacy van bestuurders in het geding komt. Na zo’n drie jaar voorbereiding ligt er nu een akkoord over het nieuwe systeem, waarbij is afgesproken dat wettelijk onmogelijk wordt gemaakt om een auto met eCall op te sporen zonder dat er sprake is van een ongeluk. Ook ontvangen de nooddiensten alleen informatie over type auto, soort brandstof, tijd en locatie, waar het voertuig zich bevindt.
Los van dit specifieke voorbeeld vind ik het altijd amusant en uiterst verontrustend dat het beeld blijft bestaan dat je een techniek die inbreuk op privacy en dus persoonlijke veiligheid oplevert met een papieren maatregel, de zoveelste niet-zo-effectieve wetgeving, onschadelijk kunt maken.
Net zoiets als je huis of auto niet afsluiten omdat het wettelijk verboden is dat je andermans eigendommen steelt. Iedereen weet hoe dat uitpakt.
Wettelijk onmogelijk om een auto op te sporen. wat een farce. Zelf technisch onmogelijk maken een auto op te sporen wordt een uitdaging. Dat is slechts mogelijk als het apparaat pas ingeschakeld wordt bij een ongeluk. Niet echt handig als het dan eerst een verbinding moet zien te maken voordat er data verstuurd kan worden.
Is voorzichtig rijden en zo ongelukken voorkomen niet een beter middel tegen een probleem dat er niet is ?
Dit is slechts de eerste stap om de overheid in uw auto te geraken. Hierna komen de andere ‘veiligheidsmaatregelen’ incluis rekeningrijden en een ‘veiligheidsslot’ dat men naar believen kan inschakelen.
En met een beetje geluk krijgt u dan uw wegenbelasting terug in de tijd uw auto ‘aan de ketting’ heeft gelegen.
Volvo heeft al zo’n systeem, namelijk On Call
Hopelijk dat de Roverheid in tussenliggende tijd wat doet aan uitbreiding capaciteit van hulpdiensten, je hebt weinig aan dit soort systemen als de logistiek zelf ongewijzigd blijft. Zoals altijd wordt namelijk weer het paard achter de wagen gespannen want het is namelijk niet de techniek die mensenlevens redt.
Tja … ik ben benieuwd of de tegenstanders van zo’n systeem er nog net zo over denken als ze (of naasten) één van die 2500 zijn …
Mijn Peugeot 508 heeft al vanaf 2011 exact zo’n systeem, dus nieuw is het niet en het zit ook niet alleen in de zgn premium merken.
Nou hebben we te maken met plusminus 50.000 (cijfers 2011) aanrijdingen per maand in Nederland , ik begrijp uit het bericht dat we de landelijke 112 lijn met deze belasting extra gaan opzadelen… Is 112 hierop wel ingericht? Graag even goed stress-testen a.u.b.?
Wie betaalt de kosten t.g.v. uitrukken n.a.v. valse alarmen?